5207
Sök

Efterbränning? mysko ljud ifrån avgassystemet

2 911 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Har hållt på rätt länge med min BMW med en V12;a i, just nu mekar jag med avgassystemet.

Polarn ville ta en tur i kärran idag, hade bara systemet framifrån motorn till kattarna på, sen tomt.
Han tog en tur och eldade på som fasiken (helt rätt) och kom tillbaka och ställde bilen utanför firman.

När vi står och surrar hör vi ett ljud, det låter som man kör en baston, dovt och grunt utanför firman, vi lokaliserade det hela till min bil, från avgassystemet.

Motorn var avstängd, lyfte pluspolen för säkerhetsskull så de inte va nån soppapump som hängt sig och någon efterbränning som skedde, men det fortsatte konstant.

Vred igång bilen och lät motorn gå 2-3 sek, stänge av, ljudet försvann i 30 sek, sen kom det tillbaka igen.

Sådär höll vi på i säkert 10-15 min, till slut startade jag bilen och lät den stå på tomgången en stund samt varva ur den i 5-sek ihållande varv på 5000rpm, efter det slutade ljudet.

Frågan är, vafasiken var det som orsakade detta ljud?
Jag har aldrig hört på maken någonsin, allraminst så länge, det höll på i säkert 5-10min första gången innan vi hittade vart det kom ifrån.

Några ideér? brand i kattarna ?

143 Inlägg
24 mars 2007
plåten runt katalysatorn som svalnar så det susar? metallen är ju ganska varm så det blir lite rörelese när den svalnar.

2 911 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Vi snackar djup djup djup baston på säkerligen 100-110dB, vibrerade i byxbenen, så det kom inifrån systemet smile

302 Inlägg
25 mars 2007
måste väl ändå va så att de brann/glödde i kattarna? antar att det är rätt feta pipor på den så de borde väl bli lite( resonans ) spekulerar lite nu bara
mvh

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

2 911 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Lutar mot det, sitter ju dubbla 2,5" rör på den original, så den är rätt maffig.

Denna biten är det enda jag haft monterat.
http://www.jxit.se/750kat.gif

Sök