4148
Sök

Varvtals spärr

7 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Min Audi A4 B7 är ombyggd till EPA och har varvtalsspärr via ECU, som det ska vara.
Den är spärrad så här:
När bilen står still är den spärrad vid cirka 1200 rpm.
Så fort jag kommer upp i ungefär 3 km/h släpper den spärren och går istället på max runt 2500 rpm, vilket gör att den inte går fortare än 30 km/h (beroende på växel såklart).

Problemet är nu på vintern. När det är mycket snö kan jag ibland bli stående. inte för att hjulen spinner, utan för att det helt enkelt är för tungt motstånd i snön. Eftersom den bara får varva till 1200 rpm när jag står still får jag inte tillräckligt med kraft för att komma igång, och det slutar ofta med motorstopp när jag försöker släppa kopplingen.

Jag skulle vilja kunna höja varvtalsgränsen när bilen står still (till exempel runt 2000?2200 rpm), men fortfarande behålla spärren som gör att den inte går över 30 km/h när man kör. Spärren ligger i ECU:n.

Är det någon som vet om det går att justera just stillastående-spärren separat utan att påverka hastighetsbegränsningen?
Jag vet alla konsekvenser men jag tror att polisen inte skulle bry sig så mycket om bilen skulle varva upp 1000 rpm mer då de flesta epor ändå kan göra det lagligt så alla negativa kommentarer kan man spara till sig själv tack. Det blir ju väldigt jobbigt att jag behöver fråga någon hela tiden att dra ut mig från snön så jag kan komma igång.
Alla seriösa svar uppskattas.

Forummoderator
26 638 Inlägg
för 1 timme sedan
Bara en spontan tanke..
Nu skriver du inte vad du har för motor, men kan du inte bara slira lite mer på kopplingen?
Senast redigerat av Mack (för 1 timme sedan)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
nej, jag har försökt det men 1200 varv är typ som idle på min bil. Det är en 2.0tdi bpw men det borde inte spela roll då det är förmodligen programerat i ecu elektriskt.

Forummoderator
26 638 Inlägg
för 1 timme sedan
Filip4416 skrev:
nej, jag har försökt det men 1200 varv är typ som idle på min bil. Det är en 2.0tdi bpw men det borde inte spela roll då det är förmodligen programerat i ecu elektriskt.

Vid runt 800-900 borde du väl ändå ha tomgången..annars torde något vara fel?

En vridstark motor kan göra stor skillnad mot en mindre i hur mycket koppling/gas som behövs för att komma iväg.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
för 59 minuter sedan
Trådstartare
ja 900 ca är tomgången. 1200 är för litet att komma iväg när jag sitter inne i snön.

7 Inlägg
för 56 minuter sedan
Trådstartare
den känns väldigt trög på första växeln dock. Den åker ca 10kmh på 2000 varv och det tar väldigt lång tid att komma upp i varv jämfört med andra och tredje växeln. Men det har varit så från när jag köpte den så jag trodde att det var vanligt

Sök