Vid vilken DB,får man ont i öronen.??

jinxs 90mil+ på en tank.
16 februari 2007 · 484 Inlägg

Som topic:

Vid vilken decibel i bilen,börjar det göra ont i öronen.När man spelar.?

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
tobi
16 februari 2007 · 562 Inlägg

rår på vad man tycker om för musik.. om det är hip hop så ska det vara 0 db big_smile

Ärlit talat så har jag ingen aning tror det är till person från person å musik smak osv? men du kanske menar när öronen tar skada?

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
jinxs 90mil+ på en tank.
16 februari 2007 · 484 Inlägg

Jag tweakade ljudet i bilen,och hittade en nice baslåt som jag vred på max. Efter en stund så Kändes det att det var alldeles för högt och att öronen började värka.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Dymek
16 februari 2007 · 393 Inlägg

Va jag har hört så e de skadligt vid 120db rätta mej om ja har fel

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/
Zlasher Pulare
16 februari 2007 · 248 Inlägg

Runt 90-100 db är skadligt. Speciellt under en längre tid. Rätt högt tryck om man tänker på vad som händer inne i örat. Har ni väl fått tinitus är väl typ kört. Inte så lätt att bli av med direkt0)
Fick det ett par dagar i lumpen. Skulle kasta oss ner och rulla å skjuta. Tjena, hörselkåpan gled av öronen bang bang, pep rätt fint efter ett par skott med ak5;an intill örat...
Och ak5;an ligger på runt 105-115 db har jag för mig...

Subaru Impreza Wrx STI "Pittbull" (2008)
sveddan
16 februari 2007 · 1 453 Inlägg

Zlasher skrev:
Runt 90-100 db är skadligt. Speciellt under en längre tid. Rätt högt tryck om man tänker på vad som händer inne i örat. Har ni väl fått tinitus är väl typ kört. Inte så lätt att bli av med direkt0)
Fick det ett par dagar i lumpen. Skulle kasta oss ner och rulla å skjuta. Tjena, hörselkåpan gled av öronen bang bang, pep rätt fint efter ett par skott med ak5;an intill örat...
Och ak5;an ligger på runt 105-115 db har jag för mig...

Jo men hörseln kommer tillbaka, hur tror du annars det hade sett ut i krig? Tror du att hörselkåpor är högprioriterade då? smile

Sharky
16 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Hörselskador eller helt förlorad hörsel är inte ovanligt bland stridande personal. Spräckta trumhinnor är rätt legio.
Det finns (jag har hemma) bilder från slagskepp i Iowa-klassen där barbetter runt 40mm montage trycks in av tryckvågen från huvudbeväpningen.

/Göran

sveddan skrev:
Jo men hörseln kommer tillbaka, hur tror du annars det hade sett ut i krig? Tror du att hörselkåpor är högprioriterade då? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
alexus65
16 februari 2007 · 152 Inlägg

Runt 135 140db känns det nästan direkt att här vill man inte sitta mer än en minut mindre kankse.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
sveddan
16 februari 2007 · 1 453 Inlägg

Sharky skrev:
Hörselskador eller helt förlorad hörsel är inte ovanligt bland stridande personal. Spräckta trumhinnor är rätt legio.
Det finns (jag har hemma) bilder från slagskepp i Iowa-klassen där barbetter runt 40mm montage trycks in av tryckvågen från huvudbeväpningen.

/Göran

sveddan skrev:
Jo men hörseln kommer tillbaka, hur tror du annars det hade sett ut i krig? Tror du att hörselkåpor är högprioriterade då? smile

Ja det är klart att hörselskador är vanligt förekommande, vore märkligt annars. Dock skulle soldaterna vara ganska värdelösa om de helt och hållet förlorade hörseln, det är jag övertygad om.
Det som är mest skadligt för hörseln är snabba, höga ljud som exempelvis gevärsskott.

Sharky
16 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Jepp, snabba höga ljud är värst. Just när det gäller fartygsbeväpning så var faktiskt det snabba "krack" ljudet från Iowa-klassens 12.7cm allmålspjäser farligare för hörseln än den akustiskta jordbävningen från 40.6cm huvudpjäserna.

Och soldater... Rent krasst räknar man med att 80% av infanteri är useless i vilket fall som helst och egentligen bara finns till för att sprida fiendens eld så att dom 20% som gör nytta får mindre eld på sig. (Men detta talar man av förståeliga skäl aldrig om för en värnpliktig).

/Göran

sveddan skrev:
Ja det är klart att hörselskador är vanligt förekommande, vore märkligt annars. Dock skulle soldaterna vara ganska värdelösa om de helt och hållet förlorade hörseln, det är jag övertygad om.
Det som är mest skadligt för hörseln är snabba, höga ljud som exempelvis gevärsskott.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sveddan
16 februari 2007 · 1 453 Inlägg

Sharky skrev:
Och soldater... Rent krasst räknar man med att 80% av infanteri är useless i vilket fall som helst och egentligen bara finns till för att sprida fiendens eld så att dom 20% som gör nytta får mindre eld på sig. (Men detta talar man av förståeliga skäl aldrig om för en värnpliktig).

/Göran

Ja det stämmer överens med hur det fungerar idag, men om man tittar på första världskriget och bakåt så spelade infanteriet väldigt stor roll för landets militära framgångar, då fanns nämligen inte de sofistikerade robotar och smarta vapen som vi har idag.

absolute_teddan
16 februari 2007 · 247 Inlägg

jag har för mig att smärtgränsen på örat är 123 db. men om man blir van tål man mer.

JockeT
16 februari 2007 · 1 010 Inlägg

haha vi talade om detta i fysiken ida å då sa läraren såhär tror ja:
Ca 130 db brukar man säga att det gör för ont för att man ska palla sitta å lyssna.
Detta kan variera beroende på öronkanalen, hur kort/bred osv den är.

Vad det gäller frekvens gäller samma sak, en viss frekvens låter mer i örat hos vissa.
Orsaken till varför det är inviduellt--> igen, örats utformning!

FugitivE BMW Power
16 februari 2007 · 2 362 Inlägg

alexus65 skrev:
Runt 135 140db känns det nästan direkt att här vill man inte sitta mer än en minut mindre kankse.

Ja då är man i princip döv på köpet smile

BMW, bogsering med wire :/
Dr_foppa
17 februari 2007 · 88 Inlägg

Zlasher skrev:
Runt 90-100 db är skadligt. Speciellt under en längre tid. Rätt högt tryck om man tänker på vad som händer inne i örat. Har ni väl fått tinitus är väl typ kört. Inte så lätt att bli av med direkt0)
Fick det ett par dagar i lumpen. Skulle kasta oss ner och rulla å skjuta. Tjena, hörselkåpan gled av öronen bang bang, pep rätt fint efter ett par skott med ak5;an intill örat...
Och ak5;an ligger på runt 105-115 db har jag för mig...

Ak5an avger 158 db intill örat. Så gäller att ha kåpor på.

Nknn
17 februari 2007 ·

Det är ju helt individuellt från person till person.
Och det beror även på frekvensen.
Jag har t.ex väldigt känslig hörsel och har hört runt 5 db på alla frekvenser på örontesterna, när vanligast är att man hör 10db. och förmodligen är det därför som jag har tinntus sen 4 år tillbaka, fick det när jag var 15. Har aldrig utsatt mig för speciellt höga ljud, utan fick det bara lite lätt efter en hockeymatch. Sen dess har det blviit sämre o sämre, så nu har jag öronproppar 24/7.

twin_cam Smålänning
17 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Arbetsmiljöverket sänkte ganska nyligen gränsen för vad man får vara utsatt ständigt för under en 8 timmars arbetsdag från 85 - 80 dB(A).

85 dB anses vara gränsen för vad örat tål under en längre tid, men 120 db under korta stunder tål de allra flesta. Vid 120 under längre tid så kan det börja göra ont i öronen, och 150 anses vara den gränsen där det uppstår permanenta hörselskador och eventuell dövhet.

Sen beror det ju på frekvenserna, sättet som ljudet levereras på, om man är beredd eller inte, samt om öronen är "uppvärmda"...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
AndrAAx
18 februari 2007 · 742 Inlägg

Runt 140dB börjar det göra ont i örat! Det brukar man ganska enkelt komma upp i om man har "lite" saker i bilen! Synen brukar också börja påverkas vid samma dB, saker börjar att bli otydliga utanför bilen, basen trycker på ögat så man inte kan focusera! Skulle inte tro att du sitter frivilligt kvar i bilen om det är mycket högre än 140dB (finns säkert dom som gör det) men det är ytters otrevligt! Låga toner påverkar mer än höga!

Senast redigerat av AndrAAx (18 februari 2007)

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Sharky
18 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Nu får vi nog ta det lite lugnt här.

När man pratar om att "runt 140dB börjar det göra ont i örat" i kombination med att "ganska enkelt att komma upp i" så finns det risk att blanda ihop äpplen och päron.

När man pratar ljudtryck i bil så pratar man alltid om dB i basen. Att komma upp i 140dB över 1 kHz - där örat är som mest känsligt - gör man inte med bilstereoprylar. Då krävs det horn.
(Exempel: Middar med 91dB/1W/1m. 1000W i dessa blir 124dB med V+H. Det behövs ca 32000W i middarna för att nå 140dB i bilkupe...)

Och skulle man mata på 140dB över 1kHz - då dör hörseln snabbt. Redan 110dB över 1kHz är grishögt.

Och pratar vi hörsel - vilket var topic i denna tråd - så är det höga frekvenser com påverkar mer än låga.

/Göran


AndrAAx skrev:
Runt 140dB börjar det göra ont i örat! Det brukar man ganska enkelt komma upp i om man har "lite" saker i bilen! Synen brukar också börja påverkas vid samma dB, saker börjar att bli otydliga utanför bilen, basen trycker på ögat så man inte kan focusera! Skulle inte tro att du sitter frivilligt kvar i bilen om det är mycket högre än 140dB (finns säkert dom som gör det) men det är ytters otrevligt! Låga toner påverkar mer än höga!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bumpe Lastbilsmekaniker
18 februari 2007 · 3 878 Inlägg

twin_cam skrev:
Arbetsmiljöverket sänkte ganska nyligen gränsen för vad man får vara utsatt ständigt för under en 8 timmars arbetsdag från 85 - 80 dB(A).

85 dB anses vara gränsen för vad örat tål under en längre tid, men 120 db under korta stunder tål de allra flesta. Vid 120 under längre tid så kan det börja göra ont i öronen, och 150 anses vara den gränsen där det uppstår permanenta hörselskador och eventuell dövhet.

Sen beror det ju på frekvenserna, sättet som ljudet levereras på, om man är beredd eller inte, samt om öronen är "uppvärmda"...

Kan tilläggas att vid evenemang/discotek så är det toppar på 115 dB som gäller plus minus nån dB... Och det är en fruktansvärd skillnad på 115 och 125. Vid 130 närmare 130 var det outlidligt både för öronen och för stegen för då klickade det till och det var äntligen tyst big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang