3517
Sök

Volvo 740 front vs. volvo 940 front

1 112 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Till er som bygger om gamla klassiker!

Varför bygger man om en volvo 740 (årsmodeller före 90) till att se ut som en volvo 940?
Att göra ett sånt bygger e rätt skummt å förekommer nästan enbart i detta fallet!

Det jag menar är såhär!

--Jag står inför valet å bygga om min 89a te å se ut som en 940 eller köpa en komplett snygg 940 å bespara mig både tid å pengar! att bygga fronten kan ju i många fall bli jobbigare å även med dyrare än å sälja sin gamle hög å köpa en 940 istället! menllanskillnaden blir ju typ samma pengar som å bygga om fronten--

Detta e ett fenomen jag inte förstår, personligen så tycker jag att gamla fronten är stråt vassare.

Med detta kan man ju fråga sig varför folk inte bygger volvo 850 frontar på volvo 360 eller varför inte en 240 turbo front på en v70! detta händer inte! men varför just 740 kontra 940.

Jag vill inte starta en paj kastning då jag tycker båda frontarna är snygga. vill bara ha lite intressanta argument eller kommentarer

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Auditok
169 Inlägg
19 februari 2007
Förstår delvis vad du menar, men det handlar nog om smaksak. Byta från 740 front till 940 front, varför lägga ner pengar på en gammal Honda Crx? köpa fälgar till en BMW 2002? Smaksak tror jag.

Personligen tycker jag att 940 fronten är mycket snyggare än 740 fronten, men GLT/Turbo fronten på 740 e rätt fräck den med. Jag vet en del som byggt om till 940 front och det har väl inte blivit sådär himla dyrt precis, iallfall inte så de täcker mellanskillnaden till en 940.

Så det handlar nog om smak smile

1 112 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Wallen skrev:
Förstår delvis vad du menar, men det handlar nog om smaksak. Byta från 740 front till 940 front, varför lägga ner pengar på en gammal Honda Crx? köpa fälgar till en BMW 2002? Smaksak tror jag.

Personligen tycker jag att 940 fronten är mycket snyggare än 740 fronten, men GLT/Turbo fronten på 740 e rätt fräck den med. Jag vet en del som byggt om till 940 front och det har väl inte blivit sådär himla dyrt precis, iallfall inte så de täcker mellanskillnaden till en 940.

allt med bilar är en smaksak! stämmer bra det!! men det ja menar är ju så.... om man gillar 940 bättre än 740! varför inte köpa 940 istället!

498 Inlägg
19 februari 2007
black_ravenlord skrev:
Wallen skrev:

allt med bilar är en smaksak! stämmer bra det!! men det ja menar är ju så.... om man gillar 940 bättre än 740! varför inte köpa 940 istället!

Bilen ser modernare ut med 940 front?

Sedan finns en bak på bilen, och de kanske tycker baken på 740 är snyggare än 940ins. Men som skrivits tidigare så är det en smaksak!

1 112 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
andreas_940 skrev:
black_ravenlord skrev:
Wallen skrev:

Bilen ser modernare ut med 940 front?

Sedan finns en bak på bilen, och de kanske tycker baken på 740 är snyggare än 940ins. Men som skrivits tidigare så är det en smaksak!

jo där finns en poäng! baken e snyggare å i kombination me 940 front så kan ju det ge ett härligt helhets intryk

Speed FMK
849 Inlägg
19 februari 2007
black_ravenlord skrev:
Till er som bygger om gamla klassiker!

Varför bygger man om en volvo 740 (årsmodeller före 90) till att se ut som en volvo 940?
Att göra ett sånt bygger e rätt skummt å förekommer nästan enbart i detta fallet!

Det jag menar är såhär!

--Jag står inför valet å bygga om min 89a te å se ut som en 940 eller köpa en komplett snygg 940 å bespara mig både tid å pengar! att bygga fronten kan ju i många fall bli jobbigare å även med dyrare än å sälja sin gamle hög å köpa en 940 istället! menllanskillnaden blir ju typ samma pengar som å bygga om fronten--

Detta e ett fenomen jag inte förstår, personligen så tycker jag att gamla fronten är stråt vassare.

Med detta kan man ju fråga sig varför folk inte bygger volvo 850 frontar på volvo 360 eller varför inte en 240 turbo front på en v70! detta händer inte! men varför just 740 kontra 940.

Jag vill inte starta en paj kastning då jag tycker båda frontarna är snygga. vill bara ha lite intressanta argument eller kommentarer

Jag personligen skulle gärna bygga om till 940 front på min 740. MÅnga bygger om sina fronter då de tycker att 740 bakdelen är sportigare än 940 bakdelen. något som jag också håller med om. men 940 fronten är sportigare än 740 fronten. Jag tycker dock att dfen gamla 740 fronten är riktigt snygg med.

Grejjen är väl med att det är så pass enkelt. de flesta delarna passar ju rakt på och en 850 front på en 360 t.ex. skulle kräva rätt stora modifikationer. Ang 240 kontra v70 ås är det inte många som tycker 240 fronten e snyggare än v70 fronten. tongue

Där har du mina åsikter smile

Mvh Ludde

Smålänning
7 887 Inlägg
19 februari 2007
Bli inte sura nu, men jag tycker att 740 va snyggast före -90. Den är snygg i sin enkelhet och tidlös i designen. En form där funktionen fick gå före formen, och sånt tycker jag om.

Modellen efter -90 är bara ett försök att runda till formerna, men jag tycker mest det ser ut som en förstudie till 940, vilken jag tycker är snygg i vissa färger och specifikationer.

Precis samma sak med saab 900. Många byter den gamla raka fronten mot den nyare bara för att det är så enkelt. Bolt on var ordet.

Så tycker jag. tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

498 Inlägg
19 februari 2007
twin_cam skrev:
Bli inte sura nu, men jag tycker att 740 va snyggast före -90. Den är snygg i sin enkelhet och tidlös i designen. En form där funktionen fick gå före formen, och sånt tycker jag om.

Modellen efter -90 är bara ett försök att runda till formerna, men jag tycker mest det ser ut som en förstudie till 940, vilken jag tycker är snygg i vissa färger och specifikationer.

Precis samma sak med saab 900. Många byter den gamla raka fronten mot den nyare bara för att det är så enkelt. Bolt on var ordet.

Så tycker jag. tongue

99% av volvo folket tycker som dig ang. 90-fronten smile så de blir inte sura!

Speed FMK
849 Inlägg
19 februari 2007
twin_cam skrev:

Så tycker jag. tongue

Håller med dig fullständigt. smile 740 var snyggare innan 90ans front kom.

1 112 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Bi0HaZZarD skrev:
twin_cam skrev:

Så tycker jag. tongue

Håller med dig fullständigt. smile 740 var snyggare innan 90ans front kom.

Därför är jag glad över att säga att jag är stolt volvo 740 (89a) ägare. Gamla fronten ser mer förbannad ut! hehe!"

Meister
6 763 Inlägg
19 februari 2007
Det kan vara för att folk tycker att det är kul att göra något själva. sedan att jämföra med 850 front på en 360 är ju kanske välkdigt fel för de bliarna är väldigt olika. 940 fronten är väll inte direkt bolt on eller hur?

1 112 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
Det kan vara för att folk tycker att det är kul att göra något själva. sedan att jämföra med 850 front på en 360 är ju kanske välkdigt fel för de bliarna är väldigt olika. 940 fronten är väll inte direkt bolt on eller hur?

ne men när jag tänker på det så vore det rätt cool om det dök upp en sån i backspegeln! gött udda iallafall!

med lem
1 925 Inlägg
20 februari 2007
tycker 740in har en snyggare form än 940in där bak,,,dock är 940in snyggare fram,,,så vad blir svaret ? byt front på din smile
Senast redigerat av _fillan_ (20 februari 2007)

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 567 Inlägg
20 februari 2007
Tänk en 940 med 740 front

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

-utan 940
1 728 Inlägg
20 februari 2007
740 Turbo 1990-92 hade 940-front från fabrik så det är inte så konstigt tycker jag. Den passar rakt av så bytet görs i två enkla steg:
1: Skruva bort 740-tronten.
2: Skruva fast 940-fronten.

940-fronten är såpass kantig att den passar bra ihop med 740:s bakparti, däremot ser det för jävligt ut när folk monterar nya 960-fronten på 740.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 februari 2007
Andreas 940 skrev:
740 Turbo 1990-92 hade 940-front från fabrik så det är inte så konstigt tycker jag. Den passar rakt av så bytet görs i två enkla steg:
1: Skruva bort 740-tronten.
2: Skruva fast 940-fronten.

940-fronten är såpass kantig att den passar bra ihop med 740:s bakparti, däremot ser det för jävligt ut när folk monterar nya 960-fronten på 740.

Håller med. 960-fronten ser bara fjantig ut på en 740.

Annars tycker jag som några andra, 740 årsmodellerna fram till 90 va mycket snyggare än den fronten som kom 90.

Man kan ju köpa en 90-91:a eller nåt och sätta dit den gamla fronten istället big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Modell & modeskribent
280 Inlägg
20 februari 2007
Eftersom jag precis bytt front från 740front till 940 front så kan jag berätta varför - det är helt enkelt för att man inte vill att sin gamla tråkiga 740 ska se ut som alla andra gamla tråkiga 740is wink Så då byter man en grej som syns mkt & är relativt lätt att byta - nämligen fronten wink

- I dont need your attitude, I have one of my own -
http://janinanaslund.blogg.se

med lem
1 925 Inlägg
20 februari 2007
Janina skrev:
Eftersom jag precis bytt front från 740front till 940 front så kan jag berätta varför - det är helt enkelt för att man inte vill att sin gamla tråkiga 740 ska se ut som alla andra gamla tråkiga 740is wink Så då byter man en grej som syns mkt & är relativt lätt att byta - nämligen fronten wink

var det enkelt o byta ? 2 steg  som någon sa,,,1 skruva bort 740 fronten 2 skruva dit 940 fronten ?  inga modifieringar behövs ? smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
Hade förresten inte 740 efter 90 omgjort bakparti också? Bara en tanke.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök