3608
Sök

b230e knackar

410 Inlägg
10 mars 2007
Trådstartare
Tja undrar vad detta ljud är, är det ventillyftarna som är dåliga eller kan det räcka med att byta olja?

http://www.youtube.com/watch?v=-Kr1JMbLxfk

kan tillägga att bilen inte gått mer än 20 000 mil
Senast redigerat av hanomag (10 mars 2007)

Copyright @ Rybbs Production

Kettunen
10 mars 2007
Testa att byta olja. Men har du otur så får du lägga " brickor " emallan ventilerna o det är ett snuskigt pilljobb. Måste vara exakt på mm. Är det för högt bränner du fast den

1 785 Inlägg
10 mars 2007
hanomag skrev:
Tja undrar vad detta ljud är, är det ventillyftarna som är dåliga eller kan det räcka med att byta olja?

Köp invändig motortvätt på burk följ instruktionerna på etiketten.

Prova sedan att slå på en halvsyntetisk olja med lite högre viskositet. Runt 15 W40

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

263 Inlägg
10 mars 2007
Justera ventilerna!

Volvo-Real-Power!

263 Inlägg
10 mars 2007
dbjanoz skrev:
hanomag skrev:

Köp invändig motortvätt på burk följ instruktionerna på etiketten.

Prova sedan att slå på en halvsyntetisk olja med lite högre viskositet. Runt 15 W40

Tror du att det bli bättre av motortvätt kanske, sånt är ju bara skit...
Och vad är det för halvsyntet olja som har 15 W40??? Den måste ju jag har misstat isf!

Volvo-Real-Power!

845 Inlägg
10 mars 2007
kolla ventilerna..

Fri fart för ett fritt folk!
14 886 Inlägg
11 mars 2007
byt gummit mellan ventilskaftet och koppen och gör en ventilinställning så tystnar det nog
lite svårt att höra exakt vad som låter då micken kan ändra ljudet och även datorn man lyssnar på
känner inte direkt igen ljudet men tror endå ovanstånde löser problemet

men lyftarna är inget problem eftersom dom ej är hydraliska

Kör fort så hinner inget hända...

410 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
tack för alla svar, btw en kompis har nästan samma bil förutom att den har gått snart 30 000 och han kör jävligt hårt och åker omkring och skjuter med den så fattar inte varför det ska börja låta i min som jag kört snällt med, det låter bara vid ett visst varvtal så hur skjusterar man ventilerna? och det är väll hydraliska lyftare på min ? faaan vill inte byta toppen eller hela motor fan.

21 761 Inlägg
11 mars 2007
Nej, håller med Growe, B230 har inte hydrauliska lyftare.

410 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
okey tack då fick jag klarhet i det

140 Inlägg
11 mars 2007
Du kan ju kolla ventilerna, men det kan vara kolvbultarna också...

410 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
bytte olja och filter här idag och de gjorde ingen skillnad direk blev väll en aning tystare, bilen går för övrigt kannon och det var inget metal spån eller så i oljan.

1 150 Inlägg
11 mars 2007
ja skulle satsa på att byta avgasrör och bakhjulen...tror de kan hjälpa faktiskt för de kan finnas överflöde med bränle i slutljudämparn och då bildas de ett knackande ljud i bak om den e låg så byst bakdäck också så blir den lite högre...

410 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
lelleal skrev:
ja skulle satsa på att byta avgasrör och bakhjulen...tror de kan hjälpa faktiskt för de kan finnas överflöde med bränle i slutljudämparn och då bildas de ett knackande ljud i bak om den e låg så byst bakdäck också så blir den lite högre...

ha    ha     haa smile

Smålänning
7 887 Inlägg
11 mars 2007
Tyckte det lät som lagerljud... Kan vara generator eller servopump och dylikt som börjar ge sig också. Vet i alla fall att en generator kan föra alla både möjliga och omöjliga ljud när dom börjar ge sig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

410 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Tyckte det lät som lagerljud... Kan vara generator eller servopump och dylikt som börjar ge sig också. Vet i alla fall att en generator kan föra alla både möjliga och omöjliga ljud när dom börjar ge sig.

okay jo det är ju en möjlighet det med smile tack för all hjälp, ska undersöka det där med ventilspelet osså kanske shimsa om ifall det behövs.

410 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
kollat ventilspelet jävligt noga idag och det var innom rekomenderat spel, så det är väll nått annat jox, har vart å lyssnat på andra b230 också låter lite grann så i endel av dom med men inte lika mkt som i min även om endel gått dubbelt så mycket sad

Kettunen
14 mars 2007
Hmm. Jävligt skumt där du..
Inte en aning då faktiskt. Det är ju lite lurigt att lyssna via video. Det är ju lättare när man har den framför sig. Menmen lycka till som sagt

410 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
tack så mycket, jo ska nog fixa felet om inte annat så kör ja livet ur b230e'n å sätter i en b23 me turbo på smile

1 Inlägg
14 mars 2007
Du kan börja med att låta motorn stå så den blir kall sen justera ventilspelet mellan kamaxelns nockar och ventilbrickorna. Spelet får inte överstiga 45mm och inte under 35. (Jag tror nog att det är de spelet det ska vara på 230e eftersom det är det på 230) men hälst så ska bara 40 gå emellan.. Justera med ett bladmått. justera alla spel och byt de som bör bytas mot mindre lr större ventilbrickor. Det bör få bort ljudet från din motor big_smile..

MVh. Olla. (16år) big_smile

Sök