5216
Sök

Tappar laddtryck genom dumpventilen :O ?

Hojmek
748 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Som jag har förstått det ska dumventilen sitta så nära gasspjället som möjligt? Men min sitter på "tryckröret" ovanför motorn, märkte idag att när jag gasar så öppnar ventilen å laddtrycket smiter ut där, alltså när jag gasar å inte när jag släpper gasen. Detta måste jag ju tappa effekt av? Fel på dumpventilen eller är det för att den sitter på fel ställe? ( inte jag som satt den där)

Mkt tacksam för svar

// Bodegan

727 Inlägg
24 mars 2007
Du har ej monterat in vacum slangen, eller monterat den fel yikes

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
24 mars 2007
Du har förmodligen inte justerat dumpen rätt..

Bacon
162 Inlägg
24 mars 2007
dieselknackare skrev:
Du har förmodligen inte justerat dumpen rätt..

om den är stell bar så skruva ått den och om det inte funkar så har du/dom glömt en vackom slang eller så får du fllyta den till andra sidan

Ha de Bacon

Hojmek
748 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
http://www.garaget.org/show_ext.php?car=43001&image=368583

Så ser dumpen ut, nja vakumslangen sitter där iaf.
Senast redigerat av Bodegan (24 mars 2007)

Hojmek
748 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Ingen som har någon mer teori? Ska prova justera den idag om det går. Ingen som vet vad jag har för dump??????????
Senast redigerat av Bodegan (24 mars 2007)

397 Inlägg
24 mars 2007
Öppnar sig din dump när du står och "torrgasar" i motorrummet? alltså, drar på gasrullen? eller vet du att den öppnar när du kör? För om du bara står och torrgasar och håller ett jämt varv typ 4000 så är ska den ju vara öppen eftersom du inte behöver övertryck för att hålla 4000 rpm. Då fungerar den som en sugis.
Har du laddtrycksmätare så åk ut och titta hur den beter sig.. tappar du laddtryck så kan fjädern vara för klen. Öppna locket på din, där sitter en fjäder, du skall ha brickor att stoppa in, så att den blir hårdare.. Stoppa in ett par brickor och testa igen! Tills den beter sig som du vill!

//Stoffe

Hojmek
748 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Det är när jag gasar med "gasrullen"

397 Inlägg
24 mars 2007
Den ska bete sig så.
Kolla när du kör, du har väl laddtrycksmätare original i din bil. Titta så du inte tappar laddtryck.

Jag kan gissa att den beter sig såhär.

du står och tittar på din fina femma..
Får för dig att dra lite i gasrullen..
Drar några snabba å hör den pysa lite..
Drar lite saktare och ser att den till en början stänger men sen
öppnar nästan helt och sen släpper ut massa luft?

Ingen fara! Den stänger när du gasar! när du släpper gasen eller ligger på jämt varvtal så är den lite öppen.. det gör inget.

Som sagt, kolla att du inte tappar ladd när du KÖR.. inte när du står tommis..

Good Luck!

Bra bilval med wink //Stoffe

397 Inlägg
24 mars 2007
Jag är inte helt säker på din gradering på turbomätaren, MEN
på 940 turbo är när det markerade fältet passerat så är det precis 1 bars laddtryck.
Precis i mitten är +-0 i laddtryck.   Kolla så ditt laddtryck ligger där det skall ligga, vet inte vad en t5a ska ha för ladd.. men kolla att det inte sjunker eller ligger onormalt lågt under vad som är original. ett eller två hekto kan variera beroende på olika saker, avgassystem osv..

/Stoffe

Hojmek
748 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Okej, men jag tycker det låter lite konstigt, den kan öppna sig när man startar den också. så om jag gasar tex 2000 - 3000 varv då är den öppen å det pyser ut luft, när ska den då stängas yikes

397 Inlägg
24 mars 2007
Alltså..

Vakumslangen suger ju upp kolven i dumpen när det är undertryck i insuget.
När det är övertryck så stänger ju kolven. Fjädern i dumpen är till för att kolven inte skall tryckas upp av övertrycket. Om fjädern är för klen öppnas den av övertrycket.

Hänger du med?

/Stoffe

Du är ute och kör, gasar på som fan, (övertryck i systemet) inget sug i vacumslangen, dumpen är stängd.. Du släpper gasen, spjället stängs, du får vacum i slangen (fortfarande övertryck i tryckrör, ic osv), dumpkolven sugs upp, du dumpar ut luft..
Senast redigerat av WasteGate (24 mars 2007)

Hojmek
748 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
jaha nu förstår jag, så man kanske oroar sig i onödan då smile tackar så mycket för din hjälp, ha de gött

397 Inlägg
24 mars 2007
Detsamma!

Men om du är riktigt nojjig.. kolla på www.turboperformanceclub.. ställ din fråga i forumet..

//Stoffe

Sök