Hur länge går bilen utan laddning från generatorn?

pulk
4 april 2007 · 143 Inlägg

Har en bil som generatorn total haverarat på, undar nu hur långt (landsvägs mil) det går att köra på ett fulladdat friskt batteri?  klarar mej utan fläkt och annat lyx med enbart parkeringsljus då det är dag. Men insprutningen och bränslepump och sånt måste ju gå... bilen ifråga är en toyota previa bensinare med manuell låda.

BMW 323 Ci (1999)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
5 april 2007 · 1 660 Inlägg

Antar att det är för att åka till nåt ställe o införskaffa en ny??
Har du kollat generatorn så det inte bara är kolen eller så?
Borde iaf. funka att köra *kanske* upp till ca. 4 mil om du har tur.

ironhead volvoraggare
5 april 2007 · 4 776 Inlägg

en vanlig volvo 240 utan insprut om bara kör dag tid och med bara parkering då räcker det än veckas körning typ 20 mil ungefär så en toyota previa me friskt batteri och att du kör med bara parkering borde du kuna köra minst 8 mil

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Drönirettab
5 april 2007 · 21 761 Inlägg

Mmm, men man kan inte riktigt räkna antal mil. Man får räkna i tid.

Om jag tar min 240 med insprutning som exempel så drar det runt 15-16A när jag bara har parkeringslyset igång och motorn på. Ett vanligt 60Ah batteri brukar nog ha omkring 100 minuter i RC, detta värde innebär att batteriet kan ge 25A i 100 minuter innan spänningen sjunker ner till 10,5V vilket betyder att batteriet är tomt.

Om din bil har ett 60Ah batteri så gissar jag, väldigt grovt räknat, att det KAN räcka i 200 minuter(lite drygt 3 timmar)om strömförbrukningen är 12-13A. Men då kommer batteriet att vara i princip tomt och vid så låg spänning(lite drygt 10V)så vet jag inte om insprutningen fungerar bra.

Om man säger att det räcker i 1,5-2 timmar iaf, då är man nog på den säkra sidan.

ironhead volvoraggare
5 april 2007 · 4 776 Inlägg

men dom me förgasare det borde räcka längre eftersom en insprutare drar mer kräm ur batteriet hmmm kan dom inte göra ett tånt test på ett trafikprogram eller nått

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Drönirettab
5 april 2007 · 21 761 Inlägg

Jo, strömmen räcker rimligtvis längre när det inte är insprutare. Annars är det sätt som jag räknade på, att använda batteriets RC-värde, ett ganska pålitligt räknesätt.

Faktiskt så är detta RC-värde menat att motsvara en bil som har en trasig generator, man räknar med att bilens elektronik+ljus drar runt 25A. Därför går mätningen till så att batteriet belastas med 25A konstant och då mäts hur lång tid i minuter som batteriet kan ge 25A innan spänningen sjunker ner till 10,5V.

När spänningen har sjunkit till den spänningen så anses det att batteriet har urladdats ner till 100%, en total urladdning alltså. Visserligen finns det lite kräm kvar, men det går inte att driva strömkrävande saker. Dessutom mår batteriet mycket dåligt av en sådan urladdning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang