2262
Sök

Misständningar tomgång Volvo S60 T5 2008

36 Inlägg
22 april
Trådstartare
Hej! Jag har en Volvo S60 T5 som har lite problem med misständningar, allra främst under tomgång med minimal belastning (AC avstängd) och när bilen är varmkörd. Kan dock även hända att den misständer någon enstaka gång under körning.  Något som kan vara relevant är att jag kör med siemens deka 630 cc spridare i bilen problemet uppstod när jag bytte från min tidigare mapp där bilen endast gick på E85 till min nuvarande där bilen går endast på BF98.

Felsökningen jag gjort hittills är att kolla vilka cylindrar misständningarna sker på vilket först var 2an och 4an (där 2an hade cirka tre gånger så många missar som 4an). Att byta plats på spolar och stift gjorde ingen skillnad. Dock flyttade sig misständningarna med spridarna (till 1an och 5an) så jag tänkte självklart att det var de som felade. Konstigt dock då tidigare provat att serva mina spridare utan att det hjälpte. Kom över 4 stycken i nyskick på blocket (Siemens deka 630cc är just nu väldigt svåra att få tag på nya) och testade att byta runt mellan de felande spridarna och de jag köpt. Bilen misständer fortfarande oavsett vilken kombination av spridare jag sätter i bilen. Sitter nu fast. Är mappen så pass känslig att spridarna måste vara helt perfekta för att tomgången ska vara bra? Är alla 4 av de spridarna jag köpte dåliga? Kan även tillägga att bilen inte har några felkoder. Alla tips uppskattas!

Sök