Någon som kan lite om opel calibra? Har ett riktigt skummt fel?

Wintance MIkke
4 april 2007 · 9 Inlägg

Tjena.
Jag ahr en opel calibra -92
körde ut den från garaget. Stängde av. Gick och låste porten.
Tbx till bilen och skulle starta, Den gick runt som vanligt. och brukar ej behöva trycka på gasen för att den ska starta, Och gjorde heller inte detta.

Men efterosm den ej startade direct. Skulle jag trycka till på gasen och innan jag han göra det dog bilen.Efter det klickar det bara, Och fräste om amn akn säga så från ett relä och det bytade jag och visade sig vara err bränsle relä. SÅ har juh i vilket flal inte med saken att göra,

nu till det roliga. När man hör detta verkar som det att start motorn har gett upp? eller hur?
Jag plockade av den gav den direct ström och guess what, Den funkar, Men inte på bilen. Alla kablar och skit är hela. satte tbx den på bilen igen men samma som innan den funkar ej. Och en skumm sak till är när jag vrider på tändningen Går varv räkanren upp till 8000 Varv?

Något som ah rne aning om vad felet kan vara?

Skulle vara tacksam, Mvh MIkke

RetarD
4 april 2007 · 69 Inlägg

eftersom du redan plockat bort startmotorn så vet du ju vad det handlar om....

kolla om du har ström fram till startmotorn till att börja med...
eftersom den funkar med direkt ström så kanske det finns en säkring nånstans utanför säkringsboxen som gått sönder....

det hade jag på min förra bil en audi a4.   jag köper alltid en verkstadshandbok när jag skaffar en ny bil...bra att ha även för den händige :p...

om du sen får igång startmotorn men ändå inte får bilen att starta..kolla att det kommer soppa fram till motorn gnista osv...

men ditt största problem just nu är väl att få motorn att gå runt.....

varvräknaren kan jag inte förklara...men med tanke på reläet som for..så kan det vara ett elfel nånstans...

kolla upp sakerna som måste fungera för att få motorn att starta först.. lycka till---

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
4 april 2007 · 285 Inlägg

Det låter som att batterit inte är friskt, ladda eller byta det sen ska det nog funkar igen. Antagligen start relät som klickar.

donberny
4 april 2007 · 1 Inlägg

Håller med, låter som reläet klickar.
Har inte varvräknaren maxat innan? Vissa märken och modeller
går upp på max(nästan) precis när man slår på tändningen,
tror bl.a. att gamla vdo mätare gjorde så. Varierar från år till
år och fabrikat, så de behöver inte vara fel, men mätaren ska
ju falla igen efter någon sekund om de är rätt...

Behöver du delar har jag nästan komplett motor, växellåda,
framvagn....

Wintance MIkke
4 april 2007 · 9 Inlägg

tja tja. tack för all hjälp till er som svarart på denna tråd.

Felet är lokalicerat och fixat. tro det eller ej men det va ett jord fel.

ganska irriterande. Men nu sipnner den som ne katt. Så nu återstår bara nya huven,vingen, och bak spoiler. Sen är det lakering smile tack igen alla

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang