För tidigt att byta till sommardäck?

Redbull Moderator+
14 mars 2007 · 1 081 Inlägg

Greatsnyggo skrev:

360_sleeper skrev:

DEvilMike skrev:
idiot? ska du följa lagen så får du inte byta förren 1 april gör du det tidigare får du BÖTA!!!
tills dess bara till att tvätta och polera och vänta 18 dagar till *S*

Man får visst sätta på sommadäcken... Väglaget tillåter det och då får man har det... Du får till och med besikta med sommadäck nu.. Gjorde jag i måndags...

Besiktningen  bryr sig bara om mönsterdjupet  sen om de är sommar eller vinter   bryr de sig inte  i

Dock får man ha sommardäck så länge väglaget tillåter det...

Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april

Vem jag?
RayDaX
15 mars 2007 · 25 Inlägg

Åkte på igår.
Tog en redig städ och tvättardag så nu blänker det fint big_smile

Såååå deeeeeeeeeeee sååååå :P
Madhouse
15 mars 2007 · 1 079 Inlägg

360_sleeper skrev:

DEvilMike skrev:
idiot? ska du följa lagen så får du inte byta förren 1 april gör du det tidigare får du BÖTA!!!
tills dess bara till att tvätta och polera och vänta 18 dagar till *S*

Man får visst sätta på sommadäcken... Väglaget tillåter det och då får man har det... Du får till och med besikta med sommadäck nu.. Gjorde jag i måndags...

faktum är att man kan besiktiga med dubbdäck mitt i sommaren, det enda besiktningen gör är att kolla att du har mönsterdjup nog. Som en besiktningsman sa till mig iaf.

Men som alla säger lagen gäller OM det är vinterväglag, sen är vi ju bara i mars det kan ju slå om till snö även om det inte ligger särskilt länge. Jag byter inte till sommardäck på bruksbilen än, det får bli 1:a april eller nåt. Sommarbilen är redan redo men inte påställd än eftersom jag väntar på att kommunen ska sopa upp allt grus så man slipper få bilen blästrad i trafiken.

Senast redigerat av ruhler (15 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Bobo
15 mars 2007 ·

Sommardäcken redan är på, beror väl precis på hur man använder sin bil också, skulle jag bo i skogen eller på landet skulle jag nog vänta lite.

Frosted
15 mars 2007 · 1 878 Inlägg

sommar däcken är på nu! äntligen 18" på! fan vad jag älskar våren efter en lång och trågig vinter! men ifall om det skulle börja snöa nu igen så har jag en extra bil jag kan köra med smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
fish Allfixare
19 februari 2008 · 1 475 Inlägg

då är du dum i huvudet. Med vinterväglag menas inte snö/is på vägen. Det ska vara fritt från snö/is sen ska medeltempraturen varit över 4+ grade minst 5 dygn i sträck.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 februari 2008 · 5 650 Inlägg

vette fan riktigt om de är värt och riskera böter för att inte kunna vänta 1 måand till me alu fälgarna

finns ju nån regler att de är lag på vinter däck från första dec tills sista mars tror ja de va om vinterväglag råder fast även om de står grejjer i lagen så kvittar de om man möter på en så kallad diva " farbrorblå" som gör som de sj vill har man vinterdäck vilket som slipper man iaf undan böterna finns vettigare saker och pröjsa än ge snutarna lön big_smile

ni gör som ni vill men iaf big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Kalle_Ponken
19 februari 2008 · 1 752 Inlägg

Böterna känns ju lite som att det kvittar...Frågan är om det är värt o ha sommardäck på om det nu skulle frysa till när man är på väg hem mitt i natten tex?roll lagom kul o skrota bilen om då.
Kom o tänka på en sak nu, gäller försäkringen om man skulle köra i o man har sommrdäcken på när man inte får ha det?

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
John87 Stolt Volvoägare
19 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Kalle_Ponken skrev:
Kom o tänka på en sak nu, gäller försäkringen om man skulle köra i o man har sommrdäcken på när man inte får ha det?

Du har ju brutit mot lagen och dom har bevis för det, så varför skulle den gälla?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
peegee Forummoderator
19 februari 2008 · 2 924 Inlägg

Kalle_Ponken skrev:
Böterna känns ju lite som att det kvittar...Frågan är om det är värt o ha sommardäck på om det nu skulle frysa till när man är på väg hem mitt i natten tex?roll lagom kul o skrota bilen om då.
Kom o tänka på en sak nu, gäller försäkringen om man skulle köra i o man har sommrdäcken på när man inte får ha det?

Om Polisen bedömmer att det är vinterväglag när olyckan skett och anledningen till olyckan delvis berodde på otillåtna däck så gäller inte försäkringen, du får då även pröjjsa skadorna på motpartens fordon och/eller material som t.ex staket (inkl reparationskostnad) ur egen ficka.
Har en bekant som råkade ut för detta, han blev fattig...

Det än värre är att du kan orsaka allvarliga personskador indirekt med otillåtna däck, det var mycket därför lagom om vinterdäck kom till!!
Det var ett fall för inte allt för längesedan när en person blev dömd till vållande för annans död pga att han orsakat en allvarlig kollision med dödlig utgång där han haft sommardäck på vinterväglag under perioden då det krävs vinterdäck....förvisso ett extremt fall men är oturen framme så kan den vara där snabbt...

Tänk på att en solig dag med torr å fin vägbana nu än så länge kan överraskas av en såphalt parti genom skog eller på bro, där skillnaden mellan olycka och inte är hårfin...

Senast redigerat av peegee (19 februari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
20 februari 2008 · 547 Inlägg

peegee skrev:

Kalle_Ponken skrev:
Böterna känns ju lite som att det kvittar...Frågan är om det är värt o ha sommardäck på om det nu skulle frysa till när man är på väg hem mitt i natten tex?roll lagom kul o skrota bilen om då.
Kom o tänka på en sak nu, gäller försäkringen om man skulle köra i o man har sommrdäcken på när man inte får ha det?

Om Polisen bedömmer att det är vinterväglag när olyckan skett och anledningen till olyckan delvis berodde på otillåtna däck så gäller inte försäkringen, du får då även pröjjsa skadorna på motpartens fordon och/eller material som t.ex staket (inkl reparationskostnad) ur egen ficka.
Har en bekant som råkade ut för detta, han blev fattig...

Det än värre är att du kan orsaka allvarliga personskador indirekt med otillåtna däck, det var mycket därför lagom om vinterdäck kom till!!
Det var ett fall för inte allt för längesedan när en person blev dömd till vållande för annans död pga att han orsakat en allvarlig kollision med dödlig utgång där han haft sommardäck på vinterväglag under perioden då det krävs vinterdäck....förvisso ett extremt fall men är oturen framme så kan den vara där snabbt...

Tänk på att en solig dag med torr å fin vägbana nu än så länge kan överraskas av en såphalt parti genom skog eller på bro, där skillnaden mellan olycka och inte är hårfin...

Ja har dubbdäck på bilen men så gått som alla dubb har släppt.. men ja har iaf 3mm mönster, men e däcken godkända då??

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
20 februari 2008 · 946 Inlägg

Nichlas_H skrev:

peegee skrev:

Kalle_Ponken skrev:
Böterna känns ju lite som att det kvittar...Frågan är om det är värt o ha sommardäck på om det nu skulle frysa till när man är på väg hem mitt i natten tex?roll lagom kul o skrota bilen om då.
Kom o tänka på en sak nu, gäller försäkringen om man skulle köra i o man har sommrdäcken på när man inte får ha det?

Om Polisen bedömmer att det är vinterväglag när olyckan skett och anledningen till olyckan delvis berodde på otillåtna däck så gäller inte försäkringen, du får då även pröjjsa skadorna på motpartens fordon och/eller material som t.ex staket (inkl reparationskostnad) ur egen ficka.
Har en bekant som råkade ut för detta, han blev fattig...

Det än värre är att du kan orsaka allvarliga personskador indirekt med otillåtna däck, det var mycket därför lagom om vinterdäck kom till!!
Det var ett fall för inte allt för längesedan när en person blev dömd till vållande för annans död pga att han orsakat en allvarlig kollision med dödlig utgång där han haft sommardäck på vinterväglag under perioden då det krävs vinterdäck....förvisso ett extremt fall men är oturen framme så kan den vara där snabbt...

Tänk på att en solig dag med torr å fin vägbana nu än så länge kan överraskas av en såphalt parti genom skog eller på bro, där skillnaden mellan olycka och inte är hårfin...

Ja har dubbdäck på bilen men så gått som alla dubb har släppt.. men ja har iaf 3mm mönster, men e däcken godkända då??

Japp! Lagen berör endast mönsterdjupet, ej hur många dubb som finns i däcket eller inte.
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Vallås Locos
20 februari 2008 · 407 Inlägg

peegee skrev:

Kalle_Ponken skrev:
Böterna känns ju lite som att det kvittar...Frågan är om det är värt o ha sommardäck på om det nu skulle frysa till när man är på väg hem mitt i natten tex?roll lagom kul o skrota bilen om då.
Kom o tänka på en sak nu, gäller försäkringen om man skulle köra i o man har sommrdäcken på när man inte får ha det?

Om Polisen bedömmer att det är vinterväglag när olyckan skett och anledningen till olyckan delvis berodde på otillåtna däck så gäller inte försäkringen, du får då även pröjjsa skadorna på motpartens fordon och/eller material som t.ex staket (inkl reparationskostnad) ur egen ficka.
Har en bekant som råkade ut för detta, han blev fattig...

Det än värre är att du kan orsaka allvarliga personskador indirekt med otillåtna däck, det var mycket därför lagom om vinterdäck kom till!!
Det var ett fall för inte allt för längesedan när en person blev dömd till vållande för annans död pga att han orsakat en allvarlig kollision med dödlig utgång där han haft sommardäck på vinterväglag under perioden då det krävs vinterdäck....förvisso ett extremt fall men är oturen framme så kan den vara där snabbt...

Tänk på att en solig dag med torr å fin vägbana nu än så länge kan överraskas av en såphalt parti genom skog eller på bro, där skillnaden mellan olycka och inte är hårfin...

Håller med dig, korkat att byta däck för tidigt. Bor själv i Halmstad och för det mesta är här fint väder. Men det fryser till ganska ordentligt här på natten och på morgonen kan det vara riktigt halt också. Var bara några dagar sedan flera bilar åkte av vägen på morgonen för de överraskades av halkan. I helgen var det också en bil som åkte av vägen med allvarliga personskador som följd och enligt polisen var det på grund av vädret, det hade bildats blankis på vägen. Så själv tycker jag det är korkat att byta däck för tidigt för det räcker att det fryser till en endaste dag så kan ni stå där och ha mosat en bil med dess förare eftersom ni hade sommardäcken på och inget fäste med dem. Sedan går det ju alltid att säga att ”jag tar det lugnt när det blir lite halt” eller någon annan dum och dålig ursäkt

Vad fan spelar det egentligen för roll att köra några dagar "extra" med vinterdäcken, lika bra att vara på den säkra sidan, tänk lite med insidan av huvudet på vad som kan hända. Köra ihjäl någon eller skada sig och sin egen bil är ingen höjdare bara för att man vill ut och bränna lite i stan och visa sina nypolerade fälgar för brudarna......

CarpeDiem German Engineering
20 februari 2008 · 9 081 Inlägg

Är det inte lite för tidigt att slänga på sommardäcken?

Mvh/Sam176

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Westergren Large Cap
20 februari 2008 · 1 816 Inlägg

Sam176 skrev:
Är det inte lite för tidigt att slänga på sommardäcken?

Mvh/Sam176

Haha, jag menar det.
Tycker att vädret är så lurigt. Ena dagen är det varmt och sol och alla tänker "Ååh nu är våren här! Hurra hurra."
Sen nästa dag så är det kallt och snöar för fullt, fast typ SMHI lovar fint och bra väder. tongue
Nej, vinterhjulen får nog sitta på ett tag till.

Madhouse
20 februari 2008 · 1 079 Inlägg

Bara februari änsålänge är ju hela mars och april kvar, så jag tycker det är lite tidigt, min bil står redan på sommardäck under kapellet och väntar på sommar så man får glida runt i bruksbilen ett tag till.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Angelos Bonafide
21 februari 2008 · 45 Inlägg

Kör försiktigt och var rädda om er wink Att byta till vinterdäck så pass tidigt är ganska riskabelt, då det lätt kan bildas frost på natten!

Malmoe SSS -12
21 februari 2008 · 3 217 Inlägg

Vet att det kanske låter idiotiskt, men jag har inte haft vinterdäck på någon gång under hela vintern, att jag sen bara använder bilen på helgerna när jag är på permission och det är som mest regn på vägen är väl en annan sak? tongue

Om inte väglaget kräver det, då måste man väl ändå inte ha vinterdäck... Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Big_JN
21 februari 2008 · 2 126 Inlägg

Fuckface skrev:
Om inte väglaget kräver det, då måste man väl ändå inte ha vinterdäck... Eller är jag helt ute och cyklar?

Nä du har helt rätt men det finns en nackdel och det är att det är upp till Polisen att avgöra om det råder vinterväglag eller inte!

Davv3
7 mars 2008 · 1 019 Inlägg

Bytte mina idag smile

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang