Funderar på bilköp dock har kamremen gått

Izuil
18 mars 2007 · 2 Inlägg

Jag tog körkortet i onsdags och nu är jag grymt sugen på en bil.

Tittade lite på blocket och hittade denna: http://www.blocket.se/vi/11153738.htm?ca=5_s
Som såg vacker ut dock har kamremmen gått av som går att läsa.
Pratade lite med ägaren och hon verkade inte ha nån koll...
Fick i alla fall reda på att bilen stod på tomgång när remmen gick.

Hur illa kan det vara och hur mycket jobb är det?
Jag är inte helt tappad när det gäller motorer och teknik så jag kanske skulle kunna ge mig på det själv om det inte är för svårt eller om en verkstad inte gör det tillräckligt billigt.

Är det någon idé eller ska jag spana vidare?
Vad skulle det kunna kosta att laga själv om alla ventilerna gått sönder?

brandt_m5
18 mars 2007 · 10 Inlägg

jo det beror la på är det en 16 ventilare så kan du ju ha fler ventiler som vatt i kolvarna och vänt med mera.. vissa motorer kan ju klara sej ifrån o ''rasa'' när remmen gått men det är inte många.. du gör som du vill men vad kostar en sådan eclipse som är hel då?

BMW m5 3,6 (1989)
bmx
18 mars 2007 · 7 100 Inlägg

jag tycker att du ska köpa en annan,som är hel iaf.man vet ju alldrig som kan ha hänt med motorn!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Ivar
18 mars 2007 · 25 Inlägg

Jag körde av remmen på en 740 i full speta...
Vi bytte den och den starta och gick klockrent smile
Fast som sagt.. Det va en volvo 740 tongue

niclas_swe bitter besserwisser
18 mars 2007 · 644 Inlägg

Ivar skrev:
Jag körde av remmen på en 740 i full speta...
Vi bytte den och den starta och gick klockrent smile
Fast som sagt.. Det va en volvo 740 tongue

så kan man inte göra på japsare.

min erfarenhet av eclipse osv är att det är jävligt bra bilar om man sköter dem. och det är ju rätt tydligt att föregångende ägare inte gjort. jag hade inte köpt bilen till något annat än ett projekt.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
nygren_89
18 mars 2007 · 106 Inlägg

köp en volvo big_smile lätt o skruva me... o de bästa e att folk kastar delar efter en =P

GurraG INGET ANNAT!!
18 mars 2007 · 1 725 Inlägg

jag hade inte köpt den om jag va du

Streckkoden
18 mars 2007 · 2 655 Inlägg

Mycket tyder på att nuvarande ägaren inte har så stor koll på bilen..
För det första så är mitsubishi felstavat, kamremmen har gått av.. Bara det räcker för att man ska kolla efter en annan bil.

Japsare är billiga så länge man sköter dem, går de sönder så brukar det kosta en del. Gäller iofs med alla bilar.

Izuil
18 mars 2007 · 2 Inlägg

Tack så hemskt mycket grabbar (och flickor?) för era råd smile
Det ni säger är säkert sant, bilen är antagligen missskött... Synd på den faktiskt den såg rätt bra ut hmm
Då letar jag vidare då smile

Blixnabb
18 mars 2007 · 247 Inlägg

Det kostar nog mer än det smakar att få fart på en sådan motor, och du kan lugnt räkna med att ventilerna är krökta och att toppen har fått sprickor ev även att kolvarna har märken. Det spelar ingen större roll att den "bara" gick på tomgång.
Är du fortfarande sugen så leta efter en bil som har en liknande motor och byt ut den gammla. Tittade på blocket och du kan få en rullande Eclips för 13000 i skåne, och för 5000 kronor så får du inte mycket till reservdelar.
Så det finns säkert prutläge på den med havererad motor.
Har du förresten kollat vad en sådan kostar att försäkra med ett nytaget körkort.

moos_240
18 mars 2007 · 19 Inlägg

lyft i en B230ft och mkt laddtryck så löser de sig alltid

-Mycke varv
-Många möjligheter
nygren_89
19 mars 2007 · 106 Inlägg

moos_240 skrev:
lyft i en B230ft och mkt laddtryck så löser de sig alltid

haha de e rätt! big_smile

mektrollet Reparatör
19 mars 2007 · 630 Inlägg

moos_240 skrev:
lyft i en B230ft och mkt laddtryck så löser de sig alltid

jo det verkar ju vara det enklaste när det är framhjulsdriven bil smile " inte " Skambju på bilen å köp kmpl motor på skroten e det bästa .

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
19 mars 2007 · 2 258 Inlägg

En bil med avkörd kamrem och de rostskador som syns redan på bilden ger inte mig känslan av att vara omhändertagen. Säger som de andra - skippa den.

Vill du ha en trevlig bil för relativt lite pengar och gillar den typen tycker jag du ska titta närmare på Ford Probe. Japansk drivlina i en amerikansk bil med lågt andrahandsvärde = chans till mycket bil för lite pengar. Framt till -92 med turbo, nyare utan, karossändring och annan försäkring på köpet. Unvik dock V6 om du vill ha ekonomi på bilägandet... smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang