Vad är skillnaden mellan A3 1.8ts och S3?

mr_persiano *GULAN*
3 april 2007 · 647 Inlägg

Jag har alltid undrat vad skillnaden är mellan en A3 1.8ts och en S3??
Är det någon som kan svara mig?

_JoCCeV TVT Member
3 april 2007 · 377 Inlägg

så vitt ja vet så har väl 1.8ts 180 hk... medans vanliga 1.8 150hk, dom behöver väl inte heller vara 4wd heller, quattro isåfall... sen e ju S3 mer exklusiv... och mer pullver, 210 hästar.. om ja har rätt nu... wink Är de inte lite Plast o så som skilljer utseendemässigt också?

Senast redigerat av _JoCCeV (3 april 2007)

mr_persiano *GULAN*
3 april 2007 · 647 Inlägg

_JoCCeV skrev:
så vitt ja vet så har väl 1.8ts 180 hk... medans vanliga 1.8 150hk, dom behöver väl inte heller vara 4wd heller, quattro isåfall... sen e ju S3 mer exklusiv... och mer pullver, 210 hästar.. om ja har rätt nu... wink Är de inte lite Plast o så som skilljer utseendemässigt också?

Jag tänkte mer motormässigt. Vad är skillnaden, Typ har s3 större turbo eller liknande.???

DasAuto
3 april 2007 · 2 751 Inlägg

ett annat chip bara skulle ja tro.. men en större turbo e inte omöjligt, men o andra sidan så pallar orginal turbon 210hk ganska lätt endå...

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Goffen Administratör
3 april 2007 · 2 974 Inlägg

dubbla ic på S3an men inte på Ts bla

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Ittas
3 april 2007 · 57 Inlägg

S3:an har nog större bromsar ocg kraftigre koppling tror jag.. inte helt hundra men tror de..

mr_persiano *GULAN*
3 april 2007 · 647 Inlägg

Okii Då har vi kommit fram till att den har ett annat chip och två intercooler större bormsar och kraftigare kopplig.
Men gör allt detta att den har mer hk.

För jag frågade en snubbe som chippar bilar om han kan sätta i det chippet som är till s3:an i min bil då skulle jag isåfall ha fått från 180hk som är orginal till 255 som s3an får ifall man chippar den. Men han sa att min motor inte pallar och att det inte skulle funka. Men han berätta aldrig VARFÖR, Eller vilka delar som det är skillnad på.

ghiarocket
3 april 2007 · 39 Inlägg

den har större turbo spridare och avgas och dubbla intercoolerpaket
original spridarna till 1,8t ska vad jag förstått räcka till ca 220

mr_persiano *GULAN*
3 april 2007 · 647 Inlägg

ghiarocket skrev:
den har större turbo spridare och avgas och dubbla intercoolerpaket
original spridarna till 1,8t ska vad jag förstått räcka till ca 220

oki....Då får jag väl byta spridare. Avgas är beställt redan. Beställa en större intercoler. och den är redan chippad. beställa ny koppling.

Eisenhut
3 april 2007 · 1 827 Inlägg

Du kan ju inte åka runt på ett vanligt chip om du ska byta spridare...

Då får du räkna med en mappning också.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
mr_persiano *GULAN*
3 april 2007 · 647 Inlägg

Eisenhut skrev:
Du kan ju inte åka runt på ett vanligt chip om du ska byta spridare...

Då får du räkna med en mappning också.

oki då får jag göra det också. Vart kan man mappa om bilen då??

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
3 april 2007 · 1 852 Inlägg

mr_persiano skrev:

Eisenhut skrev:
Du kan ju inte åka runt på ett vanligt chip om du ska byta spridare...

Då får du räkna med en mappning också.

oki då får jag göra det också. Vart kan man mappa om bilen då??

större motorfirmor, t.ex. ace competition eller dahlbäcks racing skulle nog kunna fixa det.

en annan (stor skillnad) är att s3:an väger mycket mer. min a3 väger 12xx kg och en s3 har jag för mig väger runt 1500 kg.

man lever bara en gång så lev väl!
ghiarocket
3 april 2007 · 39 Inlägg

din turbo är för liten

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
3 april 2007 · 605 Inlägg

mr_persiano skrev:

Eisenhut skrev:
Du kan ju inte åka runt på ett vanligt chip om du ska byta spridare...

Då får du räkna med en mappning också.

oki då får jag göra det också. Vart kan man mappa om bilen då??

Kan inte den firman du köper chip ifrån mappa den oxå?!
T.e.x BSR?!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
MrTobias
3 april 2007 · 1 297 Inlägg

Bullo skrev:

mr_persiano skrev:

Eisenhut skrev:
Du kan ju inte åka runt på ett vanligt chip om du ska byta spridare...

Då får du räkna med en mappning också.

oki då får jag göra det också. Vart kan man mappa om bilen då??

större motorfirmor, t.ex. ace competition eller dahlbäcks racing skulle nog kunna fixa det.

en annan (stor skillnad) är att s3:an väger mycket mer. min a3 väger 12xx kg och en s3 har jag för mig väger runt 1500 kg.

Är ju bara fördel om bilen väger mindre smile

Sharky
3 april 2007 · 10 287 Inlägg

BSR gör inte unika mappningar eftersom det är en ren ekonomisk förlust för dom....
(Antag att det tar en arbetsdag att mappa och BSR vill ha 8x800 = 6400 kr. Under samma tid skulle Stefan/Micke kunna sälja 4 chiptrimningar eller ta fram ca 10% av ett nytt program för en ny modell som har potentialen 50 chip).

/Göran

HardcoreHunny skrev:
Kan inte den firman du köper chip ifrån mappa den oxå?!
T.e.x BSR?!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
3 april 2007 · 1 852 Inlägg

Sharky skrev:
BSR gör inte unika mappningar eftersom det är en ren ekonomisk förlust för dom....
(Antag att det tar en arbetsdag att mappa och BSR vill ha 8x800 = 6400 kr. Under samma tid skulle Stefan/Micke kunna sälja 4 chiptrimningar eller ta fram ca 10% av ett nytt program för en ny modell som har potentialen 50 chip).

/Göran

HardcoreHunny skrev:
Kan inte den firman du köper chip ifrån mappa den oxå?!
T.e.x BSR?!

jo men dom finjusterar in mjukvaran i bilen (i alla fall gör ace och dahlbäcks det) och om du då har bytt turbo eller annan hårdvara kan dom gå in och ändra parametrar så att det passar bättre med bilens setup.

jag tror att det var detta han menade, inte en komplett mappning från grund och botten.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
DasAuto
3 april 2007 · 2 751 Inlägg

kommer du inte billigare undan om du bara säljer bilen o köper en S3:A??

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
3 april 2007 · 605 Inlägg

Sharky skrev:
BSR gör inte unika mappningar eftersom det är en ren ekonomisk förlust för dom....
(Antag att det tar en arbetsdag att mappa och BSR vill ha 8x800 = 6400 kr. Under samma tid skulle Stefan/Micke kunna sälja 4 chiptrimningar eller ta fram ca 10% av ett nytt program för en ny modell som har potentialen 50 chip).

/Göran

HardcoreHunny skrev:
Kan inte den firman du köper chip ifrån mappa den oxå?!
T.e.x BSR?!

Tja, jag hade precis BSR på telefonen angående en annan bil och passade då på att fråga dem angående denna tråden.
Å svaret är att mr_persiano kan ta å lämna sin 1.8ts där å få den färdig och klar i nivå med en s3:a.
Sen att det kräver en hel del av ombyggnad är ju en annan femma! Men det e ju som sagt bara att pynta...lr byta till en S3:a direkt!smile

Deras chip är färdiga å välutvecklade å testade så de är redan mappat å klart!
Alltså uppgraderingen av en 1,8ts till en s3 är EJ en unik mappning på någotvis! Utan snarare en mkt dyr ombyggnad av bilen med grejer som de redan har i sitt sortiment!

/Cissi

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Sharky
3 april 2007 · 10 287 Inlägg

Det är precis det här dom vill undvika. För har man bytt turbo, kammar, annan intercooler etc så försvann just lönsamheten för då är man som mappare ute på tunn is eftersom man inte vet hur grejorna lirar med varandra.
Jag har suttit vid många tillfällen och hållit handen på chiptrimmare som har suttit och grinat när dom har jävlats med alla möjliga hemmabyggen bara för att inse att den som byggde inte hade tillräckligt bra tändspole, eller körde med gamla stift, eller nåt annat jävulskap som tog två dagar att reda ut.

/Göran

Bullo skrev:
...och om du då har bytt turbo eller annan hårdvara kan dom gå in och ändra parametrar så att det passar bättre med bilens setup.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang