Tickande ventiler på e30, helt plötsligt?

MaxB
11 mars 2007 · 135 Inlägg

Ställde på bettan under gårdagen och körde lite i det fina vädret, var ute på en tur idag med.

Spolade tidigare idag av bilen lite snabbt med en högtryckstvätt, men när jag startade den efter det så tickade ventilerna? Motorn har inte tickat något tidigare under min ägo, vad kan problemet vara? Dags för oljebyte?

Har kört lite hårt under gårdagen och även idag, men det kanske inte har något med det här att göra? :-$

Gasa bör man! :-)

AndreasGBG
11 mars 2007 ·

Har hört många BMW ägare som klagat på tickande ventillyftare...men vet inte hur det är på din kärra sitter det hydraliska ventillyftare på den? Hade en mazda som rasslade något fruktansvärt, det hjälpte inte med oljebyte, men mekonomen säljer Omega "oljetillsats", konsistens som sirap. Byt olja och häll i en sån burk. Det hjälper. Fick tipset av en kompis som har en BMW 525 -01. Lycka till

MaxB
11 mars 2007 · 135 Inlägg

Har ingen aning om det är hydraliska, det är en årsmodell 87, så förmodligen är det mekaniska?

Funderar på att ta en sväng ner till den lokala BMW verkstaden i Huddinge industri område å se vad han säger om saken!

Tack för hjälpe iaf!

Decibel
11 mars 2007 · 2 911 Inlägg

Enda domdär tillsatserna gör är att dölja felet, inte åtgärda det.

Kör mejseltricket, spetsen på motorn, handtaget i örat, flytta runt mejseln och lyssna vart det tickar.
Kan ju va spridarna, så sen drar du ut en och en spridare, försvinner tickandet? voilá, du har hittat den felande spridaren.
Kan också vara bränsletrycksregulatorn, dom har en förmåga att ticka som fasiken.

fish Allfixare
11 mars 2007 · 1 475 Inlägg

är inte hydrauliska. dags att ställa ventilspelet som på alla andra gamla bmw. det är faktiskt en service punkt. räcker inte med att byta olja så har man servat bilen vettu.

hanomag
11 mars 2007 · 410 Inlägg

fish skrev:
är inte hydrauliska. dags att ställa ventilspelet som på alla andra gamla bmw. det är faktiskt en service punkt. räcker inte med att byta olja så har man servat bilen vettu.

har samma problem med min 740-88a den tickar lite granna är det samma som gäller på den att justera ventilspelet tro?

Copyright @ Rybbs Production
beemern .......
12 mars 2007 · 2 655 Inlägg

sen beror de ju på om de är ett lätt tic tic tick tic. eller låter lite mer som knack knack knack knack. ett lätt tickande går att ställa in och få bort men knackr de så beror de på att kamaxeln är sliten vilket kan resultera i att en vipparm går av som de gjorde i mitt fall då orginal grejerna hade hängt me i 25tusen mil.

MaxB
15 mars 2007 · 135 Inlägg

Hör och häpna! Konstigt nog, lika plötsligt som det tickande ljudet uppstod så försvann det idag.. konstigt nog.

Någon som har en teori om detta? :-S

beemern .......
15 mars 2007 · 2 655 Inlägg

förmodligen så va ljudet från nån avv spridarna eller bränsletrycksregulatorn. dom brukar ju som sakt ticka dom me.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang