3751
Sök

Dålig värme från AC/fläkt

8 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Har ett bekymmer på min S40 (nyss köpt) som stavas värmeproblem.

För att få värme från AC/fläkt måste jag vrida upp reglaget till 27, 28 grader. Först då kommer varmare luft. Allt annat genererar kall luft. Så har mina tidigare bilar aldrig betett sig.

Två verkstäder har felsökt och hittar inget fel säger dem. Spjällen, termostat är grön och den öppnar/stänger som den ska.
Nu senast slog mekaniken av AC och på så sätt fick vi varm luft i bilen men det ska väl aldrig behövas?
Har fått råd att testa att byta termostat och värmepaket men jag vet inte. Kylarvätskan är bra nivå.
Någon som har en teori?
Vattenpumpen är precis bytt.

* Voff voff *
11 271 Inlägg
för 1 timme sedan
Igensatt givare till innertempen, oftast damm eller hundhår, då cirkulerar inte luften och det blir varmt för givaren och då tror den att den behöver kyla i bilen. Rensa eller byt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

8 018 Inlägg
för 1 timme sedan
Hur har du tänkt nu - eller missförstår jag dig?
För att få full värme ska du ha AC:n frånkopplad!
Full värme påslaget samtidigt med AC aktiverat använder man ENDAST för att påskynda avisning/avimning vindruta, och då i kombination med full defroster = all luft mot vindruten. 

Du skriver ju själv att mekanikern slog av AC för att få värme!

* Voff voff *
11 271 Inlägg
för 1 timme sedan
torsen skrev:
Hur har du tänkt nu - eller missförstår jag dig?
För att få full värme ska du ha AC:n frånkopplad!
Full värme påslaget samtidigt med AC aktiverat använder man ENDAST för att påskynda avisning/avimning vindruta, och då i kombination med full defroster = all luft mot vindruten. 

Du skriver ju själv att mekanikern slog av AC för att få värme!

På en klimatanläggning, som vi får anta att han har då han uppger att han ställer in ett visst gradantal, så sköter sig allt själv. AC-behöver ej slås ifrån.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök