Volvo S60 T5, HJÄLP!

taylor Fibertekniker
11 mars 2007 · 74 Inlägg

Idag när jag skulle acca iväg på motorvägen så accelererade bilen upp till typ 100 sen dog hela trycket och varvtalet sjönk till typ (fortfarande full gas) 3000 varv för att sedan få liv igen, efter det så började bilen bete sig jätte konstigt, går ojämnt som fan på tomgång och stannar och har sig efter ett tag! Varningslampan har nu tänds och det står, "Motorsystem, service erfordras", vad kan detta vara? Har precis PPC trimmat den hos BSR för 1½ vecka sen!
tacksam för svar sad

Senast redigerat av taylor (11 mars 2007)

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
merl
11 mars 2007 · 202 Inlägg

Kolla så att alla tryckrör sitter där dom ska.. även vakumslangarna.

Senast redigerat av merl (11 mars 2007)

svanen86
11 mars 2007 · 2 Inlägg

kollat så att Lmm inte är paj

taylor Fibertekniker
11 mars 2007 · 74 Inlägg

hur kollar man sånt? =S

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
11 mars 2007 · 718 Inlägg

Jag skulle tro att d e lmm. min V70 T5 gjorde så när den va kass..
skulle något tryck rör hoppa av så går bilen att köra som ändå, dock mycket slöare!
( mina hoppade av titt som tätt!! )

AudiS LicensSvetsare
11 mars 2007 · 280 Inlägg

Håller med Svanen, Kolla Lmm!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
taylor Fibertekniker
11 mars 2007 · 74 Inlägg

AudiS skrev:
Håller med Svanen, Kolla Lmm!

Men hur kollar man om den är paj? Har ett öppet sportluftfilter på oxå!

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
11 mars 2007 · 718 Inlägg

taylor skrev:

AudiS skrev:
Håller med Svanen, Kolla Lmm!

Men hur kollar man om den är paj? Har ett öppet sportluftfilter på oxå!

det lättaste e väl att köra te volvo så att dom får koppla in sin dator!

Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
11 mars 2007 · 203 Inlägg

du kan kolla om lmm är kass genom att dra ut kontakten til lmm:en, går bilen bättre då är lmm kass!

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
taylor Fibertekniker
11 mars 2007 · 74 Inlägg

dieselknackare skrev:

taylor skrev:

AudiS skrev:
Håller med Svanen, Kolla Lmm!

Men hur kollar man om den är paj? Har ett öppet sportluftfilter på oxå!

det lättaste e väl att köra te volvo så att dom får koppla in sin dator!

Sådet är inget man kan kolla själv? Ska jag programmera om bilen till original med PPC´n?

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
taylor Fibertekniker
11 mars 2007 · 74 Inlägg

Audi_S-power skrev:
du kan kolla om lmm är kass genom att dra ut kontakten til lmm:en, går bilen bättre då är lmm kass!

vart sitter den kontakten då?

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
MrC
11 mars 2007 · 90 Inlägg

Bör sitta på själva luftmassemätaren! Har du misskött ditt öppna luftfilter så finns det stor risk att lmm tagit skada. Mvh C

Hällre sist än saab!
Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
11 mars 2007 · 203 Inlägg

jag vet inte var lmm sitter på en volvo,, men om du letar efter sportfiltret och längs slangen, borde lmm sitta mellan filtret och insuget!

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
taylor Fibertekniker
11 mars 2007 · 74 Inlägg

MrC skrev:
Bör sitta på själva luftmassemätaren! Har du misskött ditt öppna luftfilter så finns det stor risk att lmm tagit skada. Mvh C

Köpte bilen för 2 månader sen och då satt filtret på, frågade hur det såg ut när jag var på BSR och han sa att det såg frächt ut så nej jag har inte misskött det, hur dom som hade bilen innan har skött det vet jag inte, tyskimport! =S är det luftmassemätaren som sitter efter filtret, innan "motorn"??

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Purrre Personbils tekniker
11 mars 2007 · 238 Inlägg

Luftmassemätaren (LMM) sitter presis innan ditt sportluftfilter..  kolla den.. vet inte det bästa sättet men ha bilen avstängd så tar du ur kontakten och spreyar in lite kontaktspray lr liknande.. Har haft samma problem på min 850 och då va det lmm.. bytte den och då blev det bättre.. tyvärr så är det inte den billigaste delen på bilen om man säger så..

mebben Troligen galen...
11 mars 2007 · 567 Inlägg

Prova att rycka kontakten till LMM (LuftMasseMätaren), då kommer bilen bara gå på GLT (GrundLaddTryck).

Bli inte orolig om bilen känns slö när du ryckt kontakten, GLT motsvarar ungefär halva ditt normala laddtryck...

Du kommer även få en till felkod när du rycker LMM kontakten.


Går bilen jämt och fint när du kollat ur LMM så är det fel på den, då får du åka till volvo och köpa en ny...

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
11 mars 2007 · 365 Inlägg

Låter troligare att du har skjutit ett tryckrör/slang. Med tanke på att det hände under acceleration, vilket just är ett kritiskt moment när du "peakar" laddet.
Vad ligger laddtrycket på?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
taylor Fibertekniker
11 mars 2007 · 74 Inlägg

_TiNcO_ skrev:
Låter troligare att du har skjutit ett tryckrör/slang. Med tanke på att det hände under acceleration, vilket just är ett kritiskt moment när du "peakar" laddet.
Vad ligger laddtrycket på?

Har precis PPC trimmat bilen som sagt och då ställde dom upp laddtrycket till 1.2 bar, det här hände precis innan växling så det kan absolut vara det, på original LT så sa BSR killen att det låg på 1.7 bar men peakade upp på 1.0 precis innan växling, han sa dock att han fixat det nu så att det ska ligga på konstant 1.2 bar men om den fortfarande peakar på typ 1,4 bar så kan det absolut vara att man skjutit nåt!

Värt att tillägga är att bilen fortfarande går som den ska när man sedan gasar upp i fart, det här är endast på tomgång och när man släpper gasen och saktar ner!

Senast redigerat av taylor (11 mars 2007)

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
munken_man
12 mars 2007 · 6 Inlägg

asså seriöst  ja jobbar på bilia det e ingen ide för en kille  som har tummen mitt i näven att börja fel söka bilen sj när han typ ej kan byta tändstift på den.. ( ta ej illa upp men jag tkr du ska åka in till volvo så felsöker dom den sanbbt så vet du felet sen.. inga mer probs en att hålla på här å fråga massa folk som ej heller vet.. big_smile

Audi S4 (1998)
Hamilton
12 mars 2007 · 8 873 Inlägg

Ligger nått i det munken_man säger...

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang