Tomgång Audi 100

gamlingen
19 februari 2007 · 5 198 Inlägg

Hej boys å girls.. Jag har en Audi 100-94 tomgången på den är lite knäpp, i bland är den hög.. ibland så går den upp och ner.. för att i bland för att gå normalt.. finns det nån tomgångsmotor på den? Å var sitter den om det finns nån ? tillägg 2.0 L motor..

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
19 februari 2007 · 3 180 Inlägg

tomgångsmotorn sitter (om du står framför bilen) till höger om insuget, det går in en slang in i insuget och en slang kommer ifrån insugsgummit precis före spjällhuset. Prova ta loss och smörj den med t.ex WD-40 eller liknande, samt prova ge den 12 V och kolla så att den inte går trögt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
gamlingen
11 mars 2007 · 5 198 Inlägg

Enda jag ser där är en typ t koppling  som går in i ventikåpan.. sen till en annan t typ som går ner till en grej på blocket och upp till insugsgummit... kan nån fixa en bild kanske

Senast redigerat av gamlingen (11 mars 2007)

gamlingen
14 mars 2007 · 5 198 Inlägg

Jag har hittat den... den sitter inuti luftburken.

då är det bara stänga denna tråd då *l*

uLLved Audifil.
17 mars 2007 · 123 Inlägg

Hmm, har samma grej med min Audi 80 -91:a.
Ibland är tomgången normal, ibland så står den lite över normalt, ibland flackar den mellan 900 och 300 rpm och ibland finns den inte alls utan kan bara dö när man frikopplar.
Jag tror även att jag har termostatproblem då bilen bara kommer upp i 70 grader, men ändå blir det riktigt varmt när man har full värme i bilen så jag funderar på en tempgivare någonstans.
Kan detta ha med tomgången att göra? Vad mer kan vara en avgörande faktor? Tomgångsmotorn har jag haft ner och smörjt upp och den funkar felfritt när man drar till med 12v på den.
Jag har 2.0 motorn med Jettronic-skiten i tongue

gamlingen
18 mars 2007 · 5 198 Inlägg

jo jag har oxå problem med med tempen,, inte hittat nå fel på tomgångsmotorn,, men ska prova byte termostat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang