6411
Sök

Ställa tändningen 740 - 86 b230e..

2 644 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Shenare...

Har haft problem med 740n nu går han som han ska men måste ställa in tändningen de låter som den ska.. men går absolut inte som den ska.. jag har en stroboskop lampa hemma hur skall jag göra med den ? och hur ställer jag in tack vare den är de fördelarn jag ställer in med ändå eller ?

// Lindgren

Johan Lindgren

Jajjemen!
1 512 Inlägg
5 april 2007
De ska vara två klammor man sätter på batteriet, en på plus å en på minus sen är de en grön kabel med klamma (iaf på min) som ska till minus på tändspolen, å en klamma som ska sitta över tändkabeln till 1ans cylinder.

Sen när du justerar så släpper du bara på bulten som håller fördelaren i blocket (det är en 13mm bult) och vrider hela fördelaren till det visar rätt på stroben.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

2 644 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
men va fan

Hur vet jag att de visar rätt på strobben det är de som är problemet tongue

Johan Lindgren

Jajjemen!
1 512 Inlägg
5 april 2007
Jaha.. du vet inte hur tändningen ska stå alltså?

Jajjemen!
1 512 Inlägg
5 april 2007
Ok.. kommer inte ihåg hur många grader den ska stå.. å haynes boken ligger i garaget men de ska tydligen stå på vänster innerskärm smile http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … action=new

2 644 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Jadu.. jag har 940 front så inte så lätt o få fram orginalskärmarna.... :'(

Johan Lindgren

2 644 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Ingen som vet hur en b230e ska stå ? eller va fan.. den grejen har dom flyttat upp på torpeden typ.. står nått me 12 grader kan de stämma ?

Johan Lindgren

21 761 Inlägg
5 april 2007
Kan nog stämma bra, min 240-86 med B230E ska ha 10+-2 grader. Ställ den på 12 grader och testa att köra bilen på låga varv med mycket gas, den ska inte spika.

2 644 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Men halllllååååååååååå... Jag fattar fortfarande inte hur det är jag ska göra.. den där märkningen på remskivan är de den jag ska gå efter eller va fan ? vart jag ska lysa o kolla de ?

Johan Lindgren

21 761 Inlägg
5 april 2007
Ja, det är det "hacket" i skivan som du ska gå efter.

Anslut klämmorna till batteriet och sätt den fjädrande klämman över 1:ans tändkabel, lys ner mot hacket och se hur hacket ligger jämfört med den graderade skalan på kamremskåpan.

2 644 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
12 +- 2 står det.. MEN HUR I HELA HELVETTE ska jag fatta den där gradgrejen ? står ju bara 0 sen inget mer blir ju ffs tokig...........

Johan Lindgren

21 761 Inlägg
6 april 2007
Det finns väl små och stora "streck" på gradskalan?

De små strecken är 5 grader och de stora är 10 grader, det innebär att när det första stora strecket(till vänster om 0) står mitt emot hacket på remskivan så är det 10 grader.

2 644 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Okey tackar.. får ta o testa lite sen när jag fått tbx lusten..

Johan Lindgren

Sök