Biltemas toning!

BamZe84
17 mars 2007 ·

Hej gott folk!

Som erfaren volvofreaks så brukar jag tona alla min volvo bilar så fort jag köpt dem. Jag har alltid handlat toningen på Micro, deras toning som heter "Extreme Limo Black". Den toningen är svår arbetad tycker jag. Priset för micros toning ligger på 249:-/rulle.

Då det knep lite med pengar prövade jag så klart Biltemas toning. Dem har två olika pris på toningen. Den första toningen är "återsättbar toning" vilket innebär den är tjock och suddig att se igenom. Den är helt okej den toningen för 39:-/rulle. Men jag köpte deras dyraste toning som kostade 89:-/rulle. Och jag måste säga, den är fan så bra alltså. Jag blev hel nöjd. Har alltid kört micros toning, men nu har jag ställt bilarna bredvid varandra och den är fan så mycket bättre från Biltema.

Det är bara ett litet tips. wink

Mvh BamZe

Kornz Solfilmsmontör
17 mars 2007 · 947 Inlägg

Min erfarenhet som proffesionell solfilmsmontör är att Biltemas film inte har någon kvalitet alls. Plus att jag inte gillar deras lila nyans i filmen dom säljer. När det gäller toning tycker jag att man ska lägga en extra slant för att få de riktigt snyggt. Har dock inte provat den filmen från micro men vet att dom har CFP's film som är väldigt bra.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Manne Jajjemen!
17 mars 2007 · 1 512 Inlägg

Nej då de är inga fel på biltemas solfilm, den har alltid funkat för mig.
Den lite tjockare dom har för 39kr rullen är perfa till board, bara att riva ner om snuten stoppar en å sen kan man sätta upp den igen när man känner för de big_smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
17 mars 2007 · 991 Inlägg

Håller med manne där alltså  !!  den är perfekt till bård och till framrutorna  ifall att snuten skulle vara lite grinig !!  Jag kör med framrutorna tonade med den återanvänbara för 39:-  och sen har jag även en bård gjord av sån film !!   funkar klockrent   !!   Biltema rules tongue

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
BamZe84
17 mars 2007 ·

Kornz skrev:
Min erfarenhet som proffesionell solfilmsmontör är att Biltemas film inte har någon kvalitet alls. Plus att jag inte gillar deras lila nyans i filmen dom säljer. När det gäller toning tycker jag att man ska lägga en extra slant för att få de riktigt snyggt. Har dock inte provat den filmen från micro men vet att dom har CFP's film som är väldigt bra.

Men lille du, ni tar ju för fan över 3500 för tona min bil, och biltema tog 178 ! Om man vill ha en billig och bra toning så räcker biltemas, du kan ju inte jämföra toning för flera tusen med en toning som kostar 89kr! 

- Man får inte en Ferrari när man betalar för en Saab 90 från -84! -

vullen Mr White
17 mars 2007 · 1 072 Inlägg

Har kört me biltemas toning nu på mina två bilar å är mycke nöjd me resultatet på de...Finns så mycke å välja mellan där nu...Kör me deras ljusaste film runt om ink framruterna...

Men de där är väll lite hur kräsen man är..Så fort de är biltemas eller nå annat lågbudietmärke så är de ju tydligen mer eller mindre skit tycker vissa..Gör man bara ett snytt jobb å inte har tummen mitt i handen så blir de mesta bra.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
LillNaisarn
17 mars 2007 ·

BamZe84 skrev:

Kornz skrev:
Min erfarenhet som proffesionell solfilmsmontör är att Biltemas film inte har någon kvalitet alls. Plus att jag inte gillar deras lila nyans i filmen dom säljer. När det gäller toning tycker jag att man ska lägga en extra slant för att få de riktigt snyggt. Har dock inte provat den filmen från micro men vet att dom har CFP's film som är väldigt bra.

Men lille du, ni tar ju för fan över 3500 för tona min bil, och biltema tog 178 ! Om man vill ha en billig och bra toning så räcker biltemas, du kan ju inte jämföra toning för flera tusen med en toning som kostar 89kr! 

- Man får inte en Ferrari när man betalar för en Saab 90 från -84! -

jo visst det är priskillnad, men med biltemas billiga film blir den lätt blekt/missfärgad och repig ... vet ingen annan film som är LIKA känslig som biltemas solfilm,
den är lätt att arbeta med är nog den lättaste jag använt, men ursch nej för kvalliten på Biltema´s,

bättre att satsa mera så man slipper riva varje år pga repor,missfärgningar osv.

BamZe84
17 mars 2007 ·

Okej , men jag är ifall kanon nöjd med den tongue

Decibel
17 mars 2007 · 2 911 Inlägg

Kan bara inflika, biltemas film är helt värdelös att arbeta med, vi tar mer betalt om kunden kommer med biltema-film än riktig solfilm.

Så att komma med ett sidotips, har ni råd och ska lägga filmen själv, köpt den från en riktig glasmästare, kostar 100-300kr metern, du kommer lyckas 10 gånger bättre med läggningen på den filmen än biltemas fladder-folie.

EpsiloN Trägnagare
17 mars 2007 · 185 Inlägg

Personligen hade jag hellre lagt mer pengar på ordentlig toning som håller... yikes

All show and no go!
BamZe84
17 mars 2007 ·

Decibel skrev:
Kan bara inflika, biltemas film är helt värdelös att arbeta med, vi tar mer betalt om kunden kommer med biltema-film än riktig solfilm.

Så att komma med ett sidotips, har ni råd och ska lägga filmen själv, köpt den från en riktig glasmästare, kostar 100-300kr metern, du kommer lyckas 10 gånger bättre med läggningen på den filmen än biltemas fladder-folie.

Kanon, ja skickar över dig mitt kontonr, ja skulle väl behöva ca 8-9 meter. så kan du spronsra med de! tack på förhand! // BamZe

Kettunen
17 mars 2007 ·

BamZe84 skrev:
Hej gott folk!

Som erfaren volvofreaks så brukar jag tona alla min volvo bilar så fort jag köpt dem. Jag har alltid handlat toningen på Micro, deras toning som heter "Extreme Limo Black". Den toningen är svår arbetad tycker jag. Priset för micros toning ligger på 249:-/rulle.

Då det knep lite med pengar prövade jag så klart Biltemas toning. Dem har två olika pris på toningen. Den första toningen är "återsättbar toning" vilket innebär den är tjock och suddig att se igenom. Den är helt okej den toningen för 39:-/rulle. Men jag köpte deras dyraste toning som kostade 89:-/rulle. Och jag måste säga, den är fan så bra alltså. Jag blev hel nöjd. Har alltid kört micros toning, men nu har jag ställt bilarna bredvid varandra och den är fan så mycket bättre från Biltema.

Det är bara ett litet tips. wink

Mvh BamZe

Håller med dig. Har biltemas på min bakruta på firebird. Finns bild

Jepppe_
17 mars 2007 · 65 Inlägg

jag tycker biltemas solfilm duger gott och väl. tonade min saab idag och är riktigt nöjd!
tanken var att jag skulle prova hur svårt/lätt det är att montera solfilm, så köpte biltemas solfilm som ett litet test och sedan skulle jag köpa cfp´s solfilm och köra med det. men eftersom resultatet blev så bra så kommer jag att köra med biltemas tills den blir missfärgad eller något liknande smile

BamZe84
18 mars 2007 ·

Jepppe_ skrev:
jag tycker biltemas solfilm duger gott och väl. tonade min saab idag och är riktigt nöjd!
tanken var att jag skulle prova hur svårt/lätt det är att montera solfilm, så köpte biltemas solfilm som ett litet test och sedan skulle jag köpa cfp´s solfilm och köra med det. men eftersom resultatet blev så bra så kommer jag att köra med biltemas tills den blir missfärgad eller något liknande smile

Ja precis, ja gjorde samma..har aldri tonat på en kombi förut så de var oxå ett test, men blev så förbannat nöjd så min sitter på innu smile Några missfärgningar har jag aldri var med om heller!

fluppidupp ...
18 mars 2007 · 757 Inlägg

jag skulle bara köra riktig film från sungard eller johnson. har själv sungards shadow serie på min bil och helt underbart att det är så repfritt och snyggt. (inte jag som monterat vill jag bara tillägga.)

PS. det är inte bara för insynsskydd man monterar solfilm. blir mycket svalare i en bil med riktig proffs film än med en som har biltema film, bra att tänka på om man har djur eller barn i bilen   DS.

Senast redigerat av robzter (18 mars 2007)

BamZe84
18 mars 2007 ·

robzter skrev:
jag skulle bara köra riktig film från sungard eller johnson. har själv sungards shadow serie på min bil och helt underbart att det är så repfritt och snyggt. (inte jag som monterat vill jag bara tillägga.)

PS. det är inte bara för insynsskydd man monterar solfilm. blir mycket svalare i en bil med riktig proffs film än med en som har biltema film, bra att tänka på om man har djur eller barn i bilen   DS.

Helt rätt, men de känns inte alltid så lönt o lägga 3-4 lax på toning på en bil som kostar 11 och man inte får igen de alls! Ifs lagt 8lax på fälgarna, men dem kan man flytta me ti nästa bil, viss skillnad. Svårt o annonsera ut toningen på blocket " proffstoning säljes, ett problem den sitter på min bil" big_smile

Volvo_t5
18 mars 2007 · 6 Inlägg

Inget fel på biltema toning. Jag har lagt deras skymningstoning på sidorna märker ingen skillnad på materialet

Chevrolet Impala "Lowrider" (1964)
BamZe84
18 mars 2007 ·

Härligt o höra att de inte bara är jag som är super nöjd big_smile

Kettunen
18 mars 2007 ·

Dom skiftar lite i lila nyans om man jämför mot " Riktig toning " Alltså dyyyyyyr. Dom dyra är mkt snyggare och riktig svart.

LillNaisarn
18 mars 2007 ·

Kettunen skrev:
Dom skiftar lite i lila nyans om man jämför mot " Riktig toning " Alltså dyyyyyyr. Dom dyra är mkt snyggare och riktig svart.

det finns ju NYA filmer som tonar åt
Blå
Lila
Grön
(och då menar jag inte top-tint)

Det beror mycket från och till solfilm, så man ska tänka på det om man köper solfilm att man köper med som "tonar" åt samma håll så när den kanske blir lite blekt/ljust ute så ser man att ena rutan lutar lite åt "blått" medans den andra åt "grönt",

Det måste INTE vara dyrare för att det ska va svart, om man gör som jag som kör på 4% syns inget. iofs brukar jag köra 1 sommar så river jag och sätter ny, och filmen jag kör med är inte speciellt dyr tror det är 140-150kr rullen,

det som är största skillnaden mellan billig och dyr solfilm är hur lätt/svårt dom bleks och hur lätt eller svårt dom blir repiga, märkt det då jag kört på Biltema,Ok och dylikt solfilm, den jag har är väll helt okey på dom avseenden men inte är det som ngn proffs solfilm då man ser på faktorn ang repor...

Senast redigerat av LillNaisarn (18 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang