1285
Sök

Göra service på ny bil på annan verkstad utan att sabba garantin?

638 Inlägg
11 augusti 2005
Trådstartare
Har nyss köpt en ny bil och har då 2 års nybilsgaranti. Har hört att dom ändrat i lagen så att bilföretag inte kan tvinga folk att göra service hos dom sålänge det finns samma instrument på annan versktad. Stämmer detta? Eller vet någon vart man kan vända sig till för att få svar?
Frågar man bilföretaget så säger dom ju såklart " Du måste göra service här annars ryker garantin "  men det säger dom ju jämnt.

Jobbar själv på OK firma och syrrans sambo är mekaniker där så hade varit perfekt om man kunde göra den där då dom har samma instrument som på Ford, istället för 2700 :- så betalar man då 800 :- för service.
Samt att man då kan börja trimma och fixa utan att ford märker något tongueP

Så om någon har något vettigt svar om vart jag kan vända mig för att få reda på detta så är jag mycket tacksam.

/Tack på förhand!

Kommer väl nånting här snart!

1 639 Inlägg
12 augusti 2005
Även om du behåller nybilsgarantin så kan det sänka andrahandsvärdet på bilen om nästa köpare ser att den inte är servad på märkesvärkstad sedan den var ny...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

638 Inlägg
12 augusti 2005
Trådstartare
Fick rådet att fråga konsumentvägledaren i min komun och fick detta svar:

Det stämmer att du numera kan välja verkstad. I och med nya EU-regler för ett par år sedan har möjligheten för garantigivarna att kräva att servicen utfördes av auktoriserade verkstäder försvunnit. I villkoren för nybilsgarantin anges dock att säljaren inte svarar för fel under garantitiden om han kan "göra sannolikt att felet beror på att reparation, service/inspektion eller montering utförts av annan än av tillverkaren/säljaren auktoriserad verkstad". Det är alltså viktigt att välja en verkstad som t ex har tillgång till rätt datorprogram för service av det aktuella märket o s v. I slutändan är det dock garantigivaren som ska göra sannolikt att felet beror på felaktig service om han ska slippa garantiansvar. .

Låter ju mycket trevligt, dock lär dom ju påpeka detta om det nu skulle hända något men det lär inte vara det enklaste.
Senast redigerat av Renjägarn (12 augusti 2005)

Kommer väl nånting här snart!

Sök