för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 2.4 från 2005. Av någon andledning när jag skulle köra bilen efter att jag jobbat så startade inte bilen. Startade den med ett extra batteri och tänkte inte så mycket mer på det. Men sedan redan dagen efter så hade batteriet laddat ur igen. Vi provade att stoppa i ett nytt någorlunda fräscht batteri. Men något i bilen tar kol på batterierna. Hittills har bilen dödat 3 batterier, vet att det är ofta elfel på dessa bilar så undrar om nån kortslutning tagit död på batterierna?
Tänkte först om det är nå ström som tjuvar eller om de va fel på startmotorn. Men det ser inte ut som det. Vi plockade bort luftbollen och lite kontakter för att inspektera startmotorn och gjorde även rent lite jordningar. Till en början gick det att starta bilen med kablar, men nu av nån anledning funkar inte det heller. Man hör heller inte bränslepumpen slå igång när man vrider tändningen. Har kollat olika relän och säkringar men så vidare jag ser så ser det bra ut. Vi testade även tändstiften för att se om de fick gnistor, men inte en enda av tändstiften fick gnista. Är det någon mer som haft detta problemet?
Jag kan även bifoga de felkoder jag fått upp.
Det vi bland annat kollat är solenoiden, startmotorn, generatorn, jordning, säkringar, relä.
Här är även lite anteckningar från vår felsökning: ?
- Det verkar som att vi har en förbrukning på 0,7 Ampere efter att alla styrenheter och elektronik stängt ner. Vet inte vad det ska ligga på.
- Vi har en förbrukning på 2-3 A under en ganska lång tid
- Vi har ett fenomen att halvljus är tänt även att tändningen är avstängd. Kan det bero på för låg spänning?
- Startmotorn och solenoid går om vi har tillräckligt med ström
- Startmotorn verkar dra ca. 120 A vilket är Ok
Efter demontering av kablar till styrboxen och vakuum-slangarna startar inte bilen längre.
Även kollat om startspärren gått i genom att låsa och låsa upp bilen, men den startade ändå inte. ?
Så, är det någon som har några tips eller idéer om vad som kan vara felet? Uppskattar all hjälp jag kan få.
Felkoder: P0037, P0031, P0458, P0190, P0105, P0100, P0110