Freddeponken skrev:
mmm byt ut filtret så ger det ca 23,2 hk extra efter noga uträkning på min calculator. sen om du byter 1/2 av avgasrörets mitt så får du ut 7hk till. sen om du byter till nya tändstift så tänder den snabbare så då går den fortare...sen om du byter till större lmm så får du in mer luft och det ger ca 15hk extra...inga dyra grejer för att få den gå skapligt. sen om du fixar enracekatt så då får du ca 30hk extra till så då har du ca 75hk extra att leka med! men nu tycker jag du ska styva upp karossen då detta är en opel du har. hade en gång en opel och den var inte så stadig när jag körde många varv i rondeller!
Nä men skämt åsido...sportluftfilter ger inte ett skit förutom fränare ljud och ett sportavgassystem kanske kan ge 5hk...är det värt det?
Tyvärr så håller ja inte med dig om att filter inte ger nån effekt. Det ger visst en effekt, men den effekten är liten om den är ensam så man måste nästan alltid göra mer än att byta filter för att få något bättre resultat. Själv har ja varit med om att filter har gjort nytta flera gånger, men då har ju 2a delar oxå setts över.
Visst har ja inte så mycke till motor att se över, men ja tror det går att få den lite rappare på lägre varv om ja fixar med luftvägarna för nu känns det som att bilen blir kvävd när ja gasar på och inte ligger på höga varv.
Sen när det gäller sugisar så måste ju motorn ha rätt motstånd i avgassystemet för att man ja få ut en bra effekt. Och där har ju dom flesta märken sitt sätt att se på saken, så det gäller att hitta det märke o system som passar bilen för sitt eget behov vilket inte alltid är så lätt

.
När det gäller filter så visar ju många märken glatt att filteren ger de o de effektresultaten, men hur det ligger till med filtreringen brukar va en annan 5a. Och är JA ute efter ett insattsfilter som både presterar o renar bra. Men har märkt att det var lite svårt att hitta ett som passar burken i min bil(har blivit erbjuden KN, men det filtret tycker ja är mer för effekt och något för sämre filtrering).
Det finns en så kallad "landsväg" på min gamla skola där ja kommer exprimentera lite med de system som finns i bilen. Det är möjligt att ja inte får nå direkt mycke hästar lr vrid. Men ja tror att resultatet kommer bli rätt ok ändå.