1544
Sök

Volvo 740 går ryckigt & svårstartad

1 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Har en Volvo 740 från 1986 med en B230A motor i sig. För några dagar sen var jag ute & åkte utan bekymmer när från ingenstans bilen börja gå riktigt dåligt. Blev ryckigt och hackigt vid gas. Inget som hänt förut förutom om bilen då är kall och man ger fullt gaspådrag direkt. Tänkte att den fick för lite soppa så testa skruva ut luftskruven för att ge den mer soppa utan resultat, skruva även in för att kika hur motorn skulle reagera men även inget resultat där heller. Efter jag stängde av bilen efter att den började gå så dåligt så började den även bli otroligt svårstartad, var tvungen att ladda upp batteriet fullt eller dra startkablar för att ens få igång bilen. Åkte iväg till farfars garage för kika problemet, tanken var att byta bränslefilter då jag tänkte att det skulle kunna vara något som förhindra bränsletillförseln. men märkte rätt snabbt då att det var inget som då verkar finnas på en B230A?are förutom om man efterhands monterar ett bränslefilter själv. så det blev ju inget av det. Utgick från att det var bränsle fel så tog och gjorde rent helt förgasare utan resultat. Testade starta bilen med bränslepumpen slangen urkopplad från förgasare och soppa kom det vid start. Så har börjat funderat tändningsproblem. Kan ju vara allt från tempgivare, vevaxelgivare, tändspole, tändkablar, Hallgivare, fördelare med mera isådanafall. Skriver därför här om någon annan har en rimligare teori? Tänker att det borde ju vara något problem som skett väldigt plötsligt eftersom att själva ojämna gången av motorn börja ske så helt plötsligt. Har även multimeter att använda mig av för att mäta ut vad som är i fungerande skick osv, finns det något nån rekommenderar att mäta ut? Alla svar uppskattas, mvh Oliver.

Sök