1626
Sök

Ta från dumpad bil!

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
13 februari 2007
Janina skrev:
Kanske är jag taskig men jag tycker att det är okej att ta lite grejer om det redan är någon som börjar rensa den & den stått så pass länge. Jag menar, är det en gammal bil som nån redan slagit sönder så skiter nog ägaren i om man tar en eller två saker till. hade det varit nått viktigt hade dom hämtat bilen!

Konstigt resonerat då du avslutade ditt inlägg ang dödsstraff och
Sveriges "mesiga" lagar på detta sätt för ett par dagar sedan.

"så för i aldra högsta grad! det måste finnas nått stop på daltandet i det här landet."

Sen är det ju faktiskt så att försäkringen betalar en likvärdig bil
till förra ägaren, men JA. De innebär ju att försäkringsbolaget köper
ut den gamla bilen eller dess rester för att sälja och att hålla premierna nere.

Nu är väl inte försäkringsbolagen dom bästa heller,
men om alla är med och trissar upp allt,
blir iaf inte försäkringarna billigare.

Avslutningsvis: man bli fundersam om man ska åka
på några bilträffar där vissa personer från den här sida vistas.
När man kommer tillbaka har nån pundare slangat bilen,
någon tycker den stått för länge och den tredje tycker man
ser för rik ut (eller nåt)!

Finns bilen kvar efter en Weekend?

- V8 - 4 ever . . .

835 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:
Jag anser att man kan stjäla med moral.
-Det ingen vill ha, får man ta.
-Det man inte har, får man ta.

Herregud, nu har du sniffat för mycket lim på jobbet va?
Tveklöst sämsta resonemanget hittills.

519 Inlägg
13 februari 2007
jimmy1977 skrev:

Man börjar ju fundera... ^^

bitter besserwisser
644 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:
Jag tycker rent principiellt att det är helt okej att stjäla, givet att man gör det på rätt sätt. Stjäla med moral :-)
Ta från de rika och ge till de fattiga, omfördelning av kapital till en mer jämlik fördelning. Precis som skatt, staten stjäl 30% av min lön och förmögenhet och ger den till någon som är fattig.
Det är helt okej.
Hittar jag en plånbok på gatan med namnet Von-Grisrik så behåller jag tveklöst pengarna.
Det enda som hindrar mig egentligen att stjäla från en rik är att det är straffbart och att jag riskerar att åsamka den rika personen mer skada och förtret än bara minskad förmögenhet.
Att bli av med sin bil är jobbigt eftersom man behöver bilen i sin vardag, att någon snor ens fina fälgar på rollsen är också besvärande för personen, eftersom bilen blir obrukarbar, det är helt enkelt elakt.
Men att en uteliggare slangar hans 100 liters tank på soppa är helt okej, givet att man lämnar tillräckligt för att han ska kunna ta sig till macken och fylla upp den igen.

Som exempel så har jag personligen fått min bil slangad på bensin vid ett tiotal tillfällen, det är helt okej, bara de skruvar tillbaka locket efter sig och itne förstör något.
Att däremot krossa en ruta på min bil, slita ut stereon med en kofot och kapa alla sladdar är INTE okej. Eftersom de snor inte bara mina pengar, utan de orsakar en massa besvär och skadegörelse för min del att behöva ta hand om.

Jaja, åter till bilen som är dumpad.
Det bästa är väl att via regplåten ta kontakt med ägaren och fråga om man får plocka delar.

du är ju för fan helt jävla dum i huvudet.
hur i helvete kan du ens säga så? hoppas att dina grejer blir stulan och att du inte får ett skit på försäkring.

(kolla ni efter smile gubbar de lär ni inte hitta för detta är ingen ironi)

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Opelfreak
431 Inlägg
13 februari 2007
Klubbmannen skrev:
Jag blev nästan haffad vid ett tillfälle för ovanstående brott.
Hittade en S4, uppenbart stulen och trashad. Stått där ett bra tag.
Eftersom hela karossens struktur var så pass illa tilltagen så var det solklart att bilen skulle gå till skroten och att ägaren skulle få ut pengar till en ny, förutsatt att denne hade försäkring.
Därför såg jag inte något problem i att stjäla från "The Man". Bilen skulle ändå slaktas och säljas styckvis för dyrt av en gniden skrothandlare.

