NM vs HK?

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 februari 2007 · 4 736 Inlägg

s4-mannen skrev:

THEBADGUY skrev:

s4-mannen skrev:
Snälla, säg att du bara skämtar... För du är väl läskunnig? neutral

// Thomas

???. Läskunnig, Ja. Men vad har de med saken att göra?

Om du hade varit läskunnig, och hade läst vad tex viccoA skrev, så hade du förmodligen inte ens tänkt tanken på att i över huvud taget försökt ge dig in i denna disskution, då du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om!

Så du gör nog bäst i att  krypa tillbaka bakom den sten som du just kom fram ifrån, så vi slipper höra ditt totalt förvirrade jidder här.

// Thomas

Okej! Sorry för mitt uttalande! De är vad jag hört iallafall!!. Och du ska inte komma här och säga "Så du gör nog bäst i att  krypa tillbaka bakom den sten som du just kom fram ifrån, så vi slipper höra ditt totalt förvirrade jidder här." De var TOTALT onödigt sagt enligt min mening!.

Men jag ursäktar för mitt inlägg tidigare! Jag sa bara det jag hört. Onödigt att få tråden låst pga att de ska bli bråk eller något sådant.

Senast redigerat av THEBADGUY (21 februari 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Gkskxkzkd
21 februari 2007 · 77 Inlägg

Spjutski skrev:
Tycker vi fick ett mycket bra och utredande svar från ViccoA på frågan.

Slutsatsen blir ju alltså att Hk eller Nm beror på vad man är ute efter. I en formel1bil är spelar det ingen roll om motorn varvar nästan 20k men jag skulle då inte vilja ha en bil med de egenskaperna i vardagstrafik. Då väljer jag hellre lägre varv och högre vrid.

/Micke

Eftersom att jag personligen föredrar en bil med bra prestanda och som dessutom är underhållande att köra, så blir mitt självklara val en bil med hög effekt framför en bil med en massa vrid som kanske kan vara fördelaktigt när man vid en omkörning möjligen slipper att växla ner.
Men är man så pass lat så kanske man borde välja en bil med automat istället...

Ingen här har väl påstått att en bil med samma motorvarv som en F1-bil skulle vara användbart i en personbil. Detta var endast ett exempel för att få folk att förstå att hk=prestanda.

// Thomas

Senast redigerat av s4-mannen (21 februari 2007)

Sharky
21 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Tänk på att max vrid inte säger något om vilken max effekt man har. Det som är intressant är hur vridmomentkurvan - och därmed effektkurvan - ser ut.
Lyckas man bygga sig en motor som har max vrid och max effekt på samma ställe så kommer det att bli en okörbar historia som upplevs som helt död under maxvarv. Bygger man en motor som har dubbelt så mycket maxvrid som vridet vid maxeffekt så kommer bilen att bli hopplös åt andra hållet: Tokhjulspinn vid maxvrid och sedan helt död.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Gkskxkzkd
21 februari 2007 · 77 Inlägg

Sharky skrev:
Tänk på att max vrid inte säger något om vilken max effekt man har. Det som är intressant är hur vridmomentkurvan - och därmed effektkurvan - ser ut.
Lyckas man bygga sig en motor som har max vrid och max effekt på samma ställe så kommer det att bli en okörbar historia som upplevs som helt död under maxvarv. Bygger man en motor som har dubbelt så mycket maxvrid som vridet vid maxeffekt så kommer bilen att bli hopplös åt andra hållet: Tokhjulspinn vid maxvrid och sedan helt död.

/Göran

Visst är det så!

// Thomas

Monster_Femma Avstängd
21 februari 2007 · 63 Inlägg

oj oj oj jag kan inte tro mina ögon, jag fattar inte att det finns så många okunniga men ändå har körkort, whaaaaat? föredra nm framför hk haha det var det värsta jag nånsin hört.tror du verkligen att du som har 300 hk och 500nm kan köra om snabbre en lastbil på landsväg än mig som har ex 500 hk och bara 350 nm? fast jag inte behöver växla ner. prova så får du se.

ja jag föredrar hellre en bil med 800 hk och bara 300 nm än en bil med 300 hk och 800 nm (vilket inte finns, det sista men ändå)

varför tror ni att den här bilen förlorar med sina 900 nm mot 500 nm om det är så viktigt med vird?
http://www.youtube.com/watch?v=Q17bTXt7paA
http://www.youtube.com/watch?v=Sw6bLA4xN3Q

twin_cam Smålänning
21 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Då glömmer vi allt som har med NM att göra då! Jag vill ha mycket hästkrafter på låga varv så att man kan köra på hög växel! Jag vill inte ha någon klen bil som tvekar på gasen om man trampar fullt från tomgång på trean.

Jag skiter i vridmomentet i så fall, bara det går att köra på femman i 1000 - 1500 varv.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kenko
21 februari 2007 · 264 Inlägg

en bil med 400hk och 500nm, skulle sitta fint!!!

Volvo V60 D3 "BSR-ifierad" (2011)
THEBADGUY Gorgilus addictus
21 februari 2007 · 4 736 Inlägg

Hittade detta i en annan tråd här på Garaget:

Effekten (hk = hästkrafter) är egentligen oviktigt. vridmomentet är det som du känner son acceleration när du kör om. (är väl detta som inte "stämmer"?)

I stort sett kan man säga att dom flesta motorer med hög effekt (många hk eller kw) lever på höga varvtal. (det finns såklart undantag).

Vridmomentet beror mest på volymen på motorn och hur den e fördelad.

Vi tar extrema exempel:
En lastbilsmotor på, säg 12 liter, har relativt lågt effektuttag för volymen eftersom den inte varvar så mycket, max ca 2500 varv per minut. men vridmomentet är ofta ganska extremt. exempel: 400 hästkrafter (hk) och 1000 - 1600 newtonmeter (nm)

En formel 1 motor på 2 liter har högt effektuttag för volymen, eftersom den varvar kanske 23000 varv per minut, men i förhållande till effekten lågt vridmoment. exempel: 800 - 1000 hk och ca 300 nm.

Förhållandet mellan effekt / vridmoment blir det omvända om man ökar varvtalet. Lastbilsmotorn slutar varva vid F1:ans tomgångsvarvtal.

Exempel: motorn e konstruerad så den e relativt lågvarvig (rött vid 5500 varv) och ha bra vridmoment vid låga varv. En sportigare bil kan vara konstruerad så att motorn varvar t.ex 8000 varv, men kan vara klen på de varvtal där min e som piggast. Exempel: min bil är på 130 hästkrafter vid 5500 varv, men håller man över 1000 så går det nästan inte att få "kärringstopp". Detta är vridmomentet. Den sportigare bilen kan ha, säg 200 hk, men ändå vara klenare än min på varvtal upp till ett visst där den drar på. Då kommer den bilens vridmoment, som kan vara högre, men också kommer vid högre varvtal. föraren i den bilen måste alltså växla oftare, men accelererar också snabbare om varvet hålls över ett visst.

Kanske ger lite bra info?

Sen har jag en liten fråga också: Om vi säger såhär, en lastbil är ju inte värst snabb, utan den är mer råstark. De handlar ju mest om utväxlingen och sånt. Men om man ändrar utväxlingen på en lastbil, borde inte den bli snabbare då? Och istället förlorar dragkraft?

Senast redigerat av THEBADGUY (21 februari 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Monster_Femma Avstängd
21 februari 2007 · 63 Inlägg

THEBADGUY
den där killen som har skrivit det behöver söka psykiskt hjälp, för han vet inte vad han babblar om.
och vafan blandar ni lastbilar hela tiden? vad har en lastbil me en sportbil att göra? en traktor är uppgjort på samma sätt som lastbil.en lastbil ska bara dra så mycket tyngd som möjligt uppför en bake vid låga varv.en lastbil har alla sina nm vid ca max 3000 rpm,dangens starkaste lastbilar har ca 3000 nm och 600 hk.utan sina 600 hk så kommer den ändå ingenstans.sluta blanda in lastbilar när de är uppgjorda på helt olika sätt från vanliga bilar.

Monster_Femma Avstängd
21 februari 2007 · 63 Inlägg

dagens starkaste lastbil 660 hk och 3100 Nm Volvo FH16 om någon är intresserad.

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
21 februari 2007 · 285 Inlägg

Det är många som inte förstår sammanhanget mellan Nm och Hk, formeln nämdes tidigare i tråden...

Men det många inte tänker på innan de säger att vrid är bäst är att en motor MÅSTE ha högt vridmoment för att få ut många Hk.

Ckosworth Mr
21 februari 2007 · 607 Inlägg

Monster_Femma skrev:
THEBADGUY
den där killen som har skrivit det behöver söka psykiskt hjälp, för han vet inte vad han babblar om.
och vafan blandar ni lastbilar hela tiden? vad har en lastbil me en sportbil att göra? en traktor är uppgjort på samma sätt som lastbil.en lastbil ska bara dra så mycket tyngd som möjligt uppför en bake vid låga varv.en lastbil har alla sina nm vid ca max 3000 rpm,dangens starkaste lastbilar har ca 3000 nm och 600 hk.utan sina 600 hk så kommer den ändå ingenstans.sluta blanda in lastbilar när de är uppgjorda på helt olika sätt från vanliga bilar.

Vad är det för skitsnack!
Och du vet vad du babblar om bara för att du har en bmw?
De beror väl som sagt tidigare vad man ska ha bilen till, har men en ganska tung bil så är det väl fördelaktigt med vrid och har man en lätt bil så behöver du ju inte så mycket vrid då är det bättre med hästar.

Det är också samma med lastbilar, där väljer dom så klart ett motorstarkare fordon(läs Scania) om man kör mycket tunga laster så som dricka laster, timmerlaster mm men kör du lite lättare laster så som stycke gods så behöver du inte någon större motor så då är det vilket som. Är ju bara kolla efter vägarna vilken lastbil som används vid tyngre transporter då är det oftast en Scania med v8!

Volvos lastbilar tål inte vikter även om dom har hästar, inte samma vrid, skulle 10gånger av 10 välja 164(scania 16liters v8) före en fh16(volvo 16liters r6) om jag körde 60ton men kör jag lättare laster dvs typ 30-45ton så spelar det mindre roll då räcker det med en 124 lr fh12.

Hur fan skulle en f1 bil på 900häst och 300nm i vrid gå om den vägde 2ton?


Motorn är väl alltid anpassad efter ändamålet så jag tycker denna tråd är jävligt onödig då det inte står vad bilen är till för.

Väldigt Off topic nu tongue

Monster_Femma skrev:
dagens starkaste lastbil 660 hk och 3100 Nm Volvo FH16 om någon är intresserad.

Kan tillägga att denna bara finns med automat...

Mvh

Senast redigerat av Ckosworth (22 februari 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Sharky
21 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Tagga ner några millimeter.

Plocka bort skygglapparna och inse att det faktiskt finns folk här på forumet som begriper en hel del. Håller du på så här så dumförklarar du bara dig själv.

Om du nu är så slipad - ta då och berätta för oss vad dom principiella fördelarna med långslagiga motorer är och vilka nackdelar dom har. Det har nämligen en hel del med debatten "hk/nm" att göra.

/Göran

Monster_Femma skrev:
den där killen som har skrivit det behöver söka psykiskt hjälp, för han vet inte vad han babblar om.
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hurricane DRIVER @ HWR.se
21 februari 2007 · 621 Inlägg

Generellt får en motor med bredare kolvar (och kortare slag) mer vrid Nm
medans motorer med "smala" kolvar (och längre slag) mera hk.


och de som en tidigare åxå fråga var ju om en lastbil kan va snabb. . .

Ja ta en dragare tex (hytt med dragkoppling) och rejsa mot den, så ska du få se på åka.
Sen är ju inte den motorn optimerad för det, men dom ä inte slöa.

Finns ju tävlingar med sånna åxå,
där dom är optimerade,
försök häng på en sån wink

http://www.btra.co.uk/ här kan ni kolla lite mer på det!!

Ha det bäst, alla motordiggare!!

Senast redigerat av jimmy1977 (21 februari 2007)

- V8 - 4 ever . . .
_________________
BMW 330xi "7KT KUL" (2003)
Chevrolet Sport coupé "- HOT ROD -" (1933)
Pontiac Trans Am GTA "Super Ram" (1989)
THEBADGUY Gorgilus addictus
22 februari 2007 · 4 736 Inlägg

jimmy1977 skrev:
Generellt får en motor med bredare kolvar (och kortare slag) mer vrid Nm
medans motorer med "smala" kolvar (och längre slag) mera hk.


och de som en tidigare åxå fråga var ju om en lastbil kan va snabb. . .

Ja ta en dragare tex (hytt med dragkoppling) och rejsa mot den, så ska du få se på åka.
Sen är ju inte den motorn optimerad för det, men dom ä inte slöa.

Finns ju tävlingar med sånna åxå,
där dom är optimerade,
försök häng på en sån wink

http://www.btra.co.uk/ här kan ni kolla lite mer på det!!

Ha det bäst, alla motordiggare!!

Var mycket kul läsning där smile. Spec detta: "A Racetruck is faster than a Porsche 911 to 100mph" Rätt bra det... tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Hurricane DRIVER @ HWR.se
22 februari 2007 · 621 Inlägg

THEBADGUY skrev:

jimmy1977 skrev:
Generellt får en motor med bredare kolvar (och kortare slag) mer vrid Nm
medans motorer med "smala" kolvar (och längre slag) mera hk.


och de som en tidigare åxå fråga var ju om en lastbil kan va snabb. . .

Ja ta en dragare tex (hytt med dragkoppling) och rejsa mot den, så ska du få se på åka.
Sen är ju inte den motorn optimerad för det, men dom ä inte slöa.

Finns ju tävlingar med sånna åxå,
där dom är optimerade,
försök häng på en sån wink

http://www.btra.co.uk/ här kan ni kolla lite mer på det!!

Ha det bäst, alla motordiggare!!

Var mycket kul läsning där smile. Spec detta: "A Racetruck is faster than a Porsche 911 to 100mph" Rätt bra det... tongue

mmm de innebär väl att dom inte är slöa iaf wink

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Ckosworth Mr
22 februari 2007 · 607 Inlägg

Det är för jäkla roligt att köra flakrent eller utan trailer som ni säger, dom är inte speciellt slöa då tongue

Blir en jäkla skillnad när man flakat av skåpet och kopplat av vagnen, skiljer väl en 50ton med fullt lass eller nått, det kallar jag lättning tongue

Senast redigerat av Ckosworth (22 februari 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Monster_Femma Avstängd
22 februari 2007 · 63 Inlägg

Ckosworth skrev:
Det är för jäkla roligt att köra flakrent eller utan trailer som ni säger, dom är inte speciellt slöa då tongue

Blir en jäkla skillnad när man flakat av skåpet och kopplat av vagnen, skiljer väl en 50ton med fullt lass eller nått, det kallar jag lättning tongue

idiot, jag sa att man inte ska blanda in lastbilar, vad har en lastbil med en sportbil att göra? ta och göm dig.när de ändå har så mycket vrid varför har de då inte större toppfart än bara 110-120? joooooo för att de inte har kraft mera.660 hk räcker inte mera för en så tung lastbil.kraft är hk.de är gjorda bara för att dra tunga grejer.och det är max last gär i sverige 60 ton och inte 50.

Ckosworth Mr
22 februari 2007 · 607 Inlägg

Monster_Femma skrev:

Ckosworth skrev:
Det är för jäkla roligt att köra flakrent eller utan trailer som ni säger, dom är inte speciellt slöa då tongue

Blir en jäkla skillnad när man flakat av skåpet och kopplat av vagnen, skiljer väl en 50ton med fullt lass eller nått, det kallar jag lättning tongue

idiot, jag sa att man inte ska blanda in lastbilar, vad har en lastbil med en sportbil att göra? ta och göm dig.när de ändå har så mycket vrid varför har de då inte större toppfart än bara 110-120? joooooo för att de inte har kraft mera.660 hk räcker inte mera för en så tung lastbil.kraft är hk.de är gjorda bara för att dra tunga grejer.och det är max last gär i sverige 60 ton och inte 50.

Idiot?mad Undra vem som är idiot av oss två som måste ta till påhopp!
Jag skiter fullständig i vad du säger då det inte var frågan, frågan handlade inte om sportbilar för den delen heller utan häst/vrid!

Toppfart har nog snarare med utväxling att göra än med hästar/vrid roll Du kan ju få en 100hk bil att toppa mer en 300hk bil om du bara har rätt/fel utväxling. Sen är det inte det som brukar stoppa en lastbil, pröva och sätt dig i en lastbil och kör 130km/h så får du se hur skoj det är, rätt vingligt, sen har "alla" lastbilar fartspärr på 90km/h

Du jag vet vad en lastbil får väga enligt svensk lag och det är 60ton, har jag skrivit att det var 50ton någonstans? Det jag menar var att man lättar lastbilen 50ton när man ställer av flaket, och kopplar bort vagnen, Alltså att lastbilen väger tio ton i runda slängar!
JAG VET DET har hållt på med sånna saker sen jag gick ur skolan.

Väx upp! Dom enda inläggen jag sett från dig är hur bra din bmw är och hur bra du är och hur alla andra är dumma i huvudet eller är idioter!
Du måste väl ha lite perspektiv på saker och ting inse att alla inte tycker som dig eller är det för mycket begärt?

Senast redigerat av Ckosworth (22 februari 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
jonTe
22 februari 2007 · 5 710 Inlägg

>>Monster_Femma,, såg du inte vad Sharky skrev.....?

TAGGA NER!!
Att kalla någon för idiot osv gör man inte och fortsätter du / ni att hugga på varanadra istället för att diskutera blir det låsning direkt.

//moderator

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang