24 mars 2007
Trådstartare
Har hållt på rätt länge med min BMW med en V12;a i, just nu mekar jag med avgassystemet.
Polarn ville ta en tur i kärran idag, hade bara systemet framifrån motorn till kattarna på, sen tomt.
Han tog en tur och eldade på som fasiken (helt rätt) och kom tillbaka och ställde bilen utanför firman.
När vi står och surrar hör vi ett ljud, det låter som man kör en baston, dovt och grunt utanför firman, vi lokaliserade det hela till min bil, från avgassystemet.
Motorn var avstängd, lyfte pluspolen för säkerhetsskull så de inte va nån soppapump som hängt sig och någon efterbränning som skedde, men det fortsatte konstant.
Vred igång bilen och lät motorn gå 2-3 sek, stänge av, ljudet försvann i 30 sek, sen kom det tillbaka igen.
Sådär höll vi på i säkert 10-15 min, till slut startade jag bilen och lät den stå på tomgången en stund samt varva ur den i 5-sek ihållande varv på 5000rpm, efter det slutade ljudet.
Frågan är, vafasiken var det som orsakade detta ljud?
Jag har aldrig hört på maken någonsin, allraminst så länge, det höll på i säkert 5-10min första gången innan vi hittade vart det kom ifrån.
Några ideér? brand i kattarna ?