3185
Sök

Toyota Corolla 2003 - Vänster halvljus fungerar inte.

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej undrar om någon kanske vet vad som kan vara problemet,

Vänster halvljus har slutat fungera, lampan är hel men kommer inte fram någon ström till kabeln.

i motor rummet's säkringsbehållare så är ej "höger och vänster" head light säkrings portarna kopplade. och har mätt upp varje säkring både inne och ute i bilen, men får fortfarande ingen ström fram till vänster halvljus. eller om det kanske finns mer säkringar som jag ej hittat?

3 766 Inlägg
för 1 timme sedan
Är det plus eller minus som saknas?
Hur har du mätt?

Tror det är så att minus styr om hel eller halv ska lysa. (Om H4 lampa som är både hel och halv)
Det jobbar bakvänt så att plus är på den gemensamma och minus byter kabel.

Men nu kanske den har egen glödlampa för hel, och då är det annat läge. Då ofta H7 lampor.

Men kommer ingen plus är det strömtillförsel som saknas oavsett.
Mäter du direkt på glödlampan eller i kontaktstycke på strålkastaren?

Samt, blir det skillnad om du manuellt slår på ljuset?  Halvljusautomatiken kan ha egen matning via DRL enhet.  Då kan en halvljuslampa funka på DRL men båda om man slår på ljuset.  Typiskt asiatiska Pickuper, tex.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Är det plus eller minus som saknas?

Tror det är så att minus styr om hel eller halv ska lysa.  Det jobbar bakvänt så att plus är på den gemensamma och minus byter kabel.

Men kommer ingen plus är det strömtillförsel som saknas.
Mäter du direkt på glödlampan eller i kontaktstycke på strålkastaren?

Samt, blir det skillnad om du manuellt slår på ljuset?  Halvljusautomatiken kan ha egen matning via DRL enhet.  Då kan en halvljuslampa funka på DRL men båda om man slår på ljuset.  Typiskt asiatiska Pickuper, tex.

det är + som saknas, - sladden får kontakt med batteriets - pol men får ingen ström i + sladden.

mäter direkt på kablarna om jag får ström eller behöver den ett riktigt motstånd för att +kabeln skall ge ström? har mätt lampan med men den får kontakt mellan kontakterna, nej ingen skillnad när jag slår på manuellt.

Började egentligen med att ja skulle byta lampa, och fick svetsa i fjäderhuset(tog bort batteriet innan), och sedan funka det inte vid återmontering.

Sök