13403
Sök

VW LT35 -04 2.5 TDI dör sporadiskt under körning, startar direkt efter nyckelcykel. Delar bytta utan resultat.

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej!

Har en LT35 skåp -04, 2.5 TDI, 21 600 mil. Kämpar med ett intermittent fel som en auktoriserad verkstad inte lyckats lösa på snart ett år, så nu provar jag här.

Förloppet är exakt så här: jag kör, ofta flera mil (upp till 15), så hackar den till och gaspedalen slutar helt svara. Motorn dras runt av hjulen via växeln men återfår aldrig driften, den bara "rullar ner". Kopplar jag ur stannar den direkt, ingen tomgång, och först då tänds alla varningslampor. Det märkliga: vrider jag bara av och på tändningsnyckeln startar den omedelbart och allt är som vanligt. Funkar även i farten. Nyckelcykel krävs alltid, den vaknar aldrig av sig själv trots att den dras runt.

Ett mönster jag noterat: det händer oftast i uppförsbacke på låga varv, när den segdrar och behöver kraft. Känns alltså lastberoende snarare än slumpmässigt.

Bytt utan resultat: vevaxelgivare (2025), bränsletrycksgivare (juli i år, felet tillbaka inom två veckor). Batteriet är nytt. Verkstaden har även ruskat i samtliga reläer med motorn igång utan att den dog, men det gjordes på stillastående kall bil, inte under last och värme där felet uppstår. Inga felkoder finns dokumenterade från något tillfälle, minnet har aldrig lästs i anslutning till att felet inträffat. En kuriosadetalj: tutan slutade fungera efter ett verkstadsbesök där batteriet byttes och en huvudströmbrytare monterades vid batterihyllan, och den är fortfarande död.

Jag hittade tråd 319640 här på Garaget ("Motorn dör VW LT35 2.8 tdi") där Henriks -03:a har nästan identiska symptom, även där byttes en givare efter diagnos utan att det hjälpte. Jesper328 tipsade i den tråden om relä 109 ovanför pedalstället, huvudreläet som kan få brända lödningar.

Mina frågor:

Sitter relä 109 på samma ställe på en -04 2.5 TDI, och är det märkt 109 även här? Verkstaden kunde faktiskt inte identifiera vilket relä som är motorstyrdonets i sitt eget elschema.

Någon som vet var kabelhärvan brukar skava på LT2? Har hört batterihyllan och torpedväggen nämnas, och lastberoendet får mig att misstänka att motorrörelsen i fästena kan vara utlösaren.

Andra kända svagheter som ger just "död gas, låst avstängning tills nyckelcykel"? Tändningslåsets kontaktdel? Stoppventilen eller elektroniken på insprutningspumpen?
Henrik, om du ser detta: hittade du felet till slut?

Tacksam för alla idéer!

Sök