Använder era kamrater bälte när dom åker med er?

Mäki Långsam Perfektionist
7 april 2007 · 4 800 Inlägg

Iofs övningskör jag bara, men jag kör inte alls när dom inte har bältet på, så enkelt är det! Och jag har jämt bältet på för jag är så jävla åkrädd när någon annan kör big_smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Braather (none)
7 april 2007 · 1 725 Inlägg

Bälte är ju en självklar het i vilken bil som helst.
Skulle det vara en skruttig bil med 50hk så skulle man Verkligen ha det. För det brukar ju vara väldigt små bilar som har det som inet är så fullt säkra som större bilar.

Men det påpekar jag alltid till folk i min bil innan jag kör i väg. Fram som bakpassagerare.

Vilken ålder är det då föraren har skyldighet att se till att passageraren har bälte på sig?
har för mig att det är personer som är under 18 eller något sån? Rätta mig om jag har fel.

Men men, det borde ju sitta som en reflex att ta på sig bälte. Det gör det i allafall när jag kliver in i en bil. Vilket fall jag är föraren eller passagerare.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
__Marcus Whitetrash
7 april 2007 · 589 Inlägg

Honken_ skrev:
Jag har en kompis som aldrig använder bälte när han åker med mig men när han åker med andra som har säkrare bilar än mig så använder han bälte. Han tycker man inte behöver bälte i bilar med under 50 hk.

Hur ska jag få min kära vän att använda bältet? Använder era kompisar bälte?

Jag är en kompis som aldrig använder bälte i bilen, för att det enda bältet i bilen som man inte  blir totalt nerskitad av är det på förarplatsen

Tvätta bältena från french hotdog tillbehör.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Jirno
7 april 2007 · 49 Inlägg

bärte är väll si å så!!!  har haft en kompis som krockade å om han skulle ha haft bälte så skulle han inte ha levt idag.. bilen blev så total förstörd å han flög ur bilen i stälet för att bli ijälklämd...

livet är för kort för att köra diesel.....
Mercedes E420 "w124 V8 Kompressor" (1993)
Mercedes E220cdi "w211" (2005)
zortep
7 april 2007 · 911 Inlägg

*Jag använder alltid bältet smile blir fan mobbad i grekland för att jag tar det så seriöst big_smile haha ! men men  ... 
Om någon i bilen jag ska köra inte har bälte på sig kör jag inte en jävla mm smile och d e så d ska va ^^ !

pic up the phone, wazzzaaa
dusty Living in the fastlane
7 april 2007 · 2 616 Inlägg

jag har många kompisar som åker utan bälte men när dom sitter bakom mig så är jag riktigt noga med att dom ska åka med bälte för jag tänker inte få mig sjäkv krossad

Nicklasson
7 april 2007 · 36 Inlägg

du som förare bestämmer, jag låter inte folg åka med om dom inte använder bälte men det är aldrig ens en disskution om det, bortsett från en person som var med om en bilolycka och läkaren förklarade för honom att om han hade haft bältet på sig när det hände hadde han suttit i rullstol idag, han går inte övertala. visst är dom över 15 så är det deras huvudvärk om snuten stannar er men det är ju förarens samvete om något händer, vill du att han ska använda bälte så säg till honom eller be honom gå. även om du bara har 50hk så kanske inte bilen som kör på er har det...

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst
TPCBacon Bacon
7 april 2007 · 162 Inlägg

FireTraXX skrev:
Inte mitt ansvar.
Visst att jag inte vill att de ska bli skadade vid en krock, men vill de inte ha bälte så...

helt sant har visa kompisaar som inte anvender belte när dom åker med mig och dom får fan skyla sigskelva om det hender not har inte körkort just nu jag asså har inte kört bil på 3 ¨ånader

Senast redigerat av TPCBacon (7 april 2007)

Ha de Bacon
Volvo 245 "Turbo" (1977)
940R
7 april 2007 · 1 567 Inlägg

Ja det brukar dom ha!! Om inte så brukar dom sätta på det vid första sladd/kast som man skrämmer dom med..wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
calibran Professor
7 april 2007 · 126 Inlägg

vissa använder bälte och vissa gör det inte, men själv så använder jag alltid bälte.
Jag tycker det sitter som en reflex - jag sätter mig i bilen och sträcker mig automatiskt efter bältet.

Tzatziki
7 april 2007 · 452 Inlägg

Har inte tänkt så långt .. om polarna använder bilbälte ..
Men det tror jag nog.

De ansvarar för sina liv .. inte jag för deras. Vill dom inte ha bälte så skall jag
inte vara deras mamma och säga till dom. Jag själv har som för vana att ta på mig
bälte i vilken situation som helst .. har varit med om en större bilolycka och vill inte
vara med om det igen ..

RayDaX
7 april 2007 · 25 Inlägg

Nu för tiden använder jag alltid bälte. Slarvade en gång i vintras som jag ångrar rejält... hem sent en kväll och det var halt och gled av vägen.. idag får jag sparka på mej själv att man sitter med rygg och nackvärk. sad  tur man var ensam i bilen den kvällen.. tjejen slarvar även hon ibland med bältet men hon tar snällt på sej det om man säjer till.

det är ju din bil så det är dina regler.. vill dom inte åka med bälte så stanna vid närmaste busshållplats.

Även låg fart kan göra ont.

Såååå deeeeeeeeeeee sååååå :P
Owzer Rallykalle och kabeltattare
7 april 2007 · 422 Inlägg

Jag kör inte förns alla har bälte på sig, vill inte ha löst skit i bilen.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Steelmeg Renaultägare
7 april 2007 · 108 Inlägg

Jag andvänder alltid bälte, tjejen slarvade ända tills hon en gång krockade och insåg att det är en riktigt bra uppfinning wink....

Renault Mégane 1.6 16v Sedan
Bobo
7 april 2007 ·

Ja, eftersom de inte åker med annars, bälte är tvång i min bil tongue

Senast redigerat av Bobo (7 april 2007)

Epitaph
7 april 2007 · 835 Inlägg

Varför inte använda bälte? Såg en tant en gång i en V70, hon hade tagit baksätes-bältet o satt i framsätes "knappen" så lampan skulle sluta lysa o det inte skulle tjuta. VARFÖR?! Såååååå jobbigt e de väl inte? smile
Tyvärr har väl vissa komplex o ska leka balla av nån anledning... drabbar ju bara dem själva, tur är väl det.

Malmoe SSS -12
7 april 2007 · 3 217 Inlägg

I min bil är det bältestvång... Gör mitt bästa för att se till att alla använder bältet!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
twin_cam Smålänning
7 april 2007 · 7 877 Inlägg

Som en del skriver, att dom inte hade klarat en viss olycka med bälte på, Hur stor är chansen att klara en olycka utan bälte jämfört med att ha det? Det finns ju faktiskt en anledning till att trafikdödligheten sjönk kraftigt när det blev lag på bälte...

I en modern bil så bygger ALLA andra säkerhetssystem på att man har bältet på sig. Annars så kan man faktiskt bli ihjälslagen av krockkudden.

Bältet sänker risken att dödas i trafiken med upp till 70 - 80%.

Sen till dom som säger att dom inte behöver bälte för att dom kan köra bil - Det behöver väll inte vara dom som gör att dom krockar? Nitar någon framför när man ligger nära, då hinner man inte bromsa!
Därför håller jag avstånden, därför använder jag bilbälte!

Det har blivit en sån reflex att man ibland tar på sig det bara man ska flytta bilen inne på en parkering eller gårdsplan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2007 · 13 757 Inlägg

skiter i om dom har bälte eller ej  inte mitt problem

inte alltid jag själv har bälte heller har det iof i stort sätt alltid när ungarna åker i bilen
annars har jag det sällan i stan
alltid på större vägarna

har dom 2gångerna jag krockat rejält inte haft bälte på mig
båda gångerna i farter över 100 och jag sitter här
ena gången bröt jag förvisso ena axeln
tror iof jag gjort det oavsätt om jag haft bälte eller ej
då vi välte omkul en elstolpe i 120 och landade i ett stort träd smile

bältet är som ett lotteri men i höga farter vetetusan om man inte sitter säkrare utan bälte

vem vill sitta i en bil som voltar i 200 ut på en åker garanterar att man har större chans att klara sig utanför bilen än i bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 april 2007 · 2 258 Inlägg

Ingen åker med i mina/våra bilar utan bälte! Inga undantag.

Jag vill inte ha någon fara runt i bilen och slå sönder alla andra på grund av egen dumhet/struskhet. Sitter någon i baksätet och något händer och min dotter som är bältad kommer i kläm... *saknar ord*

Nejdu, i våra bilar använder man bälte oavsett hur fort det går eller hur korkad man är, annars åker man inte med!

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang