3822
Sök

Alldeles för fet blandning och svart rök Golf II -88 (Memphis) 1,8 monojet

2 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Hej!

Om någon har erfarenhet av detta vore jag glad.

Den gula lampan för blandningssystemet har börjat lysa. Bilen drar MYCKET soppa just nu och går som en kratta, det blir svarta avgaser. Lambdan tänkte jag, men har mätt den och den ligger på mellan 0,45 - 0,94 volt beroende på hur man gasar. Ingen skillnad om man kopplar ur den heller.
Spjällägesgivaren då? Öppnat och mätt- helt OK. MEN- motorn visar ingen skillnad om den är ikopplad eller inte- det borde väl märkas när man gasar?
Sedan- Tomgångsstabilisatorn- Den rör sig inte alls.
Efter att ha funderat litet på detta konstaterar jag att ingen av givarna till styrenheten påverkar motorgången- motorn får samma feta blandning vid alla varvtal.

Kan hela styrboxen ha pajat helt kanske? Har kopplat ur batteriet i ca 30 min för att den skulle "nollställa sig" ifall den gick på ngt nödprogram, men det hjälpte inte.

Om någon har erfarenhet av detta- hör av er- är det värt att köpa styrbox för 1500, eller skall man ändå pröva ngt annat först?

143 Inlägg
14 mars 2007
Hej!       Trots att du har kollat lambdan skulle jag misstänka densamma. Normal utspänning från lamdan anges ju olika, 0,1-0,9 v eller 0,2-0,8 volt eller tom 0,3-0,7 volt.
Att den inte går bättre av att du kopplar ur lamban tror jag inte säger så mkt, den går ju då i nödläges-mod. Jag skulle köpa en ny lambda. Det är ju en slitagegrej, skadar inte att byta.     Lycka  till!

2 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
ok. tack för tipset. Har fått tag i en styrbox dock på skroten och man har lovat mig att lämna tillbaks den om det inte är den. Jag byter på plats utanför skroten (tar ca 1 minut) så vet jag ju. Sedan blir det lambdan annars.

550 Inlägg
16 mars 2007
Lambdasonden SKALL jobba mellan 0.1-0.9v hela tiden jobbar den mellan tex 0.4-0.9v så är lambdan defekt. RP motorerna käkar sonder. Köp en Orginal en eftermarknads sond kommer inte att fungera länge.

Sök