för 1 timme sedan
Trådstartare
God dag alla underbara själar på detta forum.
Jag har en 1997 Volvo 940 LTT som för tillfället ligger och myser på 135hk samt 230nm i vrid. Detta ska de dock bli ändring på, och ett chip samt ställbar wastegate är beställt. Wastegaten ska enligt instruktion från BSR ställas på 0,8 BAR, och tillsammans med chippet bör detta trycka upp bilen till de astronomiska siffrorna på 205hk och 330nm. Laddtryckmätare är installerad och provkörd, och den visar korrekt laddtryck.
Nu till det lite luriga;
Jag vet hur man ställer in laddtrycket. Snurra på pinnen, kortare för högre laddtryck och längre för lägre laddtryck. Problemet grundar sig dock i att jag helst inte vill köra någon trial & error. Vill undvika att man snurrar lite på pinnen, upptäcker för lite/för högt laddtryck, ner med handen vid en skållhet turbo för att pilla lite till, provkör och håller på så tills man får rätt laddtryck. Vill med andra ord komma så nära 0,8 BAR så fort som möjligt.
Har försökt hitta nån bra tråd/instruktion på nätet, men inte funnit någon sådan (kan i och för sig bero på handhavandefel också).
Finns det någon som sitter på facit, eller bra nära facit, på hur mycket man ska skruva för att komma till 0,8? Tänker att om man gör pinnen lika lång som original-wastegaten BÖR den ju ladda 0,3. Hur många varv blir det då inåt för att få den till 0,8?
Tänker tanka 98 oktan, kopplingen är i gott skick och det är praktiskt taget ingen risk för knackningar. Bilen är i väldigt gott skick och alla förebyggande åtgärder är vidtagna, så uppläxningar eller varningsord undanbedes därför vänligen men bestämt.
Önskar er alla en majestätisk dag, och tackar på förhand för hjälpen.
Senast redigerat av Skenladd (för 1 timme sedan)