för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej,
Min 940 (som gått 31 000 mil) började här för någon vecka sen med att ibland hacka/skaka när jag accelererade. Hackandet/skakandet kan ske lite närsomhelst, men det är mer vanligt att det sker om jag precis ska gå från stillastående till att köra (t.ex. vid rödlysen). För det mesta resulterar hackandet/skakandet i att det går väldigt långsamt att accelerera. Även om jag tycker ned gaspedalen fullt kan tre gånger så lång tid/sträcka som vanligt att öka från 20 till 30 km/h. Sen lika fort som det börjat kan det släppa och jag kan accelerera utan problem igen.
Sen började den bli mer svårstartad. Ibland startar den på tredje varvet och ibland på nionde varvet.
Tomgången går för det mesta runt 800 varv och sen hör man hur den kämpar mer/låter som att den är på väg att stanna och då dyker varvtalet ned till runt 500, sen upp runt 800 igen. Sen håller den på så fram och tillbaka tills den stannar.
Inga lampor lyser (förens bilen dör, då lyser ju såklart alla)
Problemen uppkommer nästan direkt även om bilen är kall eller varm. Den står för det mesta i ett varmgarage.
Jag lämnade in den på verkstad som konstaterade att den inte ger några felkoder. De misstänkte luftmassemätaren, så jag köpte och monterade en ny sån (ny från butik) tillsammans med nytt sportluftfilter, men det har inte avhjälpt problemet.
Utifrån den lilla kunskap jag har och vad bruksanvisningen/manualen gav så misstänker jag något i tändsystemet. Tändstift, tändkabelsats, fördelarlock och fördelararm byttes i maj/juni förra året, efter att bilen dog medan jag körde och vägrade starta därefter (den hade då gått runt 27 000 mil). Så det känns ju inte som att de sakerna skulle ha packat ihop igen... (men tändkablarna är från Biltema, vilket gör mig lite extra misstänksam att de kan vara boven.)
Batteriet är fulladdat och lyser grönt.
För sakens skull har jag bytt säkringen till bränslepumpen (säkring nummer 1).
Den är inte trimmad/modifierad utöver sportluftfiltret (om man nu ens kan kalla det för trimmad/modifierad).
Kan väl på förhand be om ursäkt för att jag missat något väsentligt/uppenbart. Är rätt ny på att fixa bilen på egen hand...
Tack på förhand!