8001
Sök

740 -86 går ojämnt vid gaspådrag, orsak??

7 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
Hejsan!

Jag har en 745:a GLE från 1986 som vid gaspådrag går ojämnt.
Det spelar ingen roll vilken växel man har i eller hur mycket man gasar även om det känns värre om man gasar mycket. Varvtalsmätaren hoppar liksom mellan 5000 och 0 sen går den jämt en sekund eller så och hoppar igen.

Rotor och fördelarlock är precis bytta
motorn är en B230
86 års modell som sagt
vet inte riktigt vad annars som kan vara viktigt.

Vad kan vara fel?, kanske möjligt att fixa själv? Är inte särskillt kunnig när det kommer till bilar men jag lär mig (verkar som om denna bilen gett sig sjutton på det hmm).

Tack på förhand för förslag!

21 761 Inlägg
9 april 2007
Eftersom varvräknaren hoppar så verkar det vara något krångel med tändningen tycker jag.

Är det B230E på din bil?

7 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
Jepp det är B230E

21 761 Inlägg
9 april 2007
Vet inte om det där felet brukar vara något "standardfel" på 740, det är nog vanligare att motorn dör helt i så fall. Men som jag skrev så tycker jag att det borde vara något knas med tändningen just eftersom varvräknaren också beter sig mystiskt.

Varvräknaren får väl impulser från tändspolen, därför tror inte jag att det är fel på tändkablar eller stift. Hellre tror jag att det kan vara kabelglapp tex vid tändmodulen eller att Hallgivaren glappar/har dåliga kablar.

Visst sitter Hallgivaren inuti fördelaren på din bil?

7 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
Jo det stämmer om jag förstått det hela rätt, kabeln till den sitter precis under fördelarlocket. Det kan nog vara möjligt att vi kommit åt den när vi bytte fördelarlocket.

Sök