1693
Sök

Hur tvättar ni era bilar på vinterhalvåret?

1 002 Inlägg
5 mars 2007
tvätthall "gör de själv"

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

1 723 Inlägg
5 mars 2007
om bilen inte blir ren i tvättautomat så beror det väl på att den är för skitig? Shell har bortslös tvätt som fungerar bra som underhållstvätt, 70kr för största tvätten efter 22 eller nåt sånt. annars GDS-hall.

417 Inlägg
5 mars 2007
I gör-det-själv hall med petroleumbaserad kallavfettning, alkalisk tvätt medel, bilschampo å jada jada jada. Gillar inte heller att stå ute å frysa... *brrr*

mvh/Jocke

8 894 Inlägg
5 mars 2007
Tvättar i den lokala bensinmackens automattvätt året om, vintertid blir det 1-2gånger i veckan.

Fotograf på tierpidag.se

med lem
1 925 Inlägg
5 mars 2007
2ggr / vecka på farsans jobb smile värme o allt smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 256 Inlägg
5 mars 2007
Tvättar noggt 1-2 gånger noggrant, Sen spolar jag av den varje dag. Dieseluppvärmd högtryckstvätt.. fungerar klockrent

Smålänning
7 887 Inlägg
5 mars 2007
När vädret tillåter eller jag får tillgång till tvätthall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

905 Inlägg
5 mars 2007
viccoA skrev:
Jag hade aldrig tvättat i automat iaf, om jag inte hade världens sunkigaste vinterbil.
1. Vattnet återanvänds så man effektivt får in saltvatten överallt
2. Blir inte särskilt rent
3. Sliter på lacken

det återanvända vattnet används enbart till att spola på undersidan av bilen och där gör det juh inget det rostar............

40 Inlägg
5 mars 2007
kör inte me bilen på vintern:)

27 Inlägg
5 mars 2007
Beror på vädret.
Är det minus grader låter jag det vara, inte kul med att listerna sitter fast i bilen efteråt.

Annars blir det väl uppfarten vid fin väderlek och i GDS hall. Då kör jag med en omgång Wax It Wet. Så lacken behåller sin glans samt återupprättar vaxskyddet.
Behöver inte köra med en massa avfettning om man har gjort ett bra underarbete på hösten, avfettning tar ju bort vaxskyddet och då sätter sig smutsen benhårt.

Aaaldrig maskintvätt...isch!!!!

OBS! Gäller min vinterpolo, gammle Golfen får INTE se vinterslask mer!
Senast redigerat av silversurfaren (5 mars 2007)

Trender kommer o trender går...men Golf 1, den består!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 mars 2007
varanan vecka i GDS hallen innan jag tröttnade på bilen och insåg att jag inte kommer ha kvar den så länge till.. men om man hadde en bil man bryr sig om så skulle jag spola av saltet varanan vecka.. gärna oftare.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Putsnisse
53 Inlägg
5 mars 2007
Tvättar min hemma på uppfarten. Brukar köra med lite microavfettning ibland. Tvättar bilen en gång i veckan och dammsuger den två gånger.

Excellence without equal.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 mars 2007
loffe007 skrev:
viccoA skrev:
Jag hade aldrig tvättat i automat iaf, om jag inte hade världens sunkigaste vinterbil.
3. Sliter på lacken

det återanvända vattnet används enbart till att spola på undersidan av bilen och där gör det juh inget det rostar............

hmmm... nä visst de gör ju inget att bilen rostar upp under heller roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

FreddeK
5 mars 2007
Köpte en ny bruksbil(polo 06a) och den ska tvättas för hand 1 gång i veckan...vill den ska leva länge, är noga med hjulhusen och underredet också=) det blir på okq8 gds.
Senast redigerat av Freddeponken (5 mars 2007)

519 Inlägg
5 mars 2007
loffe007 skrev:
viccoA skrev:
3. Sliter på lacken

Öhh va? Gör det inget att bilen rostar sönder under? Är du dum på riktigt lr?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
Lanjin skrev:
Brukar passa på då jag är i västerås o köra in bilen på spacewash smidigt och snabbt

va är spacewash? smile

Fordofilen skrev:
loffe007 skrev:
viccoA skrev:
3. Sliter på lacken

haha värsta jag hört på länge wink

199 Inlägg
5 mars 2007
viccoA skrev:
3. Sliter på lacken

Läs på lite om moderna bltvättar, bara ett tips...
Senast redigerat av peternb84 (5 mars 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
5 mars 2007
Tvättade min innan idag.
Körde bort till SJÄLVTÄTTEN, tvättar aldrig i automat.
Våldtar ju lacken plus att de missar alltid sidkjolar och kanterna på front och bak...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

905 Inlägg
6 mars 2007
Fordofilen skrev:
loffe007 skrev:
viccoA skrev:
3. Sliter på lacken

mm tydligen för ironi verkar juh inte finnas på detta forum iaf.....

320 Inlägg
11 mars 2007
beror väl på  vad man tkr om sin bil/vad för bil man har smile ?

normalbilisten slänger väl in bilen i automat.

putsad Mustang 66a  handtvättas väl ömt....

en automat funkar,men vad jag hört kan i vissa fall skada bilen. föreslår iaf man tvättar mkt grundligt och kör vax å lackskydd på alla bilar innan vintern så står det pall bättre.

Sök