NM vs HK?

Hamilton
22 februari 2007 · 8 864 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Monster_Femma skrev:

Ckosworth skrev:
Det är för jäkla roligt att köra flakrent eller utan trailer som ni säger, dom är inte speciellt slöa då tongue

Blir en jäkla skillnad när man flakat av skåpet och kopplat av vagnen, skiljer väl en 50ton med fullt lass eller nått, det kallar jag lättning tongue

idiot, jag sa att man inte ska blanda in lastbilar, vad har en lastbil med en sportbil att göra? ta och göm dig.när de ändå har så mycket vrid varför har de då inte större toppfart än bara 110-120? joooooo för att de inte har kraft mera.660 hk räcker inte mera för en så tung lastbil.kraft är hk.de är gjorda bara för att dra tunga grejer.och det är max last gär i sverige 60 ton och inte 50.

max last i sverige 60 ton hahahah det är 70 ton
och med tillstånd får du köra hur mycket man vill bara söka på vv
ta tillexempel försvarsmakten pansarvangnar väger dryga 70 tonet sen har du en pansrad lastbil på ca 50ton då är du uppe 120 ton och det får dom köra me likadant på jobbet vi körde en grävmaskin på 80ton plus alla skopor och paddor så vi drog över 100ton från göteborg till jönköping
och det är ca 600hk och 3000nm i den och det går som på räls i en lastbil så är det viktigaste nm för att få ut mer vrid då det är så tungt och hk gr mest för att kunna komma upp i farten max hastighet med släp 80kmh utan släp 90kmh

Blanda inte äpplen och päron nu...
Vikter på 70 ton eller högre som du skriver kräver dispens.. och den högsta tillåtna bruttovikten på BK1 är ju som du vet 60 ton ;-)

Fotograf på tierpidag.se
Sharky
22 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Så här:

Motorn på 1 HKr genererar 1Hkr vid 1 varv per minut: Vridet vid 1Hkr blir då 7000Nm

Motorn på 10000Hkr genererar 10000HKr vid 20000 rpm: Vridet blir då 3500Nm

Skall man följa linjen att det är vridet i motorn som avgör bilens accelerationsprestanda så skall man alltså kör med 1Hkr.

Är det inte ganska uppenbart nu att i "fri design" så är det hästkrafter som är intressant.

/Göran

P.S Diskutera inte körbarhet nu bara, det är helt annan femma.


Sharky skrev:
Skall vi skrynkla hjärnan på er lite nu.

Om ni får välja mellan två olika motorer för att bygga en valfri bil som skall accelerera snabbt och jag kan erbjuda er:

Motor 1 : 1 Hkr

Motor 2: 10000 Hkr

(Anta att båda väger lika mycket så det inte blir en animerad diskussion om motorn vikt)

Vilken skulle ni ta?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
twin_cam Smålänning
22 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Sharky skrev:
Skall vi skrynkla hjärnan på er lite nu.

Om ni får välja mellan två olika motorer för att bygga en valfri bil som skall accelerera snabbt och jag kan erbjuda er:

Motor 1 : 1 Hkr

Motor 2: 10000 Hkr

(Anta att båda väger lika mycket så det inte blir en animerad diskussion om motorn vikt)

Vilken skulle ni ta?

/Göran

Snälla... Idiotförklara mig inte nu! Det var en svår kuggfråga faktiskt. Jag har försökt förklara mina tankegångar så gått det går.

Har suttit här i tio minuter och funderat nu, och utgången är inte given till 10.000 hästarsmotorn i alla fall, och har båda motorerna samma cylindervolym så kan det bli jämt. Om vi säger att dom är på två liter, så hade antagligen enhästaren varit väldigt långslagig och lågvarvig, för att få ut så mycket dragkraft som möjligt ur den lilla effekten.

Om vi tar den andra motorn så hade den behövt vara väldigt högvarvig, även om den haft samma slaglängd, men den hade då inte kunnat varva så mycket, så då hade man antagligen lagt till fler cylindrar och minskat slaglängden till ett minimum för att klara av varvet.

Med en utväxling som gör att båda motorerna toppar 100 km/h på sitt maxvarv så hade det blivit hack i häl. Enhästaren hade genom sin slaglängd fått ett väldigt stort moment, så när drivningen hade kopplats in så hade den antagligen inte sjunkit mycket i varv.

10.000-hästaren hade genom utväxlingen inte heller gått ner i varv så mycket.

Om man hade haft samma utväxling på båda så hade enhästaren dragit ifrån under acceleration, men 10.000-hästaren hade i teorin haft en toppfart nära ljusets hastighet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ckosworth Mr
22 februari 2007 · 607 Inlägg

jonTe skrev:

Ckosworth skrev:
Volvos lastbilar tål inte vikter även om dom har hästar, inte samma vrid,

Vrid är vrid och hästkrafter är hästkrafter och vilket märke det kommer ifrån, om det är en V8:a eller en rak 6:a har ingen betydelse.

Ckosworth skrev:
Kan tillägga att denna bara finns med automat...

Nej....

Då är det väl karaktären på lastbilen, för jag upplever iaf detta.

Den fanns bara med nå halv automat från början iaf, dom har väl kanske släppt nå ny nu senaste året, inte hängt med riktigt tongue

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Ckosworth Mr
22 februari 2007 · 607 Inlägg

Monster_Femma skrev:

Ckosworth skrev:

Monster_Femma skrev:
idiot, jag sa att man inte ska blanda in lastbilar, vad har en lastbil med en sportbil att göra? ta och göm dig.när de ändå har så mycket vrid varför har de då inte större toppfart än bara 110-120? joooooo för att de inte har kraft mera.660 hk räcker inte mera för en så tung lastbil.kraft är hk.de är gjorda bara för att dra tunga grejer.och det är max last gär i sverige 60 ton och inte 50.

Idiot?mad Undra vem som är idiot av oss två som måste ta till påhopp!
Jag skiter fullständig i vad du säger då det inte var frågan, frågan handlade inte om sportbilar för den delen heller utan häst/vrid!

Toppfart har nog snarare med utväxling att göra än med hästar/vrid roll Du kan ju få en 100hk bil att toppa mer en 300hk bil om du bara har rätt/fel utväxling. Sen är det inte det som brukar stoppa en lastbil, pröva och sätt dig i en lastbil och kör 130km/h så får du se hur skoj det är, rätt vingligt, sen har "alla" lastbilar fartspärr på 90km/h

Du jag vet vad en lastbil får väga enligt svensk lag och det är 60ton, har jag skrivit att det var 50ton någonstans? Det jag menar var att man lättar lastbilen 50ton när man ställer av flaket, och kopplar bort vagnen, Alltså att lastbilen väger tio ton i runda slängar!
JAG VET DET har hållt på med sånna saker sen jag gick ur skolan.

Väx upp! Dom enda inläggen jag sett från dig är hur bra din bmw är och hur bra du är och hur alla andra är dumma i huvudet eller är idioter!
Du måste väl ha lite perspektiv på saker och ting inse att alla inte tycker som dig eller är det för mycket begärt?

har jag sagt nått om min bmw? ta och kör din volvo 240 i lugn o ro så lever du längre.oj vad cool du är nu när du har åkt lastbil haha.du när jag gick transport linje så lekte du fortfarande med leksaker.du har nyss gått ut skolan dvs 19-20 år är du.om du nu ens har gått ut skolan.så nu jobbar du med lastbilar waaaaauuu.nijs.om du nu e så smart berätta för mig vad bruttovikt är för nått? mycket enkelt fråga när det gäller lastbilar.det är det första man lär sig när man går transport.förklara mycket enkelt.

"Du kan ju få en 100hk bil att toppa mer en 300hk bil om du bara har rätt/fel utväxling." haha den var rolig.

Nu vart det mycket att svara på.
Kan ju säga dig att jag har åtta års yrkeserfarenhet om det var så himla intressant.
Tänker inte svara på dina fåniga påhopp för du har ändå inget att komma med.

Ett exempel som kanske hör hit, nu ska jag ta det praktiska av egna erfarenheter så du får lära dig något, det handlar om bmw dessutom, nu är det dock inga 100 mot 300 hästar utan ca 150 mot 200.

Har två bmw 520 24v, byter motor på den ena till en 2.5liters maskin som är lite preppad, om man enligt din filosofi tänker att hästar ger toppfart, så borde 2.5liters maskinen köra ifrån 2liters maskinen, lätt!

Men döm av din förvåning när ni ligger på motorvägen och kör att den med mindre hästar kör ifrån den med mer hästar pga att denna bil har fel utväxling och toppar kanske säg max 200, det går desto snabbare upp till 200 hundra med det var inte frågan.

Har du några mer frågor om lastbilar eller vill allmänt bara snacka lite skit gör det då via pm istället så slipper vi förstöra denna tråd.

Mvh

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Monster_Femma Avstängd
22 februari 2007 · 63 Inlägg

John87
ta och tagga ner lite.ingen har begärt din åsikt.

Ckosworth
du svarade aldrig på min fråga.mycket enkelt vad innebär bruttovikt när det gäller lastbilar.jag tror inte du kan svara på det, eftersom du säkert fortfarande går i skolan och har inte lyssnat på lektionerna när läraren berättade det 100 ggr vad bruttovikt är.

Hamilton
exakt max 60 ton på sveriges största vägar, vilket också kallas bk1.inte 70 ton.men självklart finns det dispans som även kallas specialtransporter, bredlast vilket oftast överstiger 60 ton.

Sharky
självklart så väljer man 1000 hk bil, det är ingen kuggfråga. formel 1 800 hk 300 nm 0-200-0 på 6 sek.där hade man inte någon nytta av nm.

Sharky
22 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Vi spånar vidare.

I förbränningsrummet matar du in typ bensin och luft.
Mera bensin och mera luft ju mera effekt du vill ha ut. Right?
Dvs en 1Hkr motor drar mindre än en 10000Hkr motor.

Om vi nu lyckas med konststycket att få en Hkr att räcka till att accelerera fortare än en motor på 10000Hkr så då har vi ju helt plötsligt löst bensinkrisen worldwide.

Bygg motorer som ger så lite effekt som möjligt men med massor med vrid. Då går det i princip inte åt någon energi för att driva bilar.

Det gäller allstå att backa tankekedjan till att tänka på den kemiska energi man trycker in och förstå att mera energi => mera effekt men inte alls nödvändigtvis mera vridmoment från motorn.

/Göran

P.S jag idiotförklarar dig inte - jag för bara ett logiskt resonemang. Och jag vet att jag är jävligt irriterande ibland.... ;-)


twin_cam skrev:
Om man hade haft samma utväxling på båda så hade enhästaren dragit ifrån under acceleration

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jeepe
22 februari 2007 · 217 Inlägg

Ckosworth skrev:

Monster_Femma skrev:
THEBADGUY
den där killen som har skrivit det behöver söka psykiskt hjälp, för han vet inte vad han babblar om.
och vafan blandar ni lastbilar hela tiden? vad har en lastbil me en sportbil att göra? en traktor är uppgjort på samma sätt som lastbil.en lastbil ska bara dra så mycket tyngd som möjligt uppför en bake vid låga varv.en lastbil har alla sina nm vid ca max 3000 rpm,dangens starkaste lastbilar har ca 3000 nm och 600 hk.utan sina 600 hk så kommer den ändå ingenstans.sluta blanda in lastbilar när de är uppgjorda på helt olika sätt från vanliga bilar.

Vad är det för skitsnack!
Och du vet vad du babblar om bara för att du har en bmw?
De beror väl som sagt tidigare vad man ska ha bilen till, har men en ganska tung bil så är det väl fördelaktigt med vrid och har man en lätt bil så behöver du ju inte så mycket vrid då är det bättre med hästar.

Det är också samma med lastbilar, där väljer dom så klart ett motorstarkare fordon(läs Scania) om man kör mycket tunga laster så som dricka laster, timmerlaster mm men kör du lite lättare laster så som stycke gods så behöver du inte någon större motor så då är det vilket som. Är ju bara kolla efter vägarna vilken lastbil som används vid tyngre transporter då är det oftast en Scania med v8!

Volvos lastbilar tål inte vikter även om dom har hästar, inte samma vrid, skulle 10gånger av 10 välja 164(scania 16liters v8) före en fh16(volvo 16liters r6) om jag körde 60ton men kör jag lättare laster dvs typ 30-45ton så spelar det mindre roll då räcker det med en 124 lr fh12.

Hur fan skulle en f1 bil på 900häst och 300nm i vrid gå om den vägde 2ton?


Motorn är väl alltid anpassad efter ändamålet så jag tycker denna tråd är jävligt onödig då det inte står vad bilen är till för.

Väldigt Off topic nu tongue

Monster_Femma skrev:
dagens starkaste lastbil 660 hk och 3100 Nm Volvo FH16 om någon är intresserad.

Kan tillägga att denna bara finns med automat...

Mvh

volvo har högre vrid

Monster_Femma Avstängd
22 februari 2007 · 63 Inlägg

Ckosworth skrev:

Monster_Femma skrev:

Ckosworth skrev:

Idiot?mad Undra vem som är idiot av oss två som måste ta till påhopp!
Jag skiter fullständig i vad du säger då det inte var frågan, frågan handlade inte om sportbilar för den delen heller utan häst/vrid!

Toppfart har nog snarare med utväxling att göra än med hästar/vrid roll Du kan ju få en 100hk bil att toppa mer en 300hk bil om du bara har rätt/fel utväxling. Sen är det inte det som brukar stoppa en lastbil, pröva och sätt dig i en lastbil och kör 130km/h så får du se hur skoj det är, rätt vingligt, sen har "alla" lastbilar fartspärr på 90km/h

Du jag vet vad en lastbil får väga enligt svensk lag och det är 60ton, har jag skrivit att det var 50ton någonstans? Det jag menar var att man lättar lastbilen 50ton när man ställer av flaket, och kopplar bort vagnen, Alltså att lastbilen väger tio ton i runda slängar!
JAG VET DET har hållt på med sånna saker sen jag gick ur skolan.

Väx upp! Dom enda inläggen jag sett från dig är hur bra din bmw är och hur bra du är och hur alla andra är dumma i huvudet eller är idioter!
Du måste väl ha lite perspektiv på saker och ting inse att alla inte tycker som dig eller är det för mycket begärt?

har jag sagt nått om min bmw? ta och kör din volvo 240 i lugn o ro så lever du längre.oj vad cool du är nu när du har åkt lastbil haha.du när jag gick transport linje så lekte du fortfarande med leksaker.du har nyss gått ut skolan dvs 19-20 år är du.om du nu ens har gått ut skolan.så nu jobbar du med lastbilar waaaaauuu.nijs.om du nu e så smart berätta för mig vad bruttovikt är för nått? mycket enkelt fråga när det gäller lastbilar.det är det första man lär sig när man går transport.förklara mycket enkelt.

"Du kan ju få en 100hk bil att toppa mer en 300hk bil om du bara har rätt/fel utväxling." haha den var rolig.

Nu vart det mycket att svara på.
Kan ju säga dig att jag har åtta års yrkeserfarenhet om det var så himla intressant.
Tänker inte svara på dina fåniga påhopp för du har ändå inget att komma med.

Ett exempel som kanske hör hit, nu ska jag ta det praktiska av egna erfarenheter så du får lära dig något, det handlar om bmw dessutom, nu är det dock inga 100 mot 300 hästar utan ca 150 mot 200.

Har två bmw 520 24v, byter motor på den ena till en 2.5liters maskin som är lite preppad, om man enligt din filosofi tänker att hästar ger toppfart, så borde 2.5liters maskinen köra ifrån 2liters maskinen, lätt!

Men döm av din förvåning när ni ligger på motorvägen och kör att den med mindre hästar kör ifrån den med mer hästar pga att denna bil har fel utväxling och toppar kanske säg max 200, det går desto snabbare upp till 200 hundra med det var inte frågan.

Har du några mer frågor om lastbilar eller vill allmänt bara snacka lite skit gör det då via pm istället så slipper vi förstöra denna tråd.

Mvh

vadå påhopp? det var en enkel fråga, och med din erfarenhet så borde du absolut veta vad det bruttovik innebär.annars så kommer du får problem med farbror blå smile
utväxling! krångla inte till det nu.det var inte frågan om utväxling.utan om nm har någon som helst betydelse i ren acceleration.vilket många tror att nm är viktigare än hk i ren acceleration.

Sharky
22 februari 2007 · 10 287 Inlägg

STOPP!

HÄR SÄTTER VI ETT MENTALT STRECK I DENNA TRÅD.

Den som efter detta inlägg använder nedsättande formuleringar i denna tråd, ord typ "idiot", "pucko" eller whatever kommer jag att be Chrizz kasta ut från Garaget.

Och ingen sandlådedebatt om vem som började.

Lär er att resonera vettigt i en tråd.

Jag pekar inte ut någon, detta gäller alla.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
twin_cam Smålänning
22 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Sharky skrev:
Vi spånar vidare.

I förbränningsrummet matar du in typ bensin och luft.
Mera bensin och mera luft ju mera effekt du vill ha ut. Right?
Dvs en 1Hkr motor drar mindre än en 10000Hkr motor.

Om vi nu lyckas med konststycket att få en Hkr att räcka till att accelerera fortare än en motor på 10000Hkr så då har vi ju helt plötsligt löst bensinkrisen worldwide.

Bygg motorer som ger så lite effekt som möjligt men med massor med vrid. Då går det i princip inte åt någon energi för att driva bilar.

Det gäller allstå att backa tankekedjan till att tänka på den kemiska energi man trycker in och förstå att mera energi => mera effekt men inte alls nödvändigtvis mera vridmoment från motorn.

/Göran

P.S jag idiotförklarar dig inte - jag för bara ett logiskt resonemang. Och jag vet att jag är jävligt irriterande ibland.... ;-)


twin_cam skrev:
Om man hade haft samma utväxling på båda så hade enhästaren dragit ifrån under acceleration

Du, Sharky... Vad ska du ha för en endagskurs i motorteknik? wink Jag får hålla mig till B20 sålänge tongue

Man lär sig nåt nytt varje dag. big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Monster_Femma Avstängd
22 februari 2007 · 63 Inlägg

Sharky skrev:
Vi spånar vidare.

I förbränningsrummet matar du in typ bensin och luft.
Mera bensin och mera luft ju mera effekt du vill ha ut. Right?
Dvs en 1Hkr motor drar mindre än en 10000Hkr motor.

Om vi nu lyckas med konststycket att få en Hkr att räcka till att accelerera fortare än en motor på 10000Hkr så då har vi ju helt plötsligt löst bensinkrisen worldwide.

Bygg motorer som ger så lite effekt som möjligt men med massor med vrid. Då går det i princip inte åt någon energi för att driva bilar.

Det gäller allstå att backa tankekedjan till att tänka på den kemiska energi man trycker in och förstå att mera energi => mera effekt men inte alls nödvändigtvis mera vridmoment från motorn.

/Göran

P.S jag idiotförklarar dig inte - jag för bara ett logiskt resonemang. Och jag vet att jag är jävligt irriterande ibland.... ;-)


twin_cam skrev:
Om man hade haft samma utväxling på båda så hade enhästaren dragit ifrån under acceleration

du kunde inte ha förklarat det bättre.men det verkar fortfarande några som inte förstår.

Sharky
22 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Lite mer  blandat om motorkonstruktion. Långslagiga motorer kontra motorer med kort slag.
Samt lite om effektivitet etc.

--------------------- Bakgrund ----------------------------------------------------

Nästan alla personbilar idag har långt slag och relativt sett liten kolvdiameter. Varför?

Fyra primära anledningar:
- Mera körbar motor med bättre lågvarvsegenskaper än en kortslagig motor
- Motorn blir kortare eftersom cylindrarna är små = litet motorutrymme = stort passagerarutrymme
- Lättare att få ner avgasemissionerna
- Långt slag = Effekt vid låga varv = Liten accelerationspåkänning på kolv / vevstake, dvs man man konstruera med tyngre, billiga material.

Men skall man bygga motorer för att få effekt, så gäller stor kolvyta, dvs stort borr, och korta slag. Det som driver en kolv är totala trycket på kolven och då max tryck per kvadratcentimeter är begränsat av det bränsle man använder mm så vill man ha så stora kolvar som möjligt för att få så stor kraft som möjligt. När kolven när långt ner i cylindern så har man väldigt lite kraft kvar från förbränningen som driver den jämfört med kraften när kolven är längst upp.
Långa slag innebär också höga kolvhastigheter eftersom kolven har lång väg att röra sig.
En kortslagig motor måste dock varvas mycket för att få ut effekt men
kolvhastigheten hos en långslagig motor ökar snabbare än nackdelen med att varva mycket.
Man räknar på att max genomsnittlig kolvhastighet måste ligga under 26 m/s för att det skall bli en konstruktion som håller. En hayabusa ligger tex på 21m/s.
En hake med motorer som är kortslagiga - och som därmed måste varva mycket - är att påkänningarna pga kolvens maximala acceleration blir enorma. Så det krävs mycket lätta material (= dyrt) för att det skall hålla.

Vikten på kolv och stake är intressant pga max acceleration. Max acceleration har du vid TDC alltså när kolven vänder längst upp.

Om R = vevradien
n = varvtal (r/s)
L = vevstakens längd

Så blir max acceleration:

a(max) = R * [( Pi * n / 30) ^2 ] * [(1+R)/L)

Och eftersom påfrestningarna bestäms av F = massa * a så lönar det sig att ha lätta grejor för att minska påkänningar på lager och vevaxel.

Och för just väldigt högvarviga motorer så kan normaltrycket vinkelrätt kolvens plan p g a accelerationspåkänningarna bli större än påkänningarna pga själva förbränningen.


Ett problem med långslagiga motorer är också att dom ger mycket friktionsförluster genom att kolvringarna har lång väg att "skrapa" mot
cylinderväggarna.

Det man får passa sig för på motorer med stora cylindrar är att förlora värme genom den stora kolvyta man har. Därför är
det viktigt på motorer med stora cylindrar att ha isolerande skikt "coating" på kolvtoppen.

Stor diameter innebär också att man får rum med större ventiler vilket innbär att man lättare kan fylla förbränningsrummet.


En annan nackdel med långt slag på racemotorer är att motorn blir hög, vilket flyttar upp motorn tyngdpunkt vilket man inte alls vill. Vän av ordning säger att man kan bygga pannkaksmotorer typ Porsche och Subaru. Men tänk på att en motor med
långt slag innebär en vev med stort slag, dvs centrum på veven måste sitta rätt högt även på en pannkaksmotor om man har långt slag.
Gissa en anledning till att racekopplingar har liten diameter. Jo, för att kunna ha centrum på vevaxeln så nära backen som möjligt. Titta på hur Porsche har konstruerat Carerra GT tex.

Om jag kommer ihåg rätt så ligger en F1 motor runt 100mm i kolvdiameter och ca 40mm i slag. Vilket ger motorer med extrem litereffekt men tyvärr okörbara för vanliga människor. Det finns en obekräftad skröna om att dagens F1 motorer skulle ge mera effekt om dom byggdes med lite större slag. Men då skulle motorn - och därmed bilen bli högre vilket skulle ge mera luftmotstånd än den extra effekt man får ut.
Vanliga Porschemotorer brukar ligga runt 100 mm diameter och 75 i slag vilket är extremt för "normala" bilar.

------------ Vridmoment. --------------------------

Vridmoment dödar. På en banbil så vill man hålla ner vikten, då vill man absolut inte ha massor med vrid, det är bättre att varva mycket
för att få effekt. Vridmomentet är nämligen konstruktionsgrundande för växellåda och drivaxlar. Lite vrid = lätta grejor = lätt bil.
Stor roterande massa och bra bottenvrid är sådant som säljer standardbilar, men det funkar inte alls på racebilar.
Stor roterande massa ger också stort tröghetsmoment vilket ger "snälla" motorer.

Standardbilar behöver bra bottenvrid för att det skall gå
att krypköra med dom , slippa växla ihjäl sig, etc.

-------------- Effektivitet --------------------------------------

En bensinmotor är en ganska usel apparat. Om man har en motor som ger 300Hkr (ca 220kW) så kommer energin
i avgaserna att innehålla ca 280kW (!) värme. Dvs man trycker ur mera energi i avgaserna än vad man får ut effekt på vevaxeln.

All värme är energi, desto varmare = desto mera energi. Därför vill man på en turbomotor förlora så lite värme som möjligt mellan cylindrarnas avgaser och turbon. Så biltillverkare bygger grenrör som skall vara trånga, ty desto mer du expanderar avgaserna innan dom når turbon, desto mindre energi har du att driva turbon med. Och i alla turbobilar i dagens läge vill
man ha effekt långt ner i varv, så man tillvaratar så mycket man kan av avgasenergin för att driva turbon.
Detta ställer till skit för dom som vill trimma, då grenrören blir åt skogen för trånga med överhettning och höga avgasmottryck (ineffektiv förbränning) som följd.
Samma resonemang gäller avgassystem före katten (downpipe). Tillvarata så mycket energi som möjligt så att man kan "tända" katten så fort som möjligt för att minska utsläppen.
(Jepp, en kat är exoterm, dvs det brinner i den)

-------------------- Turbo ----------------------------------

Ett räkneexempel för att visa vilken hastighet ett turbinblad på en modern turbo har.
- Typisk ytterdiameter runt 60mm
- Maxvarv på 200 000 rpm
=> Periferihastighet på : 0.06m  * 3.14 * 200000/60 (m/s) = 628 m/s = 2260 km / tim !

När en modern turbo exploderar så händer det att  turbinblad kan gå rätt igenom dom tjocka gjutna avgashusen.

------------------------------------------------------------------------------------

Jag skriver mer nån gång jag orkar.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ckosworth Mr
22 februari 2007 · 607 Inlägg

jeppe
Jag vet att volvon har mer vrid men jag talar av egna erfarenheter och har inga som helst belägg eller bevis för detta men jag tycker att Scanias v8 känns starkare men det är väl bara karaktären på lastbilen är väl mer än vridet/hästarna som avgör detta.

Monster_Femma
Bruttovikt = Den sammanlagda vikt som hjulen på lastbilen/ekipaget vid ett visst tillfälle överför till vägen.

Så nu behöver du inte bekymmra dig över det något mer.

Om du nu är så duktig vad är boggitryck och n-värde för något, sen kan du ju förklara vad bk1,bk2,bk3 är för något, eller vad matartryck och manövertryck är och hur långt ett ekipage får vara även undantagsvis, hur ofta en färdskrivare ska besiktas, vad adr är för något? 

Skriv pm om du vill ha svar!

Senast redigerat av Ckosworth (22 februari 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Monster_Femma Avstängd
22 februari 2007 · 63 Inlägg

har du nån prov du måste skirva eller? för här har du några enkla svar på dina frågor

boggitryck är avståndet mellan axlarna som är mindre än 1m

bk1 bk2 bk3 är bärighetsklasser, hur mycket olika vägar tål i ton. bk1 är den största.och också över 90% av sveriges vägar är bk1.bk2 bk3 vägar får du inte ha en lastbil med högre än 12 tons boggitryck och 8 tons axeltryck.

vilket matartryck och manövertryck? för det finns hur många som helst.manövertryck är lossad parkeringsbroms om det är det du menar.

