Tänd problem Volvo 850

Ckosworth Mr
6 mars 2007 · 607 Inlägg

Ja som rubriken lyder, bil jäveln går inte i gång.

Lite info: Soppa kommer fram till spridarna

Saker som är bytta, styrbox dom nere vi högra framhjulet, tändspole, tändmodul, fördelarlock, rotor, hallgivare. Får inge gnista fram till stiften, tänder när man vrider på tändningen samt när du slår av vid spolen, har kollat med tändningsmejsel.

Så alla volvo freaks vad fan är det för fel på eran favorit bil tongue

Mvh Fredrik

Senast redigerat av Ckosworth (6 mars 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
6 mars 2007 · 365 Inlägg

Det verkar som det bara finns två saker till att välja emellan, tändkablar och stift. Om jag förstår rätt!? Du har alltså gnista från spolen, eller?
Vad menar du med:
"Får inge gnista fram till stiften, tänder när man vrider på tändningen samt när du slår av vid spolen, har kollat med tändningsmejsel. "

Om du menar som jag tror? Borde det bara två saker kvar, med tanke på att du redan hade bytt rotor och fördelare

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
meckarn
6 mars 2007 · 2 Inlägg

Jag har samma fel.Ström på spolen som ger en gnista när man slår på eller stänger av tändningen vilket det ju skall göra.

Jag har bytt kamaxeltändgivare fram och tillbaka.Bilf-n starta direkt vid byte till ny givare.Skiftade tillbaka till den gamla,då starta den också.Efter att jag återställt kontakter där de skulle sitta vägra den igen oavsett vilken givare jag monterar tillbaka.

Är mogen för en japansk "riskokare"

Ckosworth Mr
7 mars 2007 · 607 Inlägg

_TiNcO_ skrev:
Det verkar som det bara finns två saker till att välja emellan, tändkablar och stift. Om jag förstår rätt!? Du har alltså gnista från spolen, eller?
Vad menar du med:
"Får inge gnista fram till stiften, tänder när man vrider på tändningen samt när du slår av vid spolen, har kollat med tändningsmejsel. "

Om du menar som jag tror? Borde det bara två saker kvar, med tanke på att du redan hade bytt rotor och fördelare

De blir bara gnista när man slår på och av tändningen inte om jag "gnuggar" den, så jag har ingen gnista vid spolen heller... Är ju inte troligt att alla stift eller kablar går samtidigt heller så det är knappast felet...

Kan också säga att bilen bluddrade nån dag innan den vägrade starta.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Dialbo
7 mars 2007 · 124 Inlägg

jag bytte tändmodulen och tändspolen på min och den startar nu.

Ckosworth Mr
7 mars 2007 · 607 Inlägg

Dialbo skrev:
jag bytte tändmodulen och tändspolen på min och den startar nu.

Det har jag bytt redan och det blir samma resultat igen sad

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
FULLGAS Mångsysslare
7 mars 2007 · 303 Inlägg

de sitter ett relän framme ovaför kylaren som går till styr boxen, kolla noga kablarna så inte nån kanske e sönder ärjad, ganska vanligt fel // Matte

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
7 mars 2007 · 365 Inlägg

Ckosworth skrev:

_TiNcO_ skrev:
Det verkar som det bara finns två saker till att välja emellan, tändkablar och stift. Om jag förstår rätt!? Du har alltså gnista från spolen, eller?
Vad menar du med:
"Får inge gnista fram till stiften, tänder när man vrider på tändningen samt när du slår av vid spolen, har kollat med tändningsmejsel. "

Om du menar som jag tror? Borde det bara två saker kvar, med tanke på att du redan hade bytt rotor och fördelare

De blir bara gnista när man slår på och av tändningen inte om jag "gnuggar" den, så jag har ingen gnista vid spolen heller... Är ju inte troligt att alla stift eller kablar går samtidigt heller så det är knappast felet...

Kan också säga att bilen bluddrade nån dag innan den vägrade starta.

Okej nu fattar jag, du får bara gnista vid ögonblicket du vrider på tändningen och när du vrider av. Du får alltså gnista då? Inte bara 12V på spolen?

En teori:

Om så är fallet indikerar det att du har en öppenkrets samt en brutenkrets. Dvs.
Ström går alltid lättaste vägen, i spolen har du ett visst motstånd och i hallgivaren ett visst motstånd.
När det ena motståndet (vilket i detta fall ligger i halgivaren) överskrider det andra väljer strömen att gå den andra vägen vilket i detta fall är tändspolen. Och då genererars strömen i spolen.
Dock kan inte tändspolen inte generera större ström mer än nån bråkdels sekund.
Om det nu är något kontakt problem eller fel på hallgivaren så väljer strömen att gå genom spolen, och det är därför du får en gnista varje gång du vrider på tändningen.

Kontrollera:
Ström matning till spole vid tändning på. (12V)
Ström matning till spole vid tändningslåset i startläge (12V)
Kontakter till å från spole/halgivare
Kontrollera hallgivare, bara för att den är nya måste den inte fungera

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Ckosworth Mr
7 mars 2007 · 607 Inlägg

_TiNcO_ skrev:

Ckosworth skrev:

_TiNcO_ skrev:
Det verkar som det bara finns två saker till att välja emellan, tändkablar och stift. Om jag förstår rätt!? Du har alltså gnista från spolen, eller?
Vad menar du med:
"Får inge gnista fram till stiften, tänder när man vrider på tändningen samt när du slår av vid spolen, har kollat med tändningsmejsel. "

Om du menar som jag tror? Borde det bara två saker kvar, med tanke på att du redan hade bytt rotor och fördelare

De blir bara gnista när man slår på och av tändningen inte om jag "gnuggar" den, så jag har ingen gnista vid spolen heller... Är ju inte troligt att alla stift eller kablar går samtidigt heller så det är knappast felet...

Kan också säga att bilen bluddrade nån dag innan den vägrade starta.

Okej nu fattar jag, du får bara gnista vid ögonblicket du vrider på tändningen och när du vrider av. Du får alltså gnista då? Inte bara 12V på spolen?

En teori:

Om så är fallet indikerar det att du har en öppenkrets samt en brutenkrets. Dvs.
Ström går alltid lättaste vägen, i spolen har du ett visst motstånd och i hallgivaren ett visst motstånd.
När det ena motståndet (vilket i detta fall ligger i halgivaren) överskrider det andra väljer strömen att gå den andra vägen vilket i detta fall är tändspolen. Och då genererars strömen i spolen.
Dock kan inte tändspolen inte generera större ström mer än nån bråkdels sekund.
Om det nu är något kontakt problem eller fel på hallgivaren så väljer strömen att gå genom spolen, och det är därför du får en gnista varje gång du vrider på tändningen.

Kontrollera:
Ström matning till spole vid tändning på. (12V)
Ström matning till spole vid tändningslåset i startläge (12V)
Kontakter till å från spole/halgivare
Kontrollera hallgivare, bara för att den är nya måste den inte fungera

Spolen har ström, och den nya hallgivaren funkade alldeles innan på en annan bil så den är det nog inte fel på, ska kolla kontakter, och jag har fått höra att det kan vara tändningslåset som strular också så ska mäta lite och se hur det går.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Ckosworth Mr
7 mars 2007 · 607 Inlägg

FULLGAS skrev:
de sitter ett relän framme ovaför kylaren som går till styr boxen, kolla noga kablarna så inte nån kanske e sönder ärjad, ganska vanligt fel // Matte

Ska pröva detta, Tack!

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Kongofilip
11 december 2009 · 19 Inlägg

välkommen till volvo 850 inte vill starta klubben =P
min har gått som en dröm underbara bilar 850 men idag
och just idag så startade inte sadsadsadsadsadsadsad den har stått i ca 3 veckor då jag haft annan bil och gick perfekt innan och nu startar den inte längre , den får soppa men ingen gnista ,HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

VANLIGAST FELET ATT DEN INTE STARTAR EFTER ATT HA STÅTT ETT TAG ??????????????????????

tacksam för alla svar mvh kenny

speedbumps is a crime!
Kongofilip
11 december 2009 · 19 Inlägg

de e en jättefin bil en t5 som gått som en dröm ,men har stått i 3 veckor och nu startar den inte =(men startar inte i dagsläget=( större turbo osv
pm för mer info till nån som kan ta hand om den  , till salu i stående skick för 23000 först till kvarn o inge prut på de !
har inte tid att fixa

mvh kenny

speedbumps is a crime!
Johansson09
14 december 2009 · 7 Inlägg

Det kan röra sig om tändmodulen som lagt av

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang