för 1 timme sedan
Trådstartare
Jag skulle byta bromsklossar bak och kunde inte få in bromskolvarna på någon sida på min Golf V från 2007. Under bytet av bromsok på höger bak droppade mycket av bromsvätskan ut, ca 4 dl. Efter att luftat alla oken går är det normalt pedalmotstånd på bromspedalen men den sjunker lite efter att man pumpat upp ett tryck. Startar jag sedan motorn så går det bara att tillfälligt skapa ett bromstryck genom att pumpa med bromspedalen.
Min teori är att en packning i huvudbromscylinderna skadats och att den därmed tappar trycket som ett resultat av luftningen. Dock får jag inte ihop att den vid motorn igång helt tappar bromsverkan.
Har någon en beskrivning eller dyligt som kan hjälpa mig var felet kan vara och hur jag kan identifiera att det finns där och att det blir åtgärdat?
Vad mer än huvudbromscylindern kan det vara som påverkats och hur hänger det ihop med motorn igång eller ej? Det finns trådar som anger att ABS:en kan påverkas men jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna avgöra hur.
Tacksam för råd och tips.