2512
Sök

Kopplingen släpper inte på Volvo C30 1.6D 2010

2 Inlägg
28 mars
Trådstartare
Jag har problem med kopplingen på min Volvo C30 1.6D 2010 med enkelmasse svänghjul. Problemet började med att kopplingen blev stum, men efter att bilen hade stått i någon timme så gick den att trampa ner igen. Nu är problemet att kopplingen inte släpper när pedalen är helt nertryckt.

När bilen startas i neutralläge går det inte att få i någon växel.
När bilen startas med en växel ilagd fungerar friläget och bilen driver som vanligt, men det går inte att få ur växeln när motorn är igång. Ibland börjar bilen även att driva när kopplingspedalen är nertryckt.

Vi tog ner växellådan och hittade inga större fel. Det enda vi upptäckte var en möjlig spricka i slavcylindern, som vi bytte ut mot en ny. När det inte löste problemet bytte vi även huvudcylindern, men problemet kvarstår.

Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel?

6 671 Inlägg
28 mars
Låsringen på tryckplattan brukar gå av

De/Dem

4 Inlägg
29 mars
Håller med xXSammy. Hade samma problem på en v.50 2011, lämnade in bilen på Volvo och då var det någon " ring" på tryckplattan som gått av.

3 520 Inlägg
29 mars
Såååå, man tar ner lådan och byter INTE komplett kopplingssats?

Oajj, dyr läxa.  Eller jobbig om man gör det själv.

Klockrent låter det som tryckplattan på  beskrivningen, men byt för allt i världen komplett sats.

Stumt svänghjul på så ny Volvo, dessutom diesel?
Det hade jag INTE gissat, däremot.
Senast redigerat av Mossan1 (29 mars )

7 577 Inlägg
29 mars
Har råkat ut för att kopplingen "inte släpper" på SAAB 900 och Citroen.
Då var det membrankopplingen som inte "fjädrade tillbaka".
En justeringssak eller byte koppling.
På Citroenen det första.
På SAAB:en det andra.

2 Inlägg
31 mars
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Såååå, man tar ner lådan och byter INTE komplett kopplingssats?

Ja, inte det smartaste beslutet att inte byta koppling när lådan ändå var nere.

När dubbelmasse­svänghjulet gick sönder för två år sen bytte vi till ett nytt enkelmasse­svänghjul och koppling. Eftersom inget såg trasigt ut nu när lådan var nere antog vi att allt var okej och att det bara var slavcylindern som hade spruckit.

Syns det tydligt på tryckplattan när den är dålig?
Tycker ändå jag kollade ganska noga
Senast redigerat av MB5 (31 mars )

3 520 Inlägg
31 mars
Jaha, så kopplingen är ganska nybytt.
Med stumt svänghjul kan man inte ha orginal lamell då fjädringen saknas.
Då förstår jag mer varför man inte bytte.

Den jag tog ner med samma symptom var tryckplattan i tre delar. Borde vara spräckt så det syns om man böjer lite iaf, eller annat fel med fjäder/hävarm.
Borde synas vid närmare koll.

4 Inlägg
31 mars
Som jag förstod när mekanikern på Volvo berättade vad som var fel så var det någon ring på insidan tryckplattan runt "solfjädern" som var av på V.50'n. Den hade gått ca 25000 mil när tryckplattan gav upp och är också en 1,6 D

Sök