Toyota Hiace 1991. Problem att växla.

TRB
19 mars · 18 Inlägg

Hej.
Toyota Hiace 1991. Skåpbilen har gått knappt 20000 mil och har fungerat bra.

I höstas började det krångla då jag skulle växla. Ibland fungerade det bra och ibland gick det inte att byta växel.

Jag lämnade in bilen till min vanliga verkstad. De hittade inte felet. De bytte olja till kopplingen och rengjorde "tråget". Efter det fungerade bilen något bättre men inte bra. Ifall de skulle gå vidare så skulle de behöva testa att byta huvudcylinder och annan cylinder, men de trodde att det kunde bli svårt att hitta till min bil.

I nuläget fungerar det bra att växla ibland och andra gånger trilskas den. För att underlätta körningen har jag vant mig vid att släppa kopplingen helt innan jag lägger in nästa växel, gör jag det så går det att byta växel.

Jag skulle vilja att det gick att växla bättre men vet inte vad som vore lämplig åtgärd.
Är det någon som har en bra idé?

TRB
20 mars · 18 Inlägg

Jag ringde och talade med en verkmäster på Toyota. Han nämnde att det kunde vara att det kunde vara trycklappen/solfjädrarna. Sen sa han att det kunde vara tryckfall, slavcylindern på växellådan. Eller kunde det vara läckage i kopplingssystemet.

TRB
12 april · 18 Inlägg

Förvisso var det noll respons på mitt problem, men utifall någon har samma problem så kan det vara intressant att veta vad lösningen var. Byte av huvudkoppling och slavcylinder. Nu går bilen utmärkt. 4500 kr för kalaset.

husseman
13 april · 1 597 Inlägg

Hmm, så du menar att du fick din "huvudkoppling"  vilket ja antar är din huvudcyl.   o din slavcylinder bytt för 4,5 k ?  Ink. Delar? - det va bra pris. . Grattis.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang