3834
Sök

Problem vid termostatbyte, motorn blir varm

407 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
#1
Bil: BMW 318is -96

Jag beslutade mig idag för att byta termostaten eftersom jag haft problem med svajig motorvärme, där tempen mestadels legat på den kalla sidan.

Det första jag gjorde var att tömma ut all kylarvätska i systemet. Öppnade kylaren i botten och lät vattnet rinna ur. Konstiga var dock att det inte alls var mycket vatten som rann ut, inte de tolv liter som där skulle funnis utan snarare kring 4 liter. Har hört att där skulle sitta en avtappningsplugg till på själva motorn så man kunde tömt det där men den hittade jag inte.

Sedan demonterade jag termostathuset, rengjorde alla ytor och satt i den nya termostaten. Där fanns ingen anvisning på termostaten om att den skulle sitta åt ett visst håll med hjälp av en pil som det finns på många. Jag satt då termostaten på det håller som den gamla satt på. Dock så borde det inte spela roll hur termostaten sitter för den öppnas ändå på samma sätt. Eller spelar det roll hur man sätter termostaten? Var som sagt ingen pil på den nya termostaten och det var en kvalitets termostatat inköpt på micro. På min bil sätter man bara dit termostaten in i ett hål och sedan lägger man det packningen till termostaten och sedan packningen till termostathuset och efter det själva termostathuset. Blev dock orolig över att jag inte satt dit termostaten tillräckligt, min gamla drog jag nämligen bara rakt ut vad jag vill minnas.

La dit nya packningar likt de gamla suttit och monterade dit ett nytt termostathus. Sedan monterade jag upp allt som det suttit innan med kylarslangar och så vidare.

Nästa steg var att fylla kylaren och jag fyllde den upp till den nivå den skall ligga på. Satt sedam på tändingen och värmen på fullt för att luft skulle komma ur luft. Gjorde det också så jag kunde fylla på ytterligare en del vatten. Stängde sedan till luftventilen brevid den "stora fåfyllnings skruven" vilken jag också stängde.

Startade sedan upp motorn och det lät bra, Efter en stund gick den dock över på den varma sidan och jag tänkte SKIT, det var inte termostaten. Nu var bara problemet att den började vandra längre upp en den gjort innan. Stängde givetvis av bilen och kollade lite. Det jag anmärkte på är att det inte finns någon kylvätska i termostathuset eller i slangarna till det. Termostathuset var också riktigt varmt liksom slangarna var. Min fråga är vad som är/kan vara problemet?

Klockan blev hur som helst mycket så beslutade mig för att åka hem men vet inte om jag kan sova direkt. Vet inte hur termostaten fungerar men borde den inte öppnat upp sig så där blivit flöde i systemet? Stod nämligen på tomgång en bra stund. Så vad ska jag göra? Lossa slangarna och vinkla de rakt upp och hålla i glykol, fast det kanske inte hjälper något.

När jag tappade ut vattnet kanske därBil: BMW 318is -96

Jag beslutade mig idag för att byta termostaten eftersom jag haft problem med svajig motorvärme, där tempen mestadels legat på den kalla sidan.

Det första jag gjorde var att tömma ut all kylarvätska i systemet. Öppnade kylaren i botten och lät vattnet rinna ur. Konstiga var dock att det inte alls var mycket vatten som rann ut, inte de tolv liter som där skulle funnis utan snarare kring 4 liter. Har hört att där skulle sitta en avtappningsplugg till på själva motorn så man kunde tömt det där men den hittade jag inte.

Sedan demonterade jag termostathuset, rengjorde alla ytor och satt i den nya termostaten. Där fanns ingen anvisning på termostaten om att den skulle sitta åt ett visst håll med hjälp av en pil som det finns på många. Jag satt då termostaten på det håller som den gamla satt på. Dock så borde det inte spela roll hur termostaten sitter för den öppnas ändå på samma sätt.

La dit nya packningar likt de gamla suttit och monterade dit ett nytt termostathus. Sedan monterade jag upp allt som det suttit innan med kylarslangar och så vidare.

Nästa steg var att fylla kylaren och jag fyllde den upp till den nivå den skall ligga på. Satt sedam på tändingen och värmen på fullt för att luft skulle komma ur luft. Gjorde det också så jag kunde fylla på ytterligare en del vatten. Stängde sedan till luftventilen brevid den "stora fåfyllnings skruven" vilken jag också stängde.

Startade sedan upp motorn och det lät bra, Efter en stund gick den dock över på den varma sidan och jag tänkte SKIT, det var inte termostaten. Nu var bara problemet att den började vandra längre upp en den gjort innan. Stängde givetvis av bilen och kollade lite. Det jag anmärkte på är att det inte finns någon kylvätska i termostathuset eller i slangarna till det. Termostathuset var också riktigt varmt liksom slangarna var. Min fråga är vad som är/kan vara problemet?

Klockan blev hur som helst mycket så beslutade mig för att åka hem men vet inte om jag kan sova direkt. Vet inte hur termostaten fungerar men borde den inte öppnat upp sig så där blivit flöde i systemet? Stod nämligen på tomgång en bra stund. Så vad ska jag göra? Lossa slangarna och vinkla de rakt upp och hålla i glykol, fast det kanske inte hjälper något.

När jag tappade ut vattnet kanske där kom kring 4-5 liter medans jag bara hällde i 3 liter när jag fyllde på med vatten igen. Men borde där inte vara vatten i de två övre kylarslangarna? Tyckte mig inte känna något alls där, ska inte termostaten öppna upp så där kommer ut kylvätska där eller är jag ute och vimsar?
Senast redigerat av Vallås Locos (17 mars 2007)

550 Inlägg
17 mars 2007
#2
Du har säkert en luft bubbla som står i systemet. De e bara till ock lufta. Om nedre kylarslangen är kall och övre varm, och tempmätaren visar normalt så är det en luftbubbla som står och trycker. Prova att ha motorn igång med kylarlocket av. Och varva upp och ner samtidigt som dy trycker på kylarslangarna så brukar dom lossna.


blacken
17 mars 2007
#3
Det är nog bara. en luftficka eller luftbubbla som det kallas. prova med det här. Höj upp nosen på bilen på någon sätt, så att kylaren blir högsta punkten på bilen, fyll på så mycket vatten som det går ,starta motorn, när den blir varm stäng av och låt den kallna. om det är tomt eller fattas kylvätska i expansionkärlet, fyll på. upprepa vid behov.  Blocktappningen bör du hitta någonstans vid fyrans burk på den sida av motorn som är "neråt.

ps: termostaten ska monteras så att den öppnar mot vatten strömmen.
Senast redigerat av blacken (17 mars 2007)


Sök