Potentiellt fel i bränslesystem

vwpolotdi
24 mars · 17 Inlägg

Hej,
Vw polo 1.4 tdi 2007
23k mil
Hade tidigare problem med att bilen inte startade för några veckor sedan. Bytte då bränslefilter och tandempumpen samt bytte packningen. Efter det har bilen startat men kan ta lång tid upp till 2 min om bilen stått någon dag.

Jag antar att något fortfarande är fel. Jag tänker att bilen tappar bränsletrycket när den står ett tag, är det rimligt? När jag väl har fått igång bilen startar den direkt efter.

Någon som har haft liknande problem eller har erfarenhet kring detta skulle uppskattas.

Har googlat runt lite skulle det kunna vara bränslepumpen i tanken som är dålig. Man hör att den går igång när man drar igång tändningen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars · 17 486 Inlägg

Sitter väl någon backventil någonstans som tagit semester?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
vwpolotdi
24 mars · 17 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sitter väl någon backventil någonstans som tagit semester?

Inte omöjligt, är det ett vanligt problem?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars · 17 486 Inlägg

vwpolotdi skrev:

Hybrid_ skrev:
Sitter väl någon backventil någonstans som tagit semester?

Inte omöjligt, är det ett vanligt problem?

Inte så hemma på VW men det kommer kanske mer svar. Jag har en sliten högtryckspump i min Caddy -18. Den är lite trög ibland med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars · 13 746 Inlägg

tror inte det sitter någon backventil isånt fall i tanken..  men läcker en slang MINSTA lilla så blir en diesel så där..  den kan hålla tätt under tryck men när motorn stannar kan den börja läcka lite.. så kolla att det verkligen är torrt över allt..
en liten spricka i en slang kan räcka..  inte heller bekant på 1.4tdi  även om jag skruvat lite sån har jag inte hållt på med bränslesystemet..  men läcka vid filtret en lös slangklämma eller oring eller något kan räcka..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang