2 st 12" lr en 15"?

kimmy89 Like it German
17 mars 2007 · 378 Inlägg

hej funderar på vad jag ska ha för bas i skuffen.

antingen 2st kicker comp VR 12" eller 1st 15" kicker comp VR

lyssnar mest på hiphop men även lite trance ,techno å sen ska mamma låna bilen å hon lyssnar på dansband:D

Hur många skruvar fick du över?....
Manne Jajjemen!
17 mars 2007 · 1 512 Inlägg

Blir nog lite lättare om du berättar vad du tänkt använda för slutsteg också, bara ett tips wink

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
kimmy89 Like it German
17 mars 2007 · 378 Inlägg

ja antagligen ett steg som orkar driva utan problem... tänkte bestämma vad jag ska ha för basar först så jag vet vilket steg jag ska ha;)

Hur många skruvar fick du över?....
biffsteak
17 mars 2007 · 148 Inlägg

Jag skulle nog valt 2st 12" iom att det är basar i samma serie så tror jag 2st 12" spelar bättre än 1st 15" oavsett vad man lyssnar på för musik... Det vill säga med rätt mängd effekt.. smile

Drönirettab
17 mars 2007 · 21 761 Inlägg

CVR12 verkar passa bättre i sluten låda, går nog ganska djupt där. CVR15 passar bra i basreflexlåda.

kimmy89 Like it German
17 mars 2007 · 378 Inlägg

ok tack jag tänkte ha portad låda även fast jag bygger med 2 12".

Hur många skruvar fick du över?....
gurenius
18 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Trance och techno kräver bra framsystem med schyssta midbasar. Gärna dubbla 6.5"or för att möta upp en 15 eller dubbla tolvor. Det är ju musik som gärna spelas högt med mycket dunk från framsystemet. Det spelar ingen större roll vad du väljer för bas så länge som framsystemet orkar hänga med!

Hiphopen är ofta lite lugnare i tempot och kräver inte lika mycket av anläggningen för att låta trevligt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Danne volvo 740
18 mars 2007 · 33 Inlägg

hade lätt valt 2st 12" rör sig snabbare mer " snärtbas "  borde göra sig bättre till teckno

Volvo 740 (1986)
gurenius
18 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Danne volvo 740 skrev:
hade lätt valt 2st 12" rör sig snabbare mer " snärtbas "  borde göra sig bättre till teckno

Danne, läs den klistrade tråden "Myten om snärt i subbasar"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=36701

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
kimmy89 Like it German
18 mars 2007 · 378 Inlägg

tänkte det skulle se flashigt ut med en stor 15" men vad jag förstått så vibrerar bilen mer av 2 12" än en 15" om man utvecklar sig i en simpel mening...smile

Hur många skruvar fick du över?....
Kettunen
18 mars 2007 ·

Jag hade kört på kicker 15"! Jag personligen tycker det är lite djupare bas i den om man har en anpassad basreflexlåda & Rätta steget.
Sen att den är lite flashigare jaaa tongue
Men ska du satsa på ett bra bas system så hade jag nog fixat mitt framsystem först innan dettta typ 6,5" Fram eller kanske 8er till och med

Drönirettab
18 mars 2007 · 21 761 Inlägg

kimmy89 skrev:
tänkte det skulle se flashigt ut med en stor 15" men vad jag förstått så vibrerar bilen mer av 2 12" än en 15" om man utvecklar sig i en simpel mening...smile

När det gäller just dessa basar så kommer 2 st 12" att spela lite högre än 1 st 15" om man utgår ifrån en anpassad basreflexlåda. CVR12 har lägre känslighet men får större förstärkning i basreflex än CVR15, eftersom det dessutom är två st basar som tillsammans tål högre effekt så går det att spela lite högre.

Det handlar inte om att de spelar 10-12dB högre eller så, men kanske 3-4dB beroende på var man lägger avstämningen förstås.

kimmy89 Like it German
18 mars 2007 · 378 Inlägg

6,5 halvor tror jag inte de blir i framsystemet orkar inte bygga om original hålen men självklart tar jag de största som får plats antagligen 5,25 men de ska väl duga?

Hur många skruvar fick du över?....
Drönirettab
18 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Då får framsystemet problem att hänga med 2 st 12" i ljudnivå, där håller jag helt med gurenius. Det går inte att dela så lågt heller, du får nog säkert dela åtminstone 80 Hz eller ännu högre för att 5,25" inte ska bottna.

Om du ska kunna utnyttja dem någorlunda bra så måste du göra en tät och stabil montering i framdörrarna, annars får du ingen midbas att tala om.

hefe
18 mars 2007 · 22 Inlägg

Varför så mkt bashögtalare om du ändå bara ska ha 5.25 också? det blir ju inte mkt till ljud bara bas o dön. Helt värdelöst. Men de flesta unga vill ju bara ha bas inget ljud.

jsupreame
18 mars 2007 · 137 Inlägg

kimmy89 skrev:
hej funderar på vad jag ska ha för bas i skuffen.

antingen 2st kicker comp VR 12" eller 1st 15" kicker comp VR

lyssnar mest på hiphop men även lite trance ,techno å sen ska mamma låna bilen å hon lyssnar på dansband:D

2st 12 så klart

lmoberg
18 mars 2007 · 542 Inlägg

Jag hade satsat på en bra 15" istället för två 12". Men som hefe säger, varför så mycket bas om du bara ska möta upp ett par 5,25"?

_fillan_ med lem
18 mars 2007 · 1 925 Inlägg

jag hade nog valt 12" men måste endå erkänna att 15" är oslagbart till dansband big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
twin_cam Smålänning
18 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Ska du ha ett klent framsysten så kan väll en tolva vara att fundera på?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
kimmy89 Like it German
18 mars 2007 · 378 Inlägg

nje ska ha 2 basar i skuffen... har hört bilar med en bas de låter för klent. men de är sant jag är precis i början på körkorts åldern å då e det mkt bas som gäller inget mer med det:) sen lär man väl växa upp lite å satsa lite mer på att de ska låta bra också....

Hur många skruvar fick du över?....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang