Tjena folket!
Jag har under en längre tid ägnat mig till billjud men måste ändå säga att jag är "ganska grön" inom området och söker nu därför expertis/kunskap från folk som vet/kan mer än vad jag vet/kan.
Först och främst så har jag en Volvo V70 fas2 från 08, har ett biltema batteri som huvudbatteri
( https://biltema.se/redirect/productrela … 2000049719 för att vara exakt)
Och sedan två stycken batterier som "bank" i bak som är ihopkopplade i parallell.
Kablage:
Från generator > huvudbatteri: är originalkablage.
Från huvudbatteri > bank: är det 35mm² 30/70 CCA kabel med en 150A ANL-säkring (30-40cm efter batteriet) och sedan vidare bak till "banken".
Mellan batterier i banken: är det (35cm långa) 35mm² kopparkablar plus <> plus, minus <> minus och sedan en ca 2m lång kabel satt i karossen (för lång?).
Från bank > steg: är det 35mm² 30/70 CCA kabel till en 80A eller 100A säkring (sån rund glassäkring man kan köpa på Biltema, kommer inte ihåg namnet?, det ska sättas en 150A ANL-säkring där också men hade det inte just vid inkoppling och orkade inte åka o köpa eller vänta på beställning), från säkringen är det (30/70 CCA) en kabel på typ 10cm in i ett strömfördelnings block och därifrån går det 16mm² kopparkabel till en kondensator och därifrån likaså en 16mm² kabel vidare in i steget.
Gällande jord till steget är det ca 50cm lång 16mm² kopparkabel satt i chassit.
Kondensator jord: just nu jordat i steget med en 10mm² kabel men åter till det under "Problem och funderingar" nedan.
Låda & basar:
Jag bytte min 15" bas i portad, hemgjord låda (som spelade satan eftersom den var 2800 mRMS och fick nog inte ut mer än ~1200-1500w i 1 Ohm).
Till en sådan här (tror jag!):
https://bilstereohornan.se/produkt/grou … TUQAvD_BwE
Anledning till att jag säger att jag tror att det är den är för att det var vad snubben som jag bytte med sa att det var denna låda men efter närmare titt så kan jag inte se något på någon av basarna som faktiskt indikerar att det är dom och att papperskonan inte har samma "mönster" (d.v.s de Hexagon formade mönstret med spiral-liknande "brytpunkter") och inte heller någon gravering eller klisterlappar. Har kollat på den andra versionen som heter "GZWB" också men så ser inte min papperskonan ut heller.
Kanske kan någon hjälpa mig identifiera dom så jag verkligen är rätt ute???
Jag har gått utifrån vad han sagt iallafall och kopplat utifrån att det är 2×2"
Något som också får mig att höja på ögonbrynen är att jag under nu 6mån tid (råkat) kört mitt system i 0,5 Ohm (om det nu är 2×2" talspolar (slängde in grejerna efter bytet och tänkte inte mig inte för och tänkte inte en andra gång för att det funkade)), vilket varken basarna eller för den delen steget ska "klara".. så jag bytte häromdagen till 2 Ohm enligt BRL's "inkoppling av subwoofers" dom har på deras hemsida.
Slutsteg:
Till denna låda kör jag ett äldre MDS Torque T3 (alltså inte T3 XTR!!) som ska leverera ~1500w vid 1 Ohm.
Har tydligt märkt skillnad från min förra koppling till nuvarande (0,5/1 Ohm > 2 Ohm).
Tanken är att jag nu ska passa på att köpa nytt steg under Elmia deals'en på BRL och har siktat in på detta: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-max- … rsteg.html
Eller
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-max- … rsteg.html
Då det är rimligt pris för mig just nu och kostnad är den största grejen för mig just nu.
(Kom gärna med likvärdiga/bättre förslag för samma pris (alltså 2000kr rea)).
Anledningen är att mitt nuvarande är lite för klent egentligen och framförallt för att mitt nuvarande steg väldigt varmt oavsett om jag kör det i 0,5 Ohm (förståeligt) eller som nu 2 Ohm.
Det är ganska stor skillnad mellan hur varmt men fortfarande för varmt samt att jag misstänker att det är därför jag får problem, vilket jag kommer till.
Problem och funderingar:
Största problemet är överhettning och att basen går in i protect, sedan jag bytte jordkabel till steget har detta blivit bättre så jag funderar om det är för klen jord helt enkelt?
Mina kablar är inte samma dimensioner framifrån hela vägen till steget:
Måste det vara det eller funkar dimensionerna som jag har nu? (ska byta till OFC kabel hela vägen för jag vet att framförallt med det nya steget så kommer jag behöva det).
Vad är troligast, att mitt steg inte "orkar" eller att kablarna inte "orkar"? (Eller båda?)
Och
Vad bör jag ha för dimensioner för mitt bygge, kablage likaså storlek på säkringar?
Ang. Kondensatorn, ska man jorda i steget eller annat?
Ska jag ha samma dimensioner på kabeln som plus kabeln?
Får inte in 2st 16mm² kablar i steget så om jag ska ha grövre behöver jag jorda i karossen och då behöver jag göra ett nytt hål i karossen för att annars blir de lite långt.
Kommer inte på något mer nu så vi börjar här.
Bara att fråga om det är några funderingar och tar gärna emot info och tips.
Mvh
Floof
Jag har under en längre tid ägnat mig till billjud men måste ändå säga att jag är "ganska grön" inom området och söker nu därför expertis/kunskap från folk som vet/kan mer än vad jag vet/kan.
Först och främst så har jag en Volvo V70 fas2 från 08, har ett biltema batteri som huvudbatteri
( https://biltema.se/redirect/productrela … 2000049719 för att vara exakt)
Och sedan två stycken batterier som "bank" i bak som är ihopkopplade i parallell.
Kablage:
Från generator > huvudbatteri: är originalkablage.
Från huvudbatteri > bank: är det 35mm² 30/70 CCA kabel med en 150A ANL-säkring (30-40cm efter batteriet) och sedan vidare bak till "banken".
Mellan batterier i banken: är det (35cm långa) 35mm² kopparkablar plus <> plus, minus <> minus och sedan en ca 2m lång kabel satt i karossen (för lång?).
Från bank > steg: är det 35mm² 30/70 CCA kabel till en 80A eller 100A säkring (sån rund glassäkring man kan köpa på Biltema, kommer inte ihåg namnet?, det ska sättas en 150A ANL-säkring där också men hade det inte just vid inkoppling och orkade inte åka o köpa eller vänta på beställning), från säkringen är det (30/70 CCA) en kabel på typ 10cm in i ett strömfördelnings block och därifrån går det 16mm² kopparkabel till en kondensator och därifrån likaså en 16mm² kabel vidare in i steget.
Gällande jord till steget är det ca 50cm lång 16mm² kopparkabel satt i chassit.
Kondensator jord: just nu jordat i steget med en 10mm² kabel men åter till det under "Problem och funderingar" nedan.
Låda & basar:
Jag bytte min 15" bas i portad, hemgjord låda (som spelade satan eftersom den var 2800 mRMS och fick nog inte ut mer än ~1200-1500w i 1 Ohm).
Till en sådan här (tror jag!):
https://bilstereohornan.se/produkt/grou … TUQAvD_BwE
Anledning till att jag säger att jag tror att det är den är för att det var vad snubben som jag bytte med sa att det var denna låda men efter närmare titt så kan jag inte se något på någon av basarna som faktiskt indikerar att det är dom och att papperskonan inte har samma "mönster" (d.v.s de Hexagon formade mönstret med spiral-liknande "brytpunkter") och inte heller någon gravering eller klisterlappar. Har kollat på den andra versionen som heter "GZWB" också men så ser inte min papperskonan ut heller.
Kanske kan någon hjälpa mig identifiera dom så jag verkligen är rätt ute???
Jag har gått utifrån vad han sagt iallafall och kopplat utifrån att det är 2×2"
Något som också får mig att höja på ögonbrynen är att jag under nu 6mån tid (råkat) kört mitt system i 0,5 Ohm (om det nu är 2×2" talspolar (slängde in grejerna efter bytet och tänkte inte mig inte för och tänkte inte en andra gång för att det funkade)), vilket varken basarna eller för den delen steget ska "klara".. så jag bytte häromdagen till 2 Ohm enligt BRL's "inkoppling av subwoofers" dom har på deras hemsida.
Slutsteg:
Till denna låda kör jag ett äldre MDS Torque T3 (alltså inte T3 XTR!!) som ska leverera ~1500w vid 1 Ohm.
Har tydligt märkt skillnad från min förra koppling till nuvarande (0,5/1 Ohm > 2 Ohm).
Tanken är att jag nu ska passa på att köpa nytt steg under Elmia deals'en på BRL och har siktat in på detta: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-max- … rsteg.html
Eller
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-max- … rsteg.html
Då det är rimligt pris för mig just nu och kostnad är den största grejen för mig just nu.
(Kom gärna med likvärdiga/bättre förslag för samma pris (alltså 2000kr rea)).
Anledningen är att mitt nuvarande är lite för klent egentligen och framförallt för att mitt nuvarande steg väldigt varmt oavsett om jag kör det i 0,5 Ohm (förståeligt) eller som nu 2 Ohm.
Det är ganska stor skillnad mellan hur varmt men fortfarande för varmt samt att jag misstänker att det är därför jag får problem, vilket jag kommer till.
Problem och funderingar:
Största problemet är överhettning och att basen går in i protect, sedan jag bytte jordkabel till steget har detta blivit bättre så jag funderar om det är för klen jord helt enkelt?
Mina kablar är inte samma dimensioner framifrån hela vägen till steget:
Måste det vara det eller funkar dimensionerna som jag har nu? (ska byta till OFC kabel hela vägen för jag vet att framförallt med det nya steget så kommer jag behöva det).
Vad är troligast, att mitt steg inte "orkar" eller att kablarna inte "orkar"? (Eller båda?)
Och
Vad bör jag ha för dimensioner för mitt bygge, kablage likaså storlek på säkringar?
Ang. Kondensatorn, ska man jorda i steget eller annat?
Ska jag ha samma dimensioner på kabeln som plus kabeln?
Får inte in 2st 16mm² kablar i steget så om jag ska ha grövre behöver jag jorda i karossen och då behöver jag göra ett nytt hål i karossen för att annars blir de lite långt.
Kommer inte på något mer nu så vi börjar här.
Bara att fråga om det är några funderingar och tar gärna emot info och tips.
Mvh
Floof
Senast redigerat av ImFloof (19 april )
0
0
0
0