2721
Sök

vad är Insugsventil och Avgasventil ???

2 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
hej, jag undrar vad det är för skillnad och vad dom är till för.
jag är ganska ny och är inte så duktik på motorer osv. men som jag fattar det
så är det väl inget med turbo. alltså, jag har ingen turbo på min bil och undrar om det där gör att det låter lite mer som en turbo eller något?tongue som sagt, jag är nybörjare som behöer lite hjälp. tack!

/

Bilmekaniker
199 Inlägg
5 mars 2007
In och utloppsvetilerna sitter i topplocket på alla bilar. även om dom har turbo eller inte. Det är inloppsventilen som öppnas och släpper in bränsle/luftblandningen i cylindern och utloppsventilen som släpper ut avgaserna efter förbränningen. Finns en eller flera av varje till varje cylinder och det är kamaxeln/Kamaxlarna som bestämmer när dom ska öppna och stänga.

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 mars 2007
Ventilerna finns på alla bilar, vissa har 8 styken, vissa 12, 16, 20, 24... Dom sitter i topplocket på motorn och styrs av kamaxeln, och när insugsventilen öppnas så släpps bränsle/luft-blandningen in i motorn, och när den sedan är stängd så öppnas avgasventilen och släpper ut avgaserna till avgassystemet. De man kan göra med ventiler för att få en bil att gå bättre är att fixa större ventiler, så att den kan släppa in mer bränsle/luft och sen kan man byta kamaxel för att få en längre öppningstid på ventilerna, och för att få in mer bränsle/luft till cylindrarna.

Hoppas de hjälpte dig något.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

2 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
aha, okej. jag trodde det var något som gjorde att det lät lite värre när man växla typ. hade ingen aning om det innan. tack för hjälpen.

ps. fick ett bra svar som jag har funderat över på länge:P

Bilmekaniker
199 Inlägg
5 mars 2007
Låter som om du tänker på en avlastningsventil. Finns mkt att söka här på forumet så kan du lära dig både det ena och det andra smile

905 Inlägg
5 mars 2007
det du tänkte då kan väl ha varit dumpventil eller avlastningsventil som den även heter med ett annat namn, detta är en ventil som finns på bensin turbo motorer för att inte turboaggregat eller andra delar i turbosystemet ska ta skada då gasspjället stängs och kladd tryckt inte har någonstans att ta vägen.

5 710 Inlägg
5 mars 2007

MVH Jonas
..............

Sök