3985
Sök

Avgasreningslampan på Passat Variant 2001

8 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har problem med att avgasvarningslampan är tänd. VAG har gjort en felavläsning utan att hitta felet. En givare indikerades med sporadiska fel men lampan tändes igen efter byte.
VAG raderade också felminnet, men efter 2 dagar tändes lampan igen.
Märker inget när jag kör, och på besiktningen var avgasvärderna perfekta!
Läste om en här på forumet som hade tagit bort kabeln till minuspolen på batteriet i 15 min, därefter släcktes lampan permanent. Är detta något att rekommendera? Någon som har andra tips? Vad skulle en felsökning av tekniker på VAG kosta? Finns det andra verkstäder som har behörighet att göra detta som kan vara billigare än VAG verkstäderna?
Tack för alla tips!

498 Inlägg
22 mars 2007
#2
Har en passat variant 2,0 4motion 2001 och råkade ut för samma sak i höstas.
Ringde min svärfar som jobbar på VAG verkstad.
Han svor direkt ett par ramsor över denna djävla lampa, han sa att det var 7-8 st om dagen som ringde om detta.
Tydligen så är systemet väldigt kännsligt och reagerar för minsta lilla och sedan fortsätter lampan att lysa utan anledning.
Jag lossade på pluspolen utan att den försvann, men dagen efter så hade lampan slocknat.
lampan tändes igen en vecka senare, samma procedur= lampan slocknade efter en dag.
Har sedan kört 2500mil utan att lampan tänts något mer.
Man kan också åka in på Vag och släcka lampan.


8 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#3
Jag åkte in och släckte lampan innan efterbesiktningen. Fick bilen underkänd pga att lampan lös vid första besiktningen. Förstår inte varför, det skall väl inte påverka säkerheten i trafiken??
Kan man försöka att koppla bort både - och + polerna på batteriet, låta bilen stå i 15min och sen koppla in batteriet igen. Ska testa den varianten, och återkommer med resultatet.
Man vill ju helst inte lämna bilen på VAG för en dyr felsökning om man kan släcka lampan på ett enkelt och billigt sätt...

1 813 Inlägg
26 mars 2007
#4
om där nu inte är något fel så tryck ut ett klister märke via datorn lr något där det står skrivet endast 95 oktan bensin och klistra över den lampan.. och det får inte lysa igenom textremsan.. funkar fint fint på bes jag gjorde det när min motorlampa lös och bes sa inget då jag sa att förra ägaren satte den där för att inte glöma vad dom skulle tanka;) kan skylla på att det var ett äldre par som hade bilen innan.. dom kollar ju inte upp det=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2007
#5
yuphin skrev:
Kan man försöka att koppla bort både - och + polerna på batteriet, låta bilen stå i 15min och sen koppla in batteriet igen.

Hej, räcker med att lyfta ena polen, strömmen flyter ju inte mindre än en eller 2 kablar är borta, kolla anars lite kontakter, lamdasonderna t.ex...


8 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
#6
bumpe skrev:
yuphin skrev:
Kan man försöka att koppla bort både - och + polerna på batteriet, låta bilen stå i 15min och sen koppla in batteriet igen.

Hej, räcker med att lyfta ena polen, strömmen flyter ju inte mindre än en eller 2 kablar är borta, kolla anars lite kontakter, lamdasonderna t.ex...

Är dålig på detta..vilken kabel ska man ta?är det inte risk för gnister/kortslutning om man rör antingen + eller - polen med ett metallverktyg, t.ex. en skiftnyckel?

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
27 mars 2007
#7
yuphin skrev:
Jag åkte in och släckte lampan innan efterbesiktningen. Fick bilen underkänd pga att lampan lös vid första besiktningen. Förstår inte varför, det skall väl inte påverka säkerheten i trafiken??

Det har med miljön att göra. Lampan lyser för att det är något fel på motorn, vilket oftast leder till att motorn inte går optimalt dvs, sämre och kan till och med dra mera bränsle. Det är ju två skäl till att fixa felet inann du släcker lampan.

Det här med att släcka div varningslampor genom att låta bilen stå strömlös är ju inte det bästa sättet att släcka lampan och du lagar ju inte bilen genom att nollställa styrboxarna. Snarare tvärtom, och vill du LAGA bilen så försvinner det mycket värdeful information för oss som felsöker när styrboxarna tappat minnet, och det gör ju bara att det tar mer tid och kostar mer.

Mitt råd är nog att lämna in den till "bildoktorn", besiktningen kan man lura men bilen kan du inte lura.
Senast redigerat av _TiNcO_ (27 mars 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

8 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
#8
_TiNcO_ skrev:
yuphin skrev:
Jag åkte in och släckte lampan innan efterbesiktningen. Fick bilen underkänd pga att lampan lös vid första besiktningen. Förstår inte varför, det skall väl inte påverka säkerheten i trafiken??

Det har med miljön att göra. Lampan lyser för att det är något fel på motorn, vilket oftast leder till att motorn inte går optimalt dvs, sämre och kan till och med dra mera bränsle. Det är ju två skäl till att fixa felet inann du släcker lampan.

Det här med att släcka div varningslampor genom att låta bilen stå strömlös är ju inte det bästa sättet att släcka lampan och du lagar ju inte bilen genom att nollställa styrboxarna. Snarare tvärtom, och vill du LAGA bilen så försvinner det mycket värdeful information för oss som felsöker när styrboxarna tappat minnet, och det gör ju bara att det tar mer tid och kostar mer.

Mitt råd är nog att lämna in den till "bildoktorn", besiktningen kan man lura men bilen kan du inte lura.

Håller med, men är det inte så att dessa lamporna kan vara väldigt känsliga? Kan det inte till och med vara så att det inte är något fel alls?
Vad skull en felsökning kosta på VAG eller en auktoriserad verkstad? Kan man få en prisuppgift på det innan man lämnar blen, eller tar dom betalt per minut dom jobbar och sen är det bara att betala? Hade för mig att konsumentlagen kräver att verkstäderna alltid skall lämna ett kostnadsförslag?


Sök