4421
Sök

Räknas bilskatten efter påbörjad månad eller datum?

143 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
Detta fina väder bli man lite sugen att ta ut och ställa på sommarbilen cool. men ställer jag på den nu 26/3 får jag skatt/försäkring för hela mars då? isf är det nog värt att hålla sej 1vecka till hmm

9 108 Inlägg
26 mars 2007
hmm nu blev jag också tveksam, tänkte ställa på bilen på fredag, den 30e big_smile

607 Inlägg
26 mars 2007
Det är från det datumet du ställer på bilen som du får betala skatt...

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

1 079 Inlägg
26 mars 2007
Ckosworth skrev:
Det är från det datumet du ställer på bilen som du får betala skatt...

Det hoppas jag verkligen ställde på min bil i fredags hehe, men jag har för mig att det är som du säger.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Chef
379 Inlägg
26 mars 2007
Fel! Du får betala skatt för hela Mars!
Försäkringen däremot får du betala från det datum du ställer på bilen!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

1 079 Inlägg
26 mars 2007
Chrille74 skrev:
Fel! Du får betala skatt för hela Mars!
Försäkringen däremot får du betala från det datum du ställer på bilen!

Surt hehe aja inte mkt att göra åt, ska in på verkstad för kopplingsbyte så hade inte mkt till val.
Senast redigerat av ruhler (26 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 mars 2007
man betalar alltid för hela månaden. därför är det smart att ställa på i början av månaden samt ställa av i slutet av en månad smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Moderator+
1 081 Inlägg
26 mars 2007
myrando skrev:
man betalar alltid för hela månaden. därför är det smart att ställa på i början av månaden samt ställa av i slutet av en månad smile

Hehe som jag INTE gjorde för ett par år sedan smile

Lyckades ställa av bilen den 1e och ställde på den ganska nära sista dagen i månaden roll

Dock fick jag lära mig hårda vägen hur vägverket beräknar fordonsskatt så nu vet jag big_smile

Vem jag?

607 Inlägg
27 mars 2007
Ok men om man typ bara har bilen påställd i säg två veckor får du väl bara betala för dom två veckorna har jag för mig... låter absurt att man ska betala för nått man inte använder, är ni verkligen säker på detta?

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Kettunen
27 mars 2007
SÄtter jag på bilen idag får jag betala från idag för en hel månad ja. Men ställer du av bilen efter en vecka får du tillbaka pengarna som du inte han utnutja dom andra 3 veckorna

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
Kettunen skrev:
SÄtter jag på bilen idag får jag betala från idag för en hel månad ja. Men ställer du av bilen efter en vecka får du tillbaka pengarna som du inte han utnutja dom andra 3 veckorna

Min puma brukar ställa upp gratis. smile

Sorry, kunde bara inte låta bli! big_smile

Power without Quattro is useless!

9 108 Inlägg
27 mars 2007
Blir nog att jag väntar till måndag med att ställa på då så sparar man några korvören till bensin wink

TobLju skrev:
Kettunen skrev:

Brukar hon ställa upp gratis med Kettunen? Orka dela med sig.
Senast redigerat av MilleN (27 mars 2007)

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
MilleN skrev:
TobLju skrev:
Kettunen skrev:

Brukar hon ställa upp gratis med Kettunen? Orka dela med sig.

Nej då, här ska inte delas med. Var mer för att retas att jag får det gratis. smile

Power without Quattro is useless!

1 Inlägg
27 mars 2007
Återbetalning av fordonsskatt
Om du ställer av ett fordon behöver du inte längre betala fordonsskatt för det. Finns det överskjutande (överbliven) fordonsskatt återbetalar vi den. Återbetalningen gör vi till den som är registrerad som ägare vid avställningstillfället. Avställs fordonet i samband med ett ägarbyte återbetalar vi skatten till den nya ägaren.

Fordonsskatt tas ut månadsvis. Det innebär att den skatt som återbetalas omfattar alla hela kvarvarande månader. Om fordonet avställs i samband med ett månadsskifte är det viktigt att anmälan har kommit in till oss före månadsskiftet. Kommer anmälan in efter månadsskiftet tas skatt ut för hela den månaden.
Exempel:
Ett fordon ställs av den 31 augusti. Vi återbetalar fordonsskatt från och med september månad.
Ett fordon ställs av den 5 mars. Vi återbetalar fordonsskatt från och med april månad.

Återbetalning av fordonsskatt för fordon med en årsskatt som överstiger 4 800 kronor
När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor/år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från avställningsdagen. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.
Exempel:
Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi påför då fordonsskatt från och med den 5 januari.
Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och påställs den 17 november. Vi påför fordonsskatt från den 17 november.

http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx

143 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
tack för alla svar. Blir det att vänta 1vecka till. Går ju annars att ta en kortare runda med den avställd om begäret blir för stort smile

Sök