4196
Sök

Volvo V70 2013 - Sidomarkeringsljus/positionsljus fram lyser endast genom blinkers?!

44 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
God kväll!

Har en Volvo V70 2013 som jag upptäckte några dagar sen att sidomarkeringsljusen/positionsljusen, som sitter bakom den oranga reflexen framtill, var mörk på ena sida, som jag tänkte jag skulle fixa ikväll. Inga konstigheter där, byta ut en lampa i all sin enkelhet, tänkte jag. Men icke!

Plockade bort lyktan, och såg att det var en LED lampa ditpetad. Plockade bort den och var påväg till butiken efter 2st nya, när jag hade lykthuset tillbaka på bilen, och låste den, och upptäckte att blinkers i den lyktan även var helt död. Lag tillbaka denna lampa, och blinkers var tillbaka, men "positionsljuset" lika dött.

Nu är då min fråga hur detta går ihop? Hur kan en lampa lysa hur fint som helst när man blinkar (eller låser/låser upp bilen, från både vänster och högersida), men med positionsljusen på, lyser bara ena sidan? Finns det någon magi med just dessa (exempelvis ifall positionsljuset är urplockat får blinkers något fnatt, hur nu det skulle gå ihop?), eller är risken snarare större för att problemet är lite mera invecklat än så?   

Jag är sugen på att flytta själva knoppen från vänster -> höger, och vice versa, för att utesluta detta (i synnerhet med tanke på hur enkelt det är på dessa bilar), men finns det under tiden något annat man kan säga här?

Tack för mig!

Sök