Jag stod där med en väska full med verktyg vid 01 på natten, med luvan uppfälld.
Tänkte "låna" turbon, externa wastegaten och dumpventilen till eget bruk.
När jag hade en skruv kvar på wastegaten kom pappa polis sladdandes. Öste ner verktygen i väskan och lade benen på ryggen. Jag kom undan med nöd och näppe.
Fick inga delar. Och bara någon dag senare var bilen borta.

Och nej, jag försöker inte vara häftig på nåt sätt. Jag har aldrig stulit nåt i hela mitt liv, bortsett från LEGO-bitarna man norpade på dagis.
Eftersom bilen redan var totaldemolerad och garanterad en skrotdöd, så var det i mina ögon lindrigt. Kanske skull vara tråkigt för ägaren om han/hon inte hade försäkring. Då hade denne kunnat sälja delarna. Men när man är snäll och trevlig 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan, då får man vara lite elak ibland när ingen ser. Det handlade ju ändå bara om pengar, och inte så mycket av det.

skulle gjort samma sak, det gör väll inget att ta saker från en övergiven bil?

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

835 Inlägg
13 februari 2007
skulle gjort samma sak, det gör väll inget att ta saker från en övergiven bil?

Om det är DIN övergivna bil så är det okey. Men om man har svårt att skilja på ditt o mitt så finns det hjälp att få, stryk.

12 Inlägg
13 februari 2007
Fasiken det är aldrig okej att ta saker som inte är sitt....det fick man väl förhoppningsvis lära sig när man var liten av mamma och pappa.....

Blir lite irriterad när jag ser folk som inte kan skilja på mitt och sitt....*morr*

Det är inte farten som skadar, utan dom plötsliga stoppen.....

778 Inlägg
13 februari 2007
jag blir förbanad av dena inlägg det är den dumaste frågan nån har stält har ingen lärt er att mit är mit  och dit är dit ingat anat! så je fan i den!

det är som att snatta på "ica" om en tar ska alla ta då eller? ne tänk efter!
Senast redigerat av Sluskk (13 februari 2007)

527 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Det är inte konstigt att det är svårt att se skillnad på "mitt och ditt" i ett samhälle där det är tillåtet för staten att ta av min inkomst och förmögenhet och ge till någon annan.
Om man anser att förmögenhetskatten är en bra skatt så anser man också att det är okej att sno från de rika och ge till de fattiga.

12 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:
Det är inte konstigt att det är svårt att se skillnad på "mitt och ditt" i ett samhälle där det är tillåtet för staten att ta av min inkomst och förmögenhet och ge till någon annan.
Om man anser att förmögenhetskatten är en bra skatt så anser man också att det är okej att sno från de rika och ge till de fattiga.

Jag håller med att vissa skatter är inte helt rimliga t ex för att jag gjorde en bra lägenhetsförsäljning så ska farbror staten har 1/3 av vinsten på det....doh.

Men sen tycker jag att det är två helt olika saker, skatt är något som är tänkt att gynna alla i samhället men att stjäla från någon gynnar oftast bara den som stjäl.

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:
Jag tycker rent principiellt att det är helt okej att stjäla, givet att man gör det på rätt sätt. Stjäla med moral :-)
Ta från de rika och ge till de fattiga, omfördelning av kapital till en mer jämlik fördelning. Precis som skatt, staten stjäl 30% av min lön och förmögenhet och ger den till någon som är fattig.
Det är helt okej.
Hittar jag en plånbok på gatan med namnet Von-Grisrik så behåller jag tveklöst pengarna.
Det enda som hindrar mig egentligen att stjäla från en rik är att det är straffbart och att jag riskerar att åsamka den rika personen mer skada och förtret än bara minskad förmögenhet.
Att bli av med sin bil är jobbigt eftersom man behöver bilen i sin vardag, att någon snor ens fina fälgar på rollsen är också besvärande för personen, eftersom bilen blir obrukarbar, det är helt enkelt elakt.
Men att en uteliggare slangar hans 100 liters tank på soppa är helt okej, givet att man lämnar tillräckligt för att han ska kunna ta sig till macken och fylla upp den igen.

Som exempel så har jag personligen fått min bil slangad på bensin vid ett tiotal tillfällen, det är helt okej, bara de skruvar tillbaka locket efter sig och itne förstör något.
Att däremot krossa en ruta på min bil, slita ut stereon med en kofot och kapa alla sladdar är INTE okej. Eftersom de snor inte bara mina pengar, utan de orsakar en massa besvär och skadegörelse för min del att behöva ta hand om.

Det bästa är väl att via regplåten ta kontakt med ägaren och fråga om man får plocka delar.

ta från de rika o ge till de fattiga?? hur vet man att personen ifråga e rik el fattig då som man snor ifrån?? känner man personen kanske, men VEM FAN SNOR FRÅN EN KOMPIS?? de e ju fan värre än värst!!!

o om du tycker de e OK att nån slangar din bil, så verkar du ha d rätt gött ställt själv, så dyr som bensinen e ida!!!

PUST

Två ord räcker, SAAB knäcker

bitter besserwisser
644 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:

bättre att vara tyst och låta folk tro att du är dum än att öppna käften och bevisa att så är fallet.

du har inte riktigt alla indianer i kanoten va?

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

12 Inlägg
13 februari 2007
jimmy1977 skrev:

Hehehe bra skrivet....smile

527 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Jag är inte dum i huvudet :-)
Tvärtom.

Bensinen är för övrigt inte dyr, 10,5 kr för 11 500 kcal är BILLIGT!.
Det motsvarar i energimängd 20 mjölkpaket.
Bara för att få lite perspektiv till det hela.

Har man inget, dvs äger man inget så är mina uttalanden inte upprörande, utan rent av befriande att få höra. De enda som reagerar starkt är de som har något att bli av med.
Varför ska du ha det bättre än en Etiopier? Varför kan inte han få ha det bättre och du det lite sämre? Att ni reagerar beror helt på själviskhet och egocentriskt tänkande, inget annat.
Mahatma Ghandi ägde 7 saker, allt han tjänade gav han till andra. Han klarade sig bra ändå här i livet :-)

Desto större rikedom en person har, samt desto midnre benägenhet han har att vilja dela med sig av den, desto mer ska man stjäla från honom.

Att stjäla från en rik är moraliskt försvarbart :-)
Senast redigerat av Loffe123 (13 februari 2007)

Busdriver
389 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:
Det är helt okej.

Så om nisse som är lat som fan och inte orkar jobba snor av lasse som jobbar 7dar i veckan+ övertid och har fet lön, då är det ok?!
okeeej...för man föds ju rik, det är inte så att man jobbar och sliter för att få pengar? detta med att tycka att man får stjäla av vissa är fan helt sjukt, ingen har rätt till nåt som man inte äger, så är det bara.

433 Inlägg
13 februari 2007
Om den har stått övergiven efter vägkanten i flera månader och redan slaktad, hur mkt saker finns det då att ta?

353 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:
Tvärtom.

Har man inget, dvs äger man inget så är mina uttalanden inte upprörande, utan rent av befriande att få höra. De enda som reagerar starkt är de som har något att bli av med.
Varför ska du ha det bättre än en Etiopier? Varför kan inte han få ha det bättre och du det lite sämre? Att ni reagerar beror helt på själviskhet och egocentriskt tänkande, inget annat.
Mahatma Ghandi ägde 7 saker, allt han tjänade gav han till andra. Han klarade sig bra ändå här i livet :-)

Desto större rikedom en person har, samt desto midnre benägenhet han har att vilja dela med sig av den, desto mer ska man stjäla från honom.

Ska du inte börja med att sälja din bil och säga upp din internetanslutning då för att statuera ett exempel? Jag menar barnen i etiopien har ju inte nåt utav det, varför ska du då ha det?
roll

Enjoy....

Jubelidiot
196 Inlägg
13 februari 2007
ungefär som

Oj kolla det är någon som snor delar från den demoliserade A4 som ståt i några månader, då måste jag åxå ta lite.         ö nej

det här är sama sak:

Oj kolla han bajsade ner sej, då måste jag åxå det           ö nej kanske inte

men vadå då, det e ju sama sak!!!!

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

12 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:
Tvärtom.

I dagens samhälle i Sverige, så har nog dom flesta nåt att bli av med....
Jag tror inte det är av själviskhet och egotänkande som man reagerar, det är nog att folk inte kan skilja på sitt och mitt som upprör mest.....

Vart drar man gränsen för den som är rik?

Colaberoende
1 219 Inlägg
13 februari 2007
Jag vill inte att någon rör mina saker vare sig det gäller bilar, prylar eller flickvän.
Därför rör jag inte deras.

Jag skulle aldrig kunna gå på en bil som står vid vägkanten. Hade nog känts som stöld innerst inne.

Det är ju en helt annan sak om man tar regnummer/chassinummer och letar upp ägaren och frågar om det är ok att ta delar men utan ägarens tillåtelse så är det stöld.

/Ena

Sök