2411
Sök

Styrservo fungerar dåligt samt låter vid användning. BMW E39 520iA M54B22

2 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#1
Tja! Har en BMW E39 520iA med M54B22 motorn, styrservon låter när man använder den samt att den går lite trögt.. Har gjort så väldigt länge men har nu bestämt mig för att ta tag i det. Har inte blivit värre på ca 2 år men är samma symptom endå.

Något tips på vart jag ska börja felsöka innan jag byter allt? Byta olja först? Finns det något filter man kan byta? Har provat att lufta systemet genom att ha locket öppet och vridit ratten fullt och hållit så ca 10 sekunder. Blir ingen skillnad alls.

Tar tacksamt emot hjälp och råd, annars får jag snart gå på gym big_smile

Mvh!


11 Inlägg
28 maj
#2
Jag hade samma problem på vintern, kolla först styrservo reserven om nivån såg bra ut. Om inte så kan du fylla på. Kolla runt reserven och titta om det läcker olja, om det riktigt grisigt så är det bra om du gör rent. Titta sedan var det läcker, kan vara slangarna men vet att själva behållaren brukar bli dålig. Om inte behållare kan det vara själva O-ring som ligger på locket.

Själva slangen brukar också gå dåligt. Men det jag nämnde först är nog det första steget i felsökning skulle jag säga.
Senast redigerat av Ninhow (28 maj )

2 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#3
Ninhow skrev:
Jag hade samma problem på vintern, kolla först styrservo reserven om nivån såg bra ut. Om inte så kan du fylla på. Kolla runt reserven och titta om det läcker olja, om det riktigt grisigt så är det bra om du gör rent. Titta sedan var det läcker, kan vara slangarna men vet att själva behållaren brukar bli dålig. Om inte behållare kan det vara själva O-ring som ligger på locket.

Själva slangen brukar också gå dåligt. Men det jag nämnde först är nog det första steget i felsökning skulle jag säga.
Jo det är grisigt runt behållaren, men behållaren är ju full?.. Kanske värt att tömma och byta olja helt, samt rengöra allt i kring. smile



Sök