2601
Sök

tips på nån bra olja ???

Drifttekniker
224 Inlägg
15 mars 2007
Biltemas olja är bra. Kör helsyntet och rekomenderad viskositet så blir det toppen.
Mycket bättre att lägga de extra pengarna som du hade lagt på en dyr olja på att byta oftare istället  ! !

1 161 Inlägg
15 mars 2007
biltema köper sin ifrån statoil som köper sin i från castrol.. har ja fått hör sj ifrån en som jobbar på castrol o va på skolan o hade föredrag om oljor..

169 Inlägg
15 mars 2007
Det är absolut inte samma olja i ALLA dunkar. Sen att det finns samma olja i olika dunkar stämmer. Biltemas olja kommer från Statoil.

Preem, shell, statoil mfl är oljeboloag och "gör" därmed också sin egen olja. Biltema, coop osv är inga oljebolag och måste därför köpa in olja från något oljebolag.

Mvh Mattias

1 256 Inlägg
15 mars 2007
Det är skillnad på Olja och Olja..
Det finns skit olja sen finns det högkvalitativ olja som håller måttet..

Lite "råttan i pizzan varning" på en del historier om att biltema köper hit o dit o därifrån

Detta börjar bli lite som diskussionen om V-Power när det kom, Det ÄR skillnad på vanlig bensin och V-Power.. Lika så det är skillnad på Biltemas "finaste" Olja och En riktigt olja från ex. Castrol/Mobil1/Redline
Senast redigerat av Jonni (15 mars 2007)

Drifttekniker
224 Inlägg
15 mars 2007
Jag tror ändå att det är en bättre att lägga de xtra pengarna på att byta olja oftare. Ser man till att ha fräsch olja och rätt temperatur så kommer motorn att må prima.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 mars 2007
alla bara tjaffsar
häll i spillolja och se glad ut tongue

8 907 Inlägg
16 mars 2007
twin_cam skrev:
absolute_volvo skrev:
twin_cam skrev:

Det är samma blask i alla dunkarna, bara det att det är olika märke och pris...

Säker ? tongue

Väldigt säker... Finns bara två oljebolag i hela världen har jag för mig, och jag har hört att det är samma olja i biltemas dunkar som i preems. Tror det var preem i alla fall.

Och är oljan turbogodkänd så är den, oavsett märke.

Jag funderar på att börja köra med kombiolja till traktorer i min bil

2 Oljebolag! Vilken planet menar du då?

Fotograf på tierpidag.se

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 mars 2007
twin_cam skrev:
absolute_volvo skrev:
twin_cam skrev:

Det är samma blask i alla dunkarna, bara det att det är olika märke och pris...

Säker ? tongue

Väldigt säker... Finns bara två oljebolag i hela världen har jag för mig, och jag har hört att det är samma olja i biltemas dunkar som i preems. Tror det var preem i alla fall.

ska du köra med olja till traktorer så kan jag säga dig att din bil kommer inte gå särskilt länge till
oljan till traktorer har en helt annorlunda konsistens det är mycket segare och i en bil så smörjer den inte tillräckligt snabbt utan motorn går utan olja ett tag ch det är ju lovande
eller inte

12 086 Inlägg
16 mars 2007
En sak jag vet med Biltema olja är att den blir blaskig och svart efter bara några hundra mil.. känns inte som en svart blaskig olja är så bra.

Jag har 25kr/L olja i min Ford, de duger för den.
Men skulle inte stoppa i de i en högpresdandamotor.

550 Inlägg
16 mars 2007
Det är INTE samma olja i alla dunkar. Råoljan kan vara samma skillnaden är additiven blandar i när man bygger oljan. Visst en Feltema olja är lika bra som en annan med ett känt märke. MEN inte lika länge det är skillnaden.
Köp vilken olja du vill av ett känt märke. Jag rekomenderar en 5w-40 olja så blir det bra ska du se.

11 Inlägg
16 mars 2007
En jävligt bra olja är quarter state...Det är bland den bästa oljan du kan få tag på wink

438 Inlägg
16 mars 2007
Rättvik Power skrev:
helsyntet  ??? till vw 1,8t
behöver bara 4 liter smile

????

Jag använder helsyntet Mobil1 W5-50 eller Shell helix W5-40. Byter vart 750mil och det funkar fint för mig. Se till bara att du köper ditt oljefilter från (ingen reklam) Din bil, mekonomen eller autoexperten.

Ang. olja från biltema så är det statoil i biltemadunkarna, inside info.

Forummoderator
26 494 Inlägg
16 mars 2007
Zoltrix skrev:
Rättvik Power skrev:

????

Jag använder helsyntet Mobil1 W5-50 eller Shell helix W5-40. Byter vart 750mil och det funkar fint för mig. Se till bara att du köper ditt oljefilter från (ingen reklam) Din bil, mekonomen eller autoexperten.

Stjäler tråden lite kort.
En fråga; vad händer om den man köpte bilen av tidigare hällt i helsyntet och
man själv fyller på med delsyntet? Krockar oljorna eller går det bra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 414 Inlägg
16 mars 2007
Mobil 1 helsyntet...!!! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
16 mars 2007
AirOne skrev:
Zoltrix skrev:
Rättvik Power skrev:

????

Har du börjat köra med helsyntet så ska man INTE byta till en olja med sämre viskositet, det kan orsaka att motorn slits annorlunda och att din motor tar skada av bytet... delsyntet oljor klarar inte av att driva bort vätska lika lätt som helsyntet så det finns även risk för att oljan blir ännu mer flyktig...

- www.bmwb.se

755 Inlägg
16 mars 2007
kvittar väl vad det är för olja bara det smörjer och inte raslar i motorn... vet när min bror hade en mb 190d sedan började det låta konstigt från motorn gick man bara ut och öppnade huven sedan så hälde man på typ en halv liter sean så gick det tyst igen..

1 414 Inlägg
16 mars 2007
good_year skrev:
kvittar väl vad det är för olja bara det smörjer och inte raslar i motorn... vet när min bror hade en mb 190d sedan började det låta konstigt från motorn gick man bara ut och öppnade huven sedan så hälde man på typ en halv liter sean så gick det tyst igen..

Jag lovar dig att den typen av resonemang inte funkar på dagens nyare motorer wink

Den dagen det börjar rasla i motorn då är det mer eller mindre redan kört... okej att det funkar på en gammal merca diesel men på den tiden använde man inte aluminium för att bygga motorerna heller smile
Senast redigerat av Founder (16 mars 2007)

- www.bmwb.se

246 Inlägg
16 mars 2007
Har aldrig hört det förut!
Du menar föståss Quaker State en 1 klass USA olja från pennsylvanien
Har brukat den i 30 är inom familjen utan problem

Smålänning
7 887 Inlägg
16 mars 2007
Team-Adolfsson skrev:
twin_cam skrev:
absolute_volvo skrev:

Säker ? tongue

ska du köra med olja till traktorer så kan jag säga dig att din bil kommer inte gå särskilt länge till
oljan till traktorer har en helt annorlunda konsistens det är mycket segare och i en bil så smörjer den inte tillräckligt snabbt utan motorn går utan olja ett tag ch det är ju lovande
eller inte

Jag och två polare har sån olja i en bil vi grejar med och den går ännu efter 1000 mil i alla fall. Visseligen turbogodkänd, men ändå.

Dessutom så kör han sån olja i bruksbilen, och den går ännu efter typ 3000 mil.

Det är dessutom den enda oljan som är både billig och uppfyller viskositetskraven för min motor.

Att den skulle smörja sämre tvekar jag på, eftersom traktorerna körs stenhårt flera dagar i sträck ibland, och ibland startas i många minusgrader bara för att ta in en höbal eller så.

Den varken känns eller rinner annorlunda än annan olja. Är dessutom godkänd API GL4 så man kan ha den i växellådan också... därav namnet kombiolja! smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
26 494 Inlägg
16 mars 2007
Founder skrev:
AirOne skrev:
Zoltrix skrev:

Har du börjat köra med helsyntet så ska man INTE byta till en olja med sämre viskositet, det kan orsaka att motorn slits annorlunda och att din motor tar skada av bytet... delsyntet oljor klarar inte av att driva bort vätska lika lätt som helsyntet så det finns även risk för att oljan blir ännu mer flyktig...

Det är ju det som är kruxet. Att jag inte har en aning. Han jag köpte bilen av skrev
aldrig upp det och inte minns han det heller. Men. Det blir ju oljebyte till sommaren..
och innan dess lär den väl inte ta skada hoppas jag? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök