3690
Sök

Läckage spolarvätska motor till strålkastare, Honda Accord 1992

300 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#1
Fick efter en påbackningsskada koppla loss slangar till strålkastarspolningen, vilket även i samband med annat resulterat i att jag fick plocka bort pumpen tillfälligt. Efter återmontering av spolvätskebehållaren och påfyllning var det läckage nånstans ifrån och visade sig komma från just pumpen till strålkastarspolningen.

Misstänker att packningen har gett upp, är det enda jag kan tänka mig.

Provade att täta lite med butylgummi och verkade hålla men nu droppar det igen.

Nu ska bilen på besiktning innan månaden är slut. Går ju att spola rutorna med det lilla som finns kvar innan det börjar droppa, men frågan om de börjar peta på att det droppar spolarvätska eller bara om det inte går att göra ren rutorna.

Kan ju fylla på nån dl precis innan, men vill ju åtgärda det så det blir hållbart framöver.

6 562 Inlägg
10 augusti
#2
Om det läcker från/vid spolarpumpen som sköter spolningen på vindrutan så måste du kolla VAR det läcker!
Är det själva behållaren som är trasig  eller där pumpen är ansluten på behållaren eller läcker pumpen??
-Öppna huven och kolla!


300 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Om det läcker från/vid spolarpumpen som sköter spolningen på vindrutan så måste du kolla VAR det läcker!
Är det själva behållaren som är trasig  eller där pumpen är ansluten på behållaren eller läcker pumpen??
-Öppna huven och kolla!

Nu föll viss text bort såg jag.

Behållaren är hel, det är vid pumpen det läcker. Jag utgår från att det är packningen som läcker.

6 562 Inlägg
10 augusti
#4
Hur sitter pumpen fast på vattenbehållaren?? Eller...pumpen kanske inte sitter fast direkt på vattenbehållaren???
På min Audi 100 så sitter pumpen nedtryckt i en gummimuff i vattenbehållaren och samtidigt trycks pumpen fast mot vattenbehållaren då den har utstickande delar som håller pumpen på plats i sidled.
Hur ser det ut på din bil???


300 Inlägg
11 augusti
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hur sitter pumpen fast på vattenbehållaren?? Eller...pumpen kanske inte sitter fast direkt på vattenbehållaren???
På min Audi 100 så sitter pumpen nedtryckt i en gummimuff i vattenbehållaren och samtidigt trycks pumpen fast mot vattenbehållaren då den har utstickande delar som håller pumpen på plats i sidled.
Hur ser det ut på din bil???

Skulle nog säga att det är samma sak där, den trycks ner i en gummimuff, sen skruvas själva pumpen fast i en metallbygel och så trär man ett gummiskydd över (ska väl skydda elanslutningen I guess...). Har då tryckt ner så mycket det bara går. Tagit av gummimuffen, trätt i muffen i hålet, i med pumpen, skruva fast bygeln. Check.

Ser inte att pumpen läcker nån annanstans ifrån. Blir ju ett stort tryck ovanifrån med spolarvätska så att kludda dit en klick butylgummi lär nog inte hålla så länge. Trodde det skulle täta ordentligt det jag smetade på mellan muffen och behållaren men tydligen icke så.

GÅR ju att köra som det är nu, men lär ju behöva ut och fylla på en halvliter spolarvätska emellanåt när det slutar komma ur vindrutespolarna..

6 562 Inlägg
11 augusti
#6
Det är inte så att själva spolarbehållaren är sprucken???


300 Inlägg
12 augusti
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Det är inte så att själva spolarbehållaren är sprucken???

Den har varit sprucken men den är lagad. Där sprickan var nådde inte ens det jag hällde i upp till. Men hade ju kunnat vara en orsak så klart.

Verkstan hade inga muffar på lager, hänvisade till skroten.


Sök