2524
Sök

Vattenläckage (regn) framtill i kupén - men hur hitta?

Inte Feltema
157 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Tjena!

Ska försöka hitta var det läcker in vatten på en Ford Focus -09. Har gjort en allmän översyn, men vet inte riktigt var jag ska börja.

Blir blött på golvet på båda sidor fram, men det är regn och inte kylarvatten. Den var i en älgolycka för ett par år sedan och fick byta framruta, och läckaget började ett tag (inte omgående) efter det. Framrutans fogar eller närliggande är starkt misstänkta förstås.

Det som talar emot det är att två olika verkstäder, inkl. den som bytte rutan, har tittat på den utan att hitta någon sorts ledtråd (inom rimlig tid/kostnad). Tycker nog att någon av dom borde kunna hittat nåt om det var rutan som läckte. Men vad vet jag.

Tar mer än gärna emot både modellspecifika tips och allmänna råd hur jag ska angripa det hela.

Tack på förhand.

Mvh // DiskBengt aka GRDL

6 530 Inlägg
för 3 timmar sedan
Om det inte är värmepaketet som läcker så borde det vara läckage i rutans skarv någonstans. Spruta vatten med vattenslang på rutan och kolla var det läcker in!

5 864 Inlägg
för 3 timmar sedan
Har på några bilar varit med om att karosskarvar har börjat läcka efter krockrep pga felaktigt pålagt karosserikitt.
Dom bilarna hittade jag läckage med hjälp av att fylla kupén med rök från en rökmaskin (rökdetektor, läckagerökmaskin eller vad dom nu kan tänkas heta) och se var röken sipprade ut.

Sök