ekipage med släp får högst vara 25.25m lång.

tror du verkligen att jag inte vet vad färdskrivare är för nått? komigen hehe.man ska göra besiktningen med högst två års mellanrum.och det ska ske på en verkstad som är ackrediterad.

som sagt när jag körde lastbilar så vet jag inte vad du gjorde.men jobbar inte me de längre, men tydligen har det fastnat nått i huvudet efter skolan.

viccoA
22 februari 2007 · 3 110 Inlägg

Sharky skrev:
Tänk på att max vrid inte säger något om vilken max effekt man har. Det som är intressant är hur vridmomentkurvan - och därmed effektkurvan - ser ut.
Lyckas man bygga sig en motor som har max vrid och max effekt på samma ställe så kommer det att bli en okörbar historia som upplevs som helt död under maxvarv. Bygger man en motor som har dubbelt så mycket maxvrid som vridet vid maxeffekt så kommer bilen att bli hopplös åt andra hållet: Tokhjulspinn vid maxvrid och sedan helt död.

/Göran

Ditt första exempel lät lite som Honda S2000 wink
240 Bhp (176 KW) at 8300/min
208 Nm at 7500/min

newkie
22 februari 2007 · 250 Inlägg

Tänk att det så ofta kan komma upp sånna här trådar, och varje gång vinner effekt över vrid... finns ju nån sida som jag inte kommer ihåg där allt finns förklarat, tycker att alla vridfantaster kan börja på att ge sig med detta nu...

Senast redigerat av newkie (22 februari 2007)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
alminjo SLK
22 februari 2007 · 610 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Jag föredrar vridmoment. HK har ju egentligen ingen nytta. Står där bara för att se coolt ut tongue.

För att citera en gammal lärare jag hade: Hästkrafter är för mesar! NM är för MÄN! big_smile

Din lärare kanske kör en lastbil??? Bara HK som räknar smile

THEBADGUY Gorgilus addictus
22 februari 2007 · 4 736 Inlägg

Monster_Femma skrev:
har du nån prov du måste skirva eller? för här har du några enkla svar på dina frågor

boggitryck är avståndet mellan axlarna som är mindre än 1 m

FEL! Boggitryck är det trycket som 2 axlar eller fler ger mot vägen.

alminjo: Hehe japp. Han kör lastbil smile

Senast redigerat av THEBADGUY (22 februari 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Ckosworth Mr
22 februari 2007 · 607 Inlägg

Monster_Femma skrev:
har du nån prov du måste skirva eller? för här har du några enkla svar på dina frågor

boggitryck är avståndet mellan axlarna som är mindre än 1m

bk1 bk2 bk3 är bärighetsklasser, hur mycket olika vägar tål i ton. bk1 är den största.och också över 90% av sveriges vägar är bk1.bk2 bk3 vägar får du inte ha en lastbil med högre än 12 tons boggitryck och 8 tons axeltryck.

vilket matartryck och manövertryck? för det finns hur många som helst.manövertryck är lossad parkeringsbroms om det är det du menar.

ekipage med släp får högst vara 25.25m lång.

tror du verkligen att jag inte vet vad färdskrivare är för nått? komigen hehe.man ska göra besiktningen med högst två års mellanrum.och det ska ske på en verkstad som är ackrediterad.

som sagt när jag körde lastbilar så vet jag inte vad du gjorde.men jobbar inte me de längre, men tydligen har det fastnat nått i huvudet efter skolan.

Det mesta var rätt big_smile

Men boggitryck är inte ett avstånd? Boggitryck är vikten/trycket som drivaxeln och boggien har mot vägen.

T ex ser du en skylt vid en bro som det står 8/12ton på så är det 8 tons axeltryck och 12 tons boggietryck för att få åka på den bron.

Du hade nästan rätt med lufttrycket men orkar verkligen inte sitta här och skriva något mer.

Kan för övrigt säga att jag inte heller kör tradare längre, har gjort det i många år men inte nu längre.

Mvh

Senast redigerat av Ckosworth (22 februari 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang