Volvo v70 2011 D3 startar inte, massa felkoder

Kukns
21 mars · 3 Inlägg

Hej.

Skulle för 2 dagar sedan starta bilen och märkte att den tuggade extremt sakta på startmotorn innan den gick igång, inga felkoder. Sedan en drygt 20 minuter senare skulle han startas igen men återigen tuggade den på startmotorn, lite kortare än innan.

Ställde bilen och sambon skulle köra dagen efter, då gör den samma sak och tuggar sakta på startmotorn igen.

Idag när jag skulle starta den så tuggade startmotorn pyttelite och sedan tvärdog den. Fick upp DSTC service erfordras snarast, låg batterinivå, strålkastare service erfordras, styrservo service erfordras, och säkert någon till som swishade förbi lite snabbt.

Batteriet har kräm, generatorremen är nyligen bytt, och servad för knappt 100 mil sedan.

Vart börjar jag felsöka innan jag skickar den till skroten och köper en 940 istället?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars · 17 505 Inlägg

Låter som batteriet är sopslut. Om startmotorn tuggar sakta och felkoder kommer i massor så är för låg spänning en trolig orsak. Vad säger multimetern?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kukns
21 mars · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Låter som batteriet är sopslut. Om startmotorn tuggar sakta och felkoder kommer i massor så är för låg spänning en trolig orsak. Vad säger multimetern?

Multimetern säger 12,8 V så bör ju inte vara något problem att starta. Satt batteriet på laddning nu över natten för att se om det hjälper. Ska testa byta batteri imorgon för det känns som det är den enda logiska anledningen till alla problem.

Utmarks-Loke
21 mars · 5 846 Inlägg

Men du måste mäta spänningen medan du försöker starta. Ett batteri kan visa bra spänning utan belastning men haverera helt när startmotorn drar en massa ström

Kukns
22 mars · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men du måste mäta spänningen medan du försöker starta. Ett batteri kan visa bra spänning utan belastning men haverera helt när startmotorn drar en massa ström

Mätte under startförsök.

Brådhis * Voff voff *
22 mars · 10 287 Inlägg

Kukns skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men du måste mäta spänningen medan du försöker starta. Ett batteri kan visa bra spänning utan belastning men haverera helt när startmotorn drar en massa ström

Mätte under startförsök.

Inte en chans att du har 12,8 medan startmotorn går. Så stora batterier får inte plats i en V70.

Dessutom säger spänningen ingenting egentligen (i vila) eftersom det strömmen som faktiskt startar bilen.

Koppla på starthjälp, startar bilen normalt då så är det batteriet som är kass.